Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 184 záznamů.  začátekpředchozí173 - 182další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Sexuální zneužívání zdravotně postižených
Novotná, Jarmila ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Schlegelová, Jaroslava (oponent) ; Šturzová, Jana (oponent)
Závěr 15.1. Význam filozofie výchovy Žijeme v době, kdy nám svítá poznání, že národ žijící za kopcem nejsou jen samí rudovlasí ďábli, kteří mají na svědomí veškerý zlořád na naší straně kopce. Něco z těchto temných domněnek proniklo i do vztahu pohlaví: už ne všichni lidé jsou beze zbytku přesvědčeni, že veškeré dobro sídlí v "Já" a všechno zlo v "Ty". Dnes už existují hypermoderní lidé, kteří se vší vážností ptají, zda nakonec není něco v nepořádku, zda člověk není trochu příliš nevědomý, příliš staromódní a proto, jde-li o potíže ve vztazích obou pohlaví, zda ještě stále nepoužívá neprávem středověkých metod, neřku-li způsobů jeskynních lidí. 1 Sexualita tělesně postižených, ačkoliv dostatečně neprobádána a tedy právě proto, se zkoumá ve velmi vhodné době. V době sexuálního chaosu, ale již počínajícího ohledu k menšinám, v době příznivé pro veškerá kulturní míšení, v době, kdy se ruší pohledy na normu a normalitu. Přípustné jsou různé typy partnerství, nepřípustné je pouze vyvyšovat jeden typ nad druhý. Pohled na lidi s postižením se snad přes všechno to nechápání postupně mění, i když velmi, velmi pomalu. Mnohost norem a pohledů neznamená, že se ztratily zákonitosti. Stále máme představu o nutných stupních jedincova vývoje. Hledáme však zákonitosti vyššího řádu, do kterých se vejde proměnlivost...
Induktivní usuzování dětí ve věku 10 až 12 let v matematickém prostředí
Herman, Jan ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Hošpesová, Alena (oponent) ; Rendl, Miroslav (oponent)
dizertační práce HERMAN, J.: Induktivní usuzování dětí ve věku 10 až 12 let v matematickém prostředí. (Obhájeno v červnu 2010 - KMDM, PedF, UK). Vytváření induktivního úsudku je složitý proces, který je ovlivňován celou řadou různých fenoménů, jejichž studium se v současné době přesouvá blíže ke středu zájmu odborné psychologické veřejnosti. Závěry výzkumů z této oblasti byly dosud v matematickém prostředí využívány jen zřídka, přitom jsou induktivní úsudky klíčové pro celou řadu operací, které jsou vnímány jako nezbytné pro vznik matematického úsudku. Ve své práci jsem shrnul závěry relevantních výzkumů, realizovaných převážně v oblasti psychologie, a dát jejich výsledky do souvislostí s výsledky ostatních výzkumů na tomto poli. Fenomény popisované ostatními autory jsem kriticky zhodnotil, jejich důsledky aplikoval na matematické prostředí, navrhl a následně realizoval dva výzkumy. Cílem prvního výzkumu bylo prozkoumat vznik induktivního úsudku v přirozeném prostředí, se zaměřením na podmínky jeho zrodu. Cíl druhého výzkumu spočíval v prozkoumání vzniku induktivního úsudku ve stimulujícím prostředí, se zaměřením na množství zkušeností potřebných pro vznik induktivního úsudku a na souvislost mezi množstvím zkušeností a mírou důvěry ve výsledný úsudek. Závěry výzkumů osvětlily význam množství...
Mathematics Problem Solving of Gifted Students
Straková, Jana ; Novotná, Jarmila (oponent) ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce)
Diplomová práca sa zaoberá spôsobmi myslenia a konania nadaných študentov z Českej a Slovenskej republiky pri riešení aplikačných slovných úloh. Popri identifikácii a kategorizácii stratégií riešení zadaných matematických úloh sa pomocou hĺbkovej analýzy písomných prác nadaných študentov pokúšam o preniknutie do myslenia a uvažovania študentov pri riešení úloh. Zameriavam sa na využitie študentských matematických vedomostí a zručností na riešenie problémov z reálneho sveta, na mieru aplikácie automatických matematických postupov, prácu s chybou a neúspešnou stratégiou, študentské uchopenie úlohy a študentský prejav. Dáta zozbierané pomocou zadanej písomnej práce a dotazníka, metódami hĺbkových rozhovorov a pozorovaní sú analyzované pomocou zakotvenej teórie a následne konfrontované s výsledkami medzinárodných štúdií realizovaných v podobnej oblasti matematiky.
Úlohy proti toku času na 2. stupni ZŠ
Navrátilová, Marta ; Vondrová, Naďa (oponent) ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce)
Diplomová práce se v nuje problematice slovních úloh "proti toku asu" na 2. stupni ZŠ a skládá se ze t í ástí: V první ásti jsou na základ prostudované literatury vymezeny základní pojmy týkající se slovních úloh obecn , jejich ešitelských proces a typologie. Hlavním obsahem druhé ásti je typologie slovních úloh proti toku asu a vymezení nejd ležit jších pojm , které se t chto úloh týkají. T etí ást práce je v nována p edstavení a podrobné analýze typu úloh proti toku asu, s kterým se na 2. stupni ZŠ m žeme nej ast ji setkat (lineární úlohy proti toku asu s jedním po áte ním stavem). St edem zájmu jsou p edevším ešitelské strategie a chyby, kterých se žáci p i ešení t chto úloh dopoušt jí. Všechny výsledky vycházejí z experiment a ze zkušeností získaných b hem u itelské praxe. Sou ástí práce je také sbírka úloh proti toku asu, ve které mohou u itelé erpat inspiraci. V poslední kapitole jsou ukázány n které možnosti dalšího výzkumu v oblasti úloh proti toku asu.
Srovnání ontogenetického a fylogenetického vývoje porozumění jevu nekonečno v geometrickém kontextu
Krátká, Magdalena ; Vopěnka, Petr (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent) ; Potůček, Jiří (oponent)
Nekonečno, ať to matematické, filozofické nebo teologické, fascinovalo a fascinuje lidstvo od počátků utváření vědeckého myšlení dodnes. Mnoho matematiků se nechalo omámit slastným pocitem toho, kdo rozřešil záhadu, když filozofovali nad problémy založenými na nekonečnu. Stejný pocit mohou zažít dnešní studenti, když znovu objevují překvapivé vlastnosti nekonečného. Podobné pocity jsem měla při studiu matematické analýzy, teorie množin nebo Zénónových aporií i já. Asi právě proto jsem se rozhodla zabývat se ve své disertační práci nekonečnem. Protože mám i zálibu v historii matematiky a měla jsem to štěstí pracovat pod vedením profesora Petra Vopěnky, bylo nasnadě zaměřit práci právě na srovnání ontogenetického a fylogenetického vývoje porozumění nekonečnu. Práce je rozdělena do 5 kapitol. V elektronické verzi je navíc doplněna o rejstřík pojmů. V první kapitole představuji argumenty pro i proti srovnávání fylogenetického a ontogenetického kognitivního vývoje. Druhá kapitola je exkurzem do historie matematiky se zaměřením na nekonečno, speciálně na výklady bodu, přímky a kontinua a jevů s tím souvisejících. Obsahuje postřehy o pojetí nekonečna od dob antické matematiky až po Cantorovu teorii množin. Tato kapitola mi jednak umožňuje vytypovat hlavní zdroje epistemologických překážek a dále konstruovat...
Rozvoj žákovských kompetencí v projektové výuce matematiky
Olšáková, Věra ; Novotná, Jarmila (oponent)
Význam slova projekt je odvozen z latinského slova proicio {hodit, vrhnout vpřed, napřáhnout). V pedagogické literatuře nenajdeme jednoznačné vymezení pojmu projekt. Ve většině případů se hovoří rovnou o projektové výuce a projektovém vyučování. Projekt se tedy vyznačuje koncentrací na žáky a svou sociální výchovně-vzdělávací hodnotou - v průběhu řešení se silně uplatňuje i sociální učení. Řešení projektu tedy přispívá nejen ke vzdělávání žáků po obsahové stránce, ale také k utváření jejich sociálních, komunikačních a dalších dovedností. Svým přiblížením životu velice podporuje vnitřní motivací žáků.
Projekty ve vyučování matematice na střední odborné škole
Holemářová, Milada ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Diplomová práce je rozdělena do tří částí. V první části je popsán původ a vývoj projektové metody a její základní znaky. Dále je zde uveden obsah Rámcového vzdělávacího programu pro střední odborné vzdělávání se zaměřením na netechnické obory cestovní ruch a ekonomika. Hlavní část práce obsahuje návrh, popis průběhu a hodnocení výsledků matematického projektu pro střední odbornou školu. Navržený projekt je krátkodobý a týká se tématu nerovnice. Na základě výsledků realizovaného projektuje v třetí části práce popsáno využití projektové výuky v matematice na daném typu středních odborných škol. V závěru uvádím návrh dvou projektů, využitelných při výuce matematiky na těchto školách. KLÍČOVÁ SLOVA: Projekt, matematika, střední odborná škola
Vliv jazyka a reálií na řešení matematických úloh. Matematika v německém jazyce.
Jansová, Klára ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Kloboučková, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce se zabývá výukou matematiky v němčině, konkrétně vlivem jazyka a reálií na řešení matematických úloh. Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. V první části jsou shrnuty teoretické předpoklady a východiska z oblasti psychického vývoje myšlení, výuky cizího jazyka, výuky v cizím jazyce a srovnání českého a německého jazyka. Druhá část popisuje výzkum, který se zaměřuje na prokázání nebo popření vlivu jazyka a reálií na úspěšnost řešení žáků dvou českých a jedné německé školy. Základem pro analýzu výzkumu je porovnání řešení úloh zadaných v mateřském a cizím jazyce.
Vliv jazyka na číselné představy žáků o čísle na 1. stupni ZŠ
Jalůvková, Zuzana ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Kaslová, Michaela (oponent)
Tato práce pojednává o vlivu jazyka na vznik pojmu číslo u dítěte na prvním stupni základní školy. V teoretické části vychází z poznatků J. Piageta a experimentů L.S. Vygotského, který se zabýval problematikou vztahu myšlení a řeči. Výzkumná část je inspirována výzkumem A.R. Luriji a popisuje experiment, ve kterém děti předškolního a mladšího školního věku řešily různé úkoly, jež měly objasnit jejich chápání pojmu číslo. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 184 záznamů.   začátekpředchozí173 - 182další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.