Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 43 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vyšetření zrakové percepce z pohledu ergoterapeuta: překlad The Developmental Test of Visual Perception for Adolescent and Adult a jeho pilotní ověření v praxi u pacientů po získaném poškození mozku.
Hodačová, Alžběta ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Gerlichová, Markéta (oponent)
DIPLOMOVÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Bc. Alžběta Hodačová Vedoucí práce: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc Název diplomové práce: Vyšetření zrakové percepce z pohledu ergoterapeuta: Překlad The Developmental Tes of Visual Perception for Adolescent and Adult a jeho pilotní ověření v praxi u pacientů po získaném poškození mozku Abstrakt diplomové práce: Diplomová práce se zabývá překladem standardizovaného nástroje The Developmental Test of Visual Perception for Adolescent and Adult: Second Edition (DTVP - A:2). Hlavním cílem práce je vytvoření české verze DTVP-A:2 a následné pilotní ověření u 4 pacientů po získaném poškození mozku. V teoretické části práce je uvedena problematika získaného poškození mozku, zrakové percepce, poruch zrakové percepce a vyšetření zrakové percepce z pohledu ergoterapie. Součástí teoretické části je popis jednotlivých hodnotících nástrojů, které se v ergoterapii používají. V praktické části práce autorka popisuje tvorbu dat, tedy proces překladu. Pro překladu Manuálu pro administrátora byl zvolen jednosměrný překlad. Záznamový formulář pak byl přeložen jednosměrně paralelní slepou technikou. Dále jsou v praktické části popsány jednotlivé kazuistiky u 4 pacientů po získaném poškození mozku. V kazuistikách autorka popisuje výkon v DTVP-A:2-CZ, ale také odpovídá na dílčí cíl práce,...
Hodnocení exekutivních funkcí u pacientů se získaným poškozením mozku: překlad a klinické využití ‚‚Weekly Calendar Planning Activity"
Michálková, Nikol ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Nováková, Olga (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Nikol Michálková Vedoucí práce: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. Název bakalářské práce: Hodnocení exekutivních funkcí u pacientů se získaným poškozením mozku: překlad a klinické využití "Weekly Calendar Planning Activity" Abstrakt bakalářské práce: Exekutivní funkce jsou pro běžný život zcela zásadní a při jejich porušení často dochází k výraznému omezení člověka ve všech oblastech jeho života. Lidé s poruchou těchto funkcí mívají problém např. se zahájením činnosti, naplánováním jednotlivých kroků, nebo nejsou schopni činnost správně a efektivně dokončit. Exekutivní funkce jsou lokalizačně spojovány především s oblastí frontálních laloků a při jejich poškození se projevuje exekutivní deficit. Klinicky se postižení exekutivních funkcí projevuje velmi různorodě. Míra a tíže postižení závisí na moha faktorech, jako je např. etiologie získaného poškození mozku, jeho lokalizace či vzdělání pacienta. Cílem bakalářské práce je jednosměrný překlad testu "Weekly Calendar Planning Activity" z anglického do českého jazyka a jeho následné ověření v praxi u vybraných pacientů se získaným poškozením mozku. Jedná se o tzv. výkonový test, který hodnotí exekutivní funkce pomocí aktivity (vyplňování kalendáře). V praktické části je popsán proces překladu a jeho úskalí, přizpůsobení...
Koordinovaná rehabilitace po získaném poškození mozku
MORAVCOVÁ, Miluše
Diplomová práce se zabývá tématem koordinované rehabilitace u osob po získaném poškození mozku, které absolvují léčebný pobyt v Rehabilitačním ústavu v Kladrubech. Cílem této práce je popsat celkovou zdravotně sociální situaci u oslovených klientů, která vznikla jim i jejich rodině po prodělaném poškození mozku. Diplomová práce je rozdělen na dvě části - teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část obsahuje seznámení s tématikou diplomové práce. Je rozdělena do sedmi hlavních kapitol. První a druhá kapitola obsahují dělení, popis, funkci nervové soustavy a anatomii mozku. Třetí kapitola se zabývá pojmem získaného poškození mozku a jeho dělením na cévní mozkové příhody, traumatická poškození mozku a netraumatická poškození mozku. Čtvrtá kapitola vysvětluje koordinovanou rehabilitaci a její části - léčebnou, sociální, pedagogickou a pracovní rehabilitaci. Pátá kapitola je na téma preventivní funkce rehabilitace, která je také velmi důležitou součástí lidského zdraví a je úzce spojena s rizikovými faktory. Šestá kapitola rozděluje jednotlivá rehabilitační zařízení. Tématem sedmé kapitoly je péče v Rehabilitačním ústavu Kladruby. Seznámení s historií, současností a vizí rehabilitační péče do budoucna v tomto rehabilitačním ústavu. Dále obsahuje rozdělení poskytované komplexní péče v rehabilitačním zařízení. Výzkumná část se týká daných cílů a výzkumných otázek. Výzkum a diplomová práce je podpořena souhlasem Etické komise v Rehabilitačním ústavu Kladruby. Hlavním cílem této práce je popsat základní zdravotně sociální problémy u oslovených klientů a dílčím cílem je identifikovat nejpřínosnější složku koordinované rehabilitace během pobytu v rehabilitačním zařízení. Dvě výzkumné otázky jsou stanoveny v návaznosti na výzkumné cíle. První otázkou je zjistit, jaké limity vnímají oslovení klienti jako nejzásadnější a druhou otázkou je popsat intervence, které hodnotí klienti v rámci rehabilitace jako nejpřínosnější. Výzkumná část dále popisuje, jakým způsobem je práce zpracována, jaké metody budou použity, a vysvětluje výběr výzkumného vzorku klientů, díky kterým je tato práce vytvořena. V této práci je použita metoda kvalitativního výzkumu. Výzkumný soubor je volen záměrným výběrem klientů a je tvořen čtyřmi klienty: 2 ženy a 2 muži. Všichni oslovení klienti jsou seznámeni s cíli této práce, výzkumnými otázkami a možným přínosem této práce v léčbě osob po získaném poškození mozku. Technikou pro sběr dat je zvolen polostrukturovaný rozhovor. Rozhovory jsou vedeny v klidném prostředí během léčby klientů v rehabilitačním ústavu. Analýza rozhovorů je provedena v programu Atlas.ti 8. Výsledné informace práce popisují a vysvětlují zdravotní a sociální problémy, které vznikají osloveným klientům po poškození mozku a jakým způsobem ovlivňují jejich dosavadní život. Dále výsledky identifikují prioritní část koordinované rehabilitace a jednotlivé složky komplexní rehabilitace. Podrobněji se zaměřuje na dvě důležité části léčebné rehabilitace a těmi jsou fyzioterapie a ergoterapie. Dále výsledky popisují léčbu v Rehabilitačním ústavu v Kladrubech, ukazují důležitost koordinované rehabilitace pro osoby pro poškození mozku a také vhodnost rehabilitačních zařízení, kde se provádí komplexní péče o klienty.
Využití kreativních technik v ergoterapii
Fürstenzellerová, Anna Kristina ; Sýkorová, Jitka (vedoucí práce) ; Rodová, Zuzana (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Anna Kristina Fürstenzellerová Vedoucí práce: Mgr. Bc. Jitka Sýkorová Název bakalářské práce: Využití kreativních technik v ergoterapii Abstrakt bakalářské práce: Bakalářská práce se zabývá problematikou užívání kreativních technik v ergoterapii. Kreativní techniky jsou s ergoterapií spojeny již od vzniku profese. Umělecké a řemeslné činnosti byly jedny z prvních smysluplných činností, které terapeuti ve své práci využívali. Jednalo se také o první aktivity, u kterých ergoterapeuti začali využívat odbornou analýzu činnosti. S vývojem profese a společnosti se však postavení kreativních technik v ergoterapii proměnilo. Dnes je zařazování tvořivých činností do terapie tématem, které ergoterapeuty rozděluje. Někteří vnímají kreativní techniky pouze jako historickou součást profese a jako zastaralé a přežité je ve své práci odmítají. Druzí v nich vidí potenciál a hledají způsoby, jak je smysluplně začlenit do rehabilitačního plánu svých pacientů. Bakalářská práce poskytuje pohled na kreativní techniky jako na terapeutický prostředek. Všímá si zapojení těchto činností v oboru v minulosti, snaží se popsat současnou situaci a pojmenovat problémy, které ergoterapeuti při zařazování těchto činností do terapie vnímají. Cílem práce bylo popsat prevalenci kreativních technik a...
Využití dvojího úkolu (dual task) v neurorehabilitaci u osob se získaným poškozením mozku
Burdová, Eliška ; Jeníček, Jakub (vedoucí práce) ; Krivošíková, Mária (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem využití dvojího úkolu v neurorehabilitaci u osob se získaným poškozením mozku. Jejím hlavním cílem bylo vytvořit program s využitím dual task postupů, který byl následně aplikován v rámci kognitivně zaměřeného denního rehabilitačního stacionáře Kliniky rehabilitačního lékařství Všeobecné fakultní nemocnice. Dalším cílem bylo poskytnutí nastavení podmínek k využívání programu, jeho zhodnocení a zjištění, zda došlo po jeho aplikaci u daného pacienta ke zlepšení některé z položek ADL. Výzkumná část práce je zpracována metodou kvalitativního evaluačního výzkumu prostřednictvím zpracování jedné kazuistiky a zhodnocení programu rozhodovacím evaluačním modelem. Na základě komplexní rešerše došlo ke zpracování a zhodnocení terapeutického programu, který obsahuje tři úrovně primárních motorických úkolů a sekundární kognitivní úkoly rozdělené podle konkrétních kognitivních funkcí. Jedná se o pilotáž k dalšímu zkoumání efektu využití dvojího úkolu u osob se získaným poškozením mozku. Klíčová slova: dvojí úkol, kognitivně-motorická interference, neurorehabilitace, získané poškození mozku
Hodnocení exekutivních funkcí u pacientů se získaným poškozením mozku: překlad a klinické využití "Executive Function Performance Test"
Pepřová, Tereza ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Tichá, Zuzana (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Tereza Pepřová Vedoucí práce: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. Název bakalářské práce: Hodnocení exekutivních funkcí u pacientů se získaným poškozením mozku: překlad a klinické využití "Executive Function Performance Test" Abstrakt bakalářské práce: U pacientů se získaným poškozením mozku, kteří mají lézi v oblasti frontálních laloků, se většinou objeví deficit v oblasti exekutivních funkcí (Kulišťák, 2017). V rámci soběstačnosti jsou pak pacienti omezeni například v zahájení činnosti, v organizaci, plánování, v emoční kontrole, paměti či v sebehodnocení. Pro popsání rozsahu deficitu a zvolení vhodné rehabilitace mohou ergoterapeuti využít celou řadu standardizovaných testů. Patří k nim i Executive Function Performance Test. Cílem mé práce bylo klinické zhodnocení Executive Function Performance Test v ergoterapii u pacientů se získaným poškozením mozku. Dílčím cílem bylo přeložení Executive Function Performance Test metodou jednosměrného překladu do češtiny a následné uzpůsobení některých úkolů pro české podmínky. Dále také poskytnutí přehledu screeningových testů, klinických zkoušek a dalších standardizovaných testů hodnoticích exekutivní funkce a popis fungování exekutivních funkcí u zdravých dospělých osob. Praktická část práce obsahuje popis jednosměrného překladu...
Stimulace polykání pomocí konceptu PNF u pacientů se získaným poškozením mozku
Matys, Václav ; Slámová, Adéla (vedoucí práce) ; Fabičovic, Klaudia (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno a příjmení: Václav Matys Vedoucí práce: Ing. Adéla Slámová Konzultant práce: Mgr. Ing. Jana Horynová Název bakalářské práce: Stimulace polykání pomocí konceptu PNF u pacientů se získaným poškozením mozku Porucha polykání se často vyskytuje jako komplikace u diagnóz spadajících do skupiny získané poškození mozku. V závažnějších případech se může jednat až o život ohrožující stav, především z důvodu rizika aspirace a následně možného vzniku zánětlivého onemocnění plic. Práce se zabývá možností terapeutického ovlivnění neurogenní dysfagie využitím prvků z konceptu proprioceptivní neuromuskulární facilitace - PNF. Navzdory faktu, že cvičení na podkladě PNF není v klinické praxi pro ovlivnění dysfagie příliš využívané, se jedná o velice efektivní a pro terapeuta relativně lehce zvládnutelný způsob léčby. Praktická část obsahuje zpracované kazuistiky dysfagických pacientů, u kterých byla aplikována terapie vycházející z konceptu PNF. Cílem bakalářské práce je vytvořit edukační materiál pro odbornou veřejnost, a to zejména pro fyzioterapeuty, ale i logopedy nebo ergoterapeuty, a podpořit tak mezioborovou spolupráci v péči o dysfagické pacienty. Výsledkem práce je sestavení terapeutické jednotky využívající prvky z konceptu PNF pro pacienty s neurogenní dysfagií. Z rozdílu hodnot...
Návrh univerzálních modelů pomůcek pro výrobu pomocí 3D tisku pro zlepšení soběstačnosti osob se získaným poškozením mozku.
Gazdová, Klára ; Rodová, Zuzana (vedoucí práce) ; Angerová, Yvona (oponent)
DIPLOMOVÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Bc. Klára Gazdová Vedoucí práce: Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. Název diplomové práce: Návrh univerzálních modelů pomůcek pro výrobu pomocí 3D tisku pro zlepšení soběstačnosti osob se získaným poškozením mozku Abstrakt diplomové práce: Východiska: Pacienti se získaným poškozením mozku často potřebují vybavení personalizovanými kompenzačními pomůckami, pro zvýšení zapojení paretické horní končetiny a soběstačnosti. Jednou z technologií výroby pomůcek je 3D tisk, který je využíván v zahraničí. Limitem je odborná a časová náročnost při přípravě 3D modelů pomůcek pro tisk. Snížení této náročnosti je možné vytvořením univerzálních 3D modelů, které umožní změnu rozměrů pomůcky bez odborného zásahu. Formulace cíle: Hlavním cílem je vytvoření univerzálních 3D modelů pomůcek. Tyto pomůcky pomohou pacientům v zapojení paretické horní končetiny a soběstačnosti. Na základě analýzy byly vybrány personální všední denní činnosti u pacientů se získaným poškozením mozku. Metodologie: Autor vytvořil Záznamový formulář pro sběr dat, k němu byly vytvořeny pokyny pro minimalizaci subjektivity při zisku dat jinými ergoterapeuty. Sběr dat prováděl autor v Rehabilitačním ústavu Kladruby a ERGO Aktiv o.p.s. Záznamový formulář byl rozeslán ergoterapeutům pracujícím s cílovou skupinou pacientů, ale...
Možnosti rehabilitace u dětských pacientů s cévním onemocněním mozku
Vitvarová, Anna ; Dvořáková, Marcela (vedoucí práce) ; Tetřevová, Lenka (oponent)
Cévní mozkové příhody (CMP) a cerebrovaskulární choroby v současnosti patří mezi deset nejčastějších příčin úmrtí v dětském věku a jejich prevalence pravděpodobně stále stoupá. Tato bakalářská práce shrnuje dostupné poznatky o vzniku, etiologii a incidenci cévních mozkových příhod u dětí, zabývá se rizikovými faktory, popisuje choroby spojené s častým výskytem CMP a zaměřuje se také na klinický obraz choroby a jeho odlišnosti od obrazu v dospělosti. Popisuje stručně nejběžnější strategie léčby akutních CMP. U více než poloviny dětí zůstává po CMP motorický, senzitivní či kognitivní deficit, tato práce se proto zabývá zejména možnostmi léčebné rehabilitace se zaměřením na jednotlivé metody využitelné ve fyzioterapii této choroby. Práce je doplněna třemi kazuistikami, které dokazují různorodost příčin vzniku CMP a popisují průběh fyzioterapie. Kazuistiky jsou doplněny jednoduchým dotazník zkoumajícím kvalitu života pacientek.
Kvalita života, životní spokojenost a sociální self-efficacy lidí se získaným poškozením mozku
Lišková, Kateřina ; Šivicová, Gabriela (vedoucí práce) ; Kebza, Vladimír (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku kvality života, životní spokojenosti a sociálního self-efficacy, přičemž je kladen důraz na zasazení do kontextu získaného poškození mozku a jeho specifických následků. Práce využívá teoretických východisek všech zmíněných konceptů, ale především kvantitativně zpracovává skutečné výsledky kvality života, životní spokojenosti a sociálního self-efficacy a other-efficacy v rámci výzkumného vzorku populace osob se získaným poškozením mozku v ČR. Kromě popisu subjektivního vnímání vlastní spokojenosti s různými oblastmi v životě osobami po poranění jsou v práci popsány potenciální vztahy mezi danou spokojeností a sociálním efficacy, respektive síla mezi nimi. Používány jsou standardizované i nové, především dotazníkové nástroje. Klíčová slova: získané poškození mozku, kvalita života, životní spokojenost, sociální self-efficacy, sociální other-efficacy

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 43 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.