Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 343 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Historie a vývoj základní a střední waldorfské školy v Praze mezi lety 1990 až 2022
Matoulková, Eva ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá historickými souvislostmi a důvody vzniku alternativního školství v Československu po roce 1989, včetně legislativních změn, které realizaci alternativních škol umožnily. Pozornost je zaměřena na vznik waldorfských škol, které představují jeden z typů školství reformního hnutí. Cílem práce je zjistit motivaci zakladatelů a zmapovat okolnosti vzniku waldorfských škol v Československu po roce 1989. Zvláštní pozornost je věnována výzkumu vzniku a vývoje waldorfské školy v Praze 4. Diplomová práce má charakter kvalitativního výzkumu. K naplnění cílů jsou zde využívány metody analýzy a syntézy při studiu legislativních a úředních dokumentů i při vyhodnocování a komparaci rozhovorů. Pro zjištění autentických pohledů pamětníků počátků waldorfského školství v Československu po roce 1989 jsou využity metody orální historie, konkrétně rozhovory s pamětníky. Působení waldorfského výchovného a vzdělávacího přístupu na žáky se speciálními výukovými potřebami je ilustrováno prostřednictvím dvou případových studií. Waldorfské školy vnikaly na principech reformního hnutí a zároveň na základech duchovní vědy antroposofie, kterou formuloval Rudolf Steiner. Ve dvacátých letech dvacátého století vznikala v Německu a Rakousku sdružení Obec křesťanů a Antroposofická společnost. Pobočky...
Mění se dětský hrdina? Proměna hodnotové orientace žáka mladšího školního věku.
Nováčková, Jitka ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Práce se zaměřuje na hodnotovou orientaci žáka 1. stupně základní školy při hledání vzorců chování a jeho budoucího směřování. V teoretické části definuje žáka z pohledu vývojové psychologie, především stručně popisuje vývoj myšlení, vnímání, řeči, citový a sociální vývoj a vývoj morálního usuzování. Popisuje rozdíly ve vývoji a chování dívky a chlapce. Věnuje se teoriím hodnot obecně i ve vztahu k žákům mladšího školního věku. Všímá si různých vlivů, které žáka formují a které mohou jeho rozhodování změnit. V empirické části dotazníkovým šetřením zjišťuje preference žáka při hledání dětského hrdiny, hodnotový žebříček žáka a jeho morální postoje. Dotazníkové šetření je doplněno o dvě práce s jednou třídou, z nichž první dotazníkovému šetření předcházela a druhá jej doplňovala. V závěru empirické části je provedena komparace výsledků s výsledky předchozích průzkumů. Nebyla potvrzena hypotéza, že by žáci nejvíce hledali své vzorce chování ve virtuálním prostředí. Výsledky a komparace naopak potvrdily hypotézu, že žáci v dlouhodobém horizontu vnímají a uznávají stejné hodnoty. Výsledky výzkumu prováděného v roce 2023 nepotvrdily trend, který naznačovaly výsledky průzkumu v roce 2012. Žáci 1. stupně základní školy stále hledají vzorce chování, a to především ve svém okolí. V budoucím směřování se...
Projektová výuka jako cesta k rozvoji občanských kompetencí u žáků na 1. stupni ZŠ
Lerchová, Karolína ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
Diplomová práce se zabývá popsáním a argumentováním podmínek, za nichž žáci iniciují vlastní posun v rámci projektové výuky. Ta svou komplexností dovoluje žákům se efektivně zapojit do vlastního vzdělávání a posouvat jejich vlastní kompetence, především ty občanské, stejně jako sociální a personální. První část diplomové práce popisuje projektovou výuku jako celek, včetně její definice, jednotlivých druhů, výhod a nevýhod. Poté následuje právní ukotvení projektové výuky a kurikulární dokumenty, kterých se projektová výuka týká. Věnuje se rovněž tématu žáka a jehocestyza vzděláním.Dále navazuje část diplomové práce popisující jednotlivé fáze tvorby projektu, včetně motivace, přípravy i kritérií hodnocení. Druhá, praktická část, se zaměřuje na akční výzkum. Nejprve si pokládá výzkumné otázky výzkumu a formuluje cíl. Stejně tak stanovuje vhodné metody, díky kterým získá relevantní data. Výzkum je rozdělen do tří po sobě jdoucích fází. Nejprve proběhne rozhovor s respondenty před zahájením projektu. V průběhu aktivního zpracování projektu dochází k pozorování a záznamu dat do předem připraveného záznamového archu. Navazuje pak rozhovor po dokončení projektu. Z výzkumu vyplývá, že pokud je žákům dána důvěra v jejich schopnosti a jsou dlouhodobě vedeni ke skupinové práci, lze jejich občanské kompetence...
Globální rozvojové vzdělávání u žáků na 1. stupni ZŠ
Mrázová, Anna ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Martinovská, Klára (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá globálním rozvojovým vzděláváním a jejím implementováním do vzdělávání žáků na první stupni základní školy. Cílem teoretické části je definovat globální problémy a globalizaci, s tím související základní pojmy, principy a cíle globálního rozvojového vzdělávání. Tato část obsahuje popis současného postavení globální výchovy a věnuje se aplikaci globální výchovy do vzdělávání. Představuje mezinárodní a české organizace působící v této oblasti, popisuje dokumenty s ním související. Další část je věnována jednotlivým průřezovým tématům, klíčovým kompetencím a jejich charakterizaci. Zaměřuje se na jejich úzké vazby ke globální výchově. Důraz je kladen na oblasti, které jsou u žáků rozvíjeny a na samotné přínosy začlenění globální výchovy do vzdělávání. Cílem praktické části je navrhnout metodické listy, které budou napomáhat zapojení témat globálního rozvojového vzdělávání do výuky žáků na prvním stupni základní školy. Tyto listy obsahují detailně popsané aktivity. Metodické listy a v nich zvolené metody a strategie jsou ověřeny pomocí akčního výzkumu. Na základě zkušenosti z praxe je provedená autoreflexe, součástí které jsou uvedeny konkrétní návrhy na zlepšení metodických listů pro jejich budoucí využití. KLÍČOVÁ SLOVA globalizace, globální problémy, globální rozvojové...
Začínající učitel a řízení třídy
Kratochvílová, Kateřina ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Diplomová práce se zabývá řízením třídy pohledem začínajících učitelů, absolventů oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ při Pedagogické fakultě UK. První kapitola se věnuje vymezení pojmu řízení třídy. Druhá kapitola pojednává o roli učitele, o autoritě učitele, její typologii, vztahu autority a výchovy a o důležitosti péče o duševní zdraví učitele. Další kapitola popisuje žákovskou kázeň, její možné příčiny, prevenci a způsoby řešení problémového chování. Kapitola o třídním klimatu zahrnuje vztahy, které se ve školním prostředí utvářejí. Konkrétně interakce mezi učitelem a žákem a také komunikaci žáků mezi sebou. Krátce také pojedná o nenásilné komunikaci. Předposlední kapitola se věnuje motivaci žáků. Zaměřuje se na motivaci vnitřní a vnější. Šestá a zároveň poslední kapitola popisuje hodnocení ve vyučování. Věnuje se formativnímu hodnocení, jeho metodám a výhodám. Empirická část diplomové práce je založena na kvalitativně orientovaném výzkumu. Hlavním cílem výzkumné části této diplomové práce je zjistit, jak začínající učitelé, absolventi PedF UK, hodnotí své první roky v praxi z hlediska řízení třídy. Výzkumnou metodou jsou hloubkové rozhovory se začínajícími učiteli, absolventy PedF UK, a jejich následná analýza. Výstupem jsou případové studie, které potvrzují zjištění v části teoretické. Výzkum...
Interaktivní učebnice ve výuce
Maierová, Lenka ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Wildová, Radka (oponent)
Předložená práce popisuje, jak využívají interaktivní učebnice vybraní učitelé na 1. stupni základní školy ve své výuce. V teoretické části práce je stručně vymezen vývoj učebnic, který je následován krátkou kapitolou o historii interaktivních učebnic. Další kapitoly jsou věnovány shrnutí funkcionalit interaktivních učebnic u vybraných nakladatelů a souvisejícímu technickému vybavení škol. Závěr teoretické části je pak věnován systému Bring Your Own Device (přines si své zařízení) a konceptu Future Classroom Lab (třída budoucnosti) v souvislosti s používáním interaktivních učebnic. Empirická část práce popisuje užívání interaktivních učebnic v procesu přípravy učitele na výuku, jejich práci s nástroji, funkcemi a obsahem v samotné výuce. Ve výzkumném šetření bylo využito kvalitativního přístupu, kdy byla zvolena metoda rozhovoru. Pro lepší zasazení dat do kontextu byla tato metoda doplněna pozorováním, které probíhalo ve výuce jednotlivých učitelů. Získaná data byla kódována a následně byla podrobena analýze. Stěžejní částí práce je prezentace výsledků výzkumného šetření zaměřeného na zjišťování vztahu vybraných učitelů jedné školy k adaptaci interaktivních učebnic, jejich začlenění do procesu přípravy na výuku a hledání odpovědi na otázku, jak tito učitelé interaktivní učebnice ve výuce užívají....
Kreativita, inovace a organizační kultura
Stará, Jana ; Štofilová,, Jana (oponent) ; Franková, Emilie (vedoucí práce)
Diplomová práce se zaměřuje na vymezení pojmů kreativita a inovace v podnikání. Zabývá se metodami, které mohou vést k rozvoji tvořivosti tak, aby návrhy a inovační nápady vedly ke zvyšování hodnoty pro zákazníka a rozvoji podnikatelské jednotky. Obsahuje praktickou aplikaci vybraných metod na příkladu provozu kavárny Dobrá zastávka v Brně.
Metodika integrované ochrany brambor proti mandelince bramborové v nových agroenvironmentálních podmínkách
Doležal, P. ; Hausvater, E. ; Baštová, P. ; Kocourek, F. ; Stará, J. ; Sedlák, P. ; Sedláková, V. ; Skoková Habuštová, Oxana ; Nermuť, Jiří
Cílem certifikované metodiky je předat zemědělské praxi aktualizované zásady efektivní integrované ochrany proti mandelince bramborové vycházející z nových poznatků o biologii a genetice populací za situace zužujícího se sortimentu účinných přípravků, narůstající rezistence škůdce k insekticidům a měnících se agroekologických podmínek. Mandelinka bramborová je velmi závažným škůdcem brambor, který je vysoce mobilní a schopný rychlého vývoje rezistence vůči insekticidům. Metodika byla koncipována na základě nejnovějších poznatků o účinnosti stávajících insekticidů registrovaných proti mandelince bramborové s přihlédnutím k nově získaným poznatkům z oblasti rezistence tohoto škůdce k účinným látkám a k nutnosti stále více se rozšiřujících vícenásobných aplikací.
Vývoj školy v Louňovicích pod Blaníkem v historicko regionálním kontextu
Pospíšilová, Klára ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Diplomová práce "Vývoj školy v Louňovicích pod Blaníkem v historicko-regionálním kontextu" si klade za cíl zmapovat vznik a vývoj školy v Louňovicích pod Blaníkem na pozadí regionu, vývoje a charakteristiky obce v jejím vlastním historickém kontextu. Samozřejmostí je i politicko-školský kontext ve vztahu ke školských zákonům zpracovávaného období. Metody použité v této práci jsou analýza pramenu, induktivní a deduktivní metoda a projektová metoda. V historické části je popsán regionální, historický a hospodářský vývoj obce. Vznik a vývoj školy v průběhu dějin. Praktická část je zaměřena na ukázku projektové výuky ve třetím ročníku. Cílem je přiblížit žákům historii školy a městyse, prožitkem zpracovat nabyté informace. Výsledkem práce je souhrn historického vývoje městyse a školy v Louňovicích pod Blaníkem a realizace projektu Škola dříve a dnes. KLÍČOVÁ SLOVA Historický vývoj, základní vzdělávání, kroniky, pamětní knihy, dokumentace školy, Louňovice pod Blaníkem, regionální dějiny.
Spolupráce začínajících učitelů s dalšími učiteli
Procházková, Daniela ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Wildová, Radka (oponent)
Diplomová práce se zabývá spoluprací mezi začínajícími pedagogy na prvním stupni základní školy s ostatními kolegy, jejich vzájemnou podporou a také vztahy na pracovišti, které výrazně ovlivňují celkový chod školy. V první kapitole teoretické části je popsána osobnost učitele a jeho profesní vývoj. Další kapitoly popisují začínajícího učitele, jeho podporu od vedení a uvádějícího učitele. V teoretické části je také popsána spolupráce učitelů, nejčastější formy spolupráce a role vedení při spolupráci učitelů. Cílem výzkumu v empirické části je zjistit, jak začínající učitelé vnímají podporu v jejich začátcích učitelské profese a také jak vnímají spolupráci a vztahy na škole, kde začali svou pedagogickou praxi.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 343 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.