Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 156 záznamů.  začátekpředchozí137 - 146další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Logopedická intervence u dětí v mladším školnílm věku s kochleárním implantátem
Lomberská, Ivana ; Hádková, Kateřina (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou logopedické intervence u dětí v mladším školním věku s kochleárním implantátem. Teoretická část práce shrnuje obecné poznatky o sluchovém postižení a možnostech jeho kompenzace, jednotlivých typech kochleárních implantátů a zvláště pak o specifikách a metodice následné logopedické intervence. Praktická část sestává z interpretace výsledků výzkumného šetření realizovaného prostřednictvím dotazníků, které se zabývá současnou situací logopedické intervence u dětí v mladším školním věku s kochleárním implantátem, se zvláštním zaměřením na poimplantační rehabilitaci a její komplexnost. Výstupy výzkumného šetření prokázaly komplexnost logopedické intervence pouze v rámci některých pracovišť a také poukázaly na to, že realizace logopedické intervence je velmi individuální a závislá na konkrétní situaci a komunikačních a osobnostních vlastnostech jednotlivých implantovaných dětí. KLÍČOVÁ SLOVA Sluchové postižení, kochleární implantát, kochleární implantace, dítě s kochleárním implantátem, mladší školní věk, rehabilitace, sluchový a řečový rozvoj, logopedická intervence.
Úprava textu pro čtení s porozuměním u žáků se sluchovým postižením
Stará, Kristýna ; Hádková, Kateřina (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
Práce se zaměřuje na problematiku žáků se sluchovým postižením, jejich vzděláváním, popisem výukových metod a úpravou textů pro čtení s porozuměním. Cílem praktické části byla úprava textů u čtyř žánrů, a to konkrétně povídky, dramatu, poezie a odborného článku, ověření porozumění jednoho vybraného upraveného textu v jedné třídě na Základní škole v Ječné a na základě této zkušenosti dále vytvořit metodický postup tvorby těchto textů. Metodou práce byla analýza dostupné odborné literatury, dále pozorování v ukázkové hodině českého jazyka a literatury a na závěr došlo k ověření porozumění prostřednictvím kontrolního dotazníku s otevřenými otázkami. Na základě tohoto ověření bylo zjištěno, že upravené texty žákům pomáhají lépe se v textu nebo postavách orientovat nebo například porozumět složitým větným celkům. Ověřování ale musí být prováděno více způsoby. Nelze se spoléhat na běžné testování jako u žáků slyšících pomocí otevřených otázek. Ani texty upravené nejsou vždy definitivní a musí se s nimi nadále pracovat, jelikož ke každému žáku se musí přistupovat individuálně. KLÍČOVÁ SLOVA sluchové postižení, čtení s porozuměním, vzdělávání, úprava textů, testování žáků
Problematika koktavosti v dospělém věku
Kabátková, Ivana ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Diplomová práce se zabývá koktavostí v dospělém věku. První část práce poskytuje teoretický základ za použití odborné literatury. Obsahuje téma komunikace, narušenou komunikační schopnost, koktavost (terminologie, výskyt, etiologie a symptomatologie, klasifikace, diagnostika a vybrané techniky terapie pro dospělý věk), a mezinárodní den porozumění koktavosti. Další téma práce je zaměstnávání osob s balbuties. Práce obsahuje i rady, jak mluvit s balbutiky a průvodce telefonováním pro balbutiky. Praktická část obsahuje vlastní šetření, jeho zpracování a výsledky. KLÍČOVÁ SLOVA komunikace, koktavost, balbutik, koktavost v dospělém věku, , mezinárodní den porozumění koktavosti, balbutik a volba povolání
Pohyb a jeho modifikace v českém taktilním znakovém jazyce
Lomberská, Ivana ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Okrouhlíková, Lenka (oponent)
Bakalářská práce popisuje pohyb a jeho modifikace v českém taktilním znakovém jazyce v porovnání s českým znakovým jazykem. Teoretická část práce shrnuje obecné poznatky o taktilní formě českého znakového jazyka a představuje různé modifikace, kterými pohyb prochází. Praktická část práce ukazuje, jak jsou tyto modifikace užívány hluchoslepými uživateli českého taktilního znakového jazyka v praxi. V rámci výzkumné sondy byla pořízena data ve formě videonahrávek konverzace osob s hluchoslepotou. Tato data byla podrobně analyzována a zjištěné skutečnosti popsány a ilustrovány na příkladech, jak v obrazové podobě, tak v podobě videonahrávek. Výstupy výzkumné sondy ukázaly, že podoba pohybu a jeho modifikace v českém taktilním znakovém jazyce jsou individuální a zcela závislé na konkrétní komunikační situaci a komunikačních partnerech.
České učebnice prvopočátečního čtení pro neslyšící žáky - od 19. do 21. století
Pavlová, Hana ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
Předmětem práce jsou české učebnice prvopočátečního čtení pro neslyšící žáky od konce 19. století až do současnosti. Pozornost je věnována také metodám výuky čtení, celá problematika je zasazena do širšího rámce metod a postupů ve vzdělávání neslyšících žáků. V první části je pojednáno o metodách výuky čtení obecně a o zařazení těchto metod do výuky neslyšících žáků, druhá část se věnuje historii vyučování neslyšících, důraz je položen na výuku čtení, je nastíněna také souvislost výuky čtení s výukou správné artikulace a s výukou českého jazyka v tom kterém historickém období. V třetí části pak jsou popsány jednotlivé učebnice prvopočátečního čtení z formálního i obsahového hlediska a z hlediska použitých metod a učebních postupů. V závěru práce jsou shrnuty obecné charakteristiky učebnic prvopočátečního čtení pro neslyšící, je zde nastíněna souvislost těchto učebnic s výukou českého jazyka neslyšících.
Volnočasové a zájmové aktivity žáků škol pro sluchově postižené
Kutilová, Ludmila ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Hudáková, Andrea (oponent)
Tato bakalářská práce se v teoretické části zabývá vymezením pojmu volný čas a představením nejznámějších volnočasových institucí a organizací v České republice. Dále vymezuje specifika trávení volného času sluchově postižených lidí, zvláště pak dětí a mládeže. Stručně popisuje typy volnočasových aktivit, které jsou nabízeny ve školách a organizacích pro sluchově postižené v několika městech. V praktické části jsou zpracována data z dotazníkového šetření. Pozornost je také věnována rozdílu trávení volného času internátních a neinternátních žáků škol, které byly do šetření zapojeny.
Informace o psychologii a psychologické diagnostice neslyšících dětí v české a zahraniční odborné literatuře
Klásková, Marie ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Okrouhlíková, Lenka (oponent)
Práce se zabývá dostupnými informacemi o psychologii a psychologické diagnostice neslyšících dětí v české a zahraniční odborné literatuře. Úvodní metodologická část je věnována charakteristice literatury, popisu vyhledávání a zpracování česky a anglicky psaných textů. V navazující části zabývající se zpracováním publikací jsou informace přehledně utříděny do bibliografické rešerše. Studium česky psané odborné literatury ukázalo úzké zaměření na některé psychologické tematické okruhy a nedostatek textů věnujících se psychologické praxi s neslyšícími osobami. Studium anglicky psané odborné literatury ukázalo nízkou dostupnost této literatury pro české čtenáře a malý zájem o překlady textů zaměřených na psychologii a neslyšící.
Prstové abecedy a jejich využívání ve vzdělávání v MŠ a ZŠ pro sluchově postižené
Zdrubecká, Anna ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Hudáková, Andrea (oponent)
Bakalářská práce se zabývá prstovými abecedami a jejich využitím ve vzdělávání dětí se sluchovým postižením. Teoretickou část tvoří první tři kapitoly, kde autorka popisuje jednotlivé typy prstových abeced (jednoruční, dvouruční) a jejich formu, nastiňuje jejich historický vývoj v oblasti České republiky i v celosvětovém měřítku a uvádí příklady jejich využití. Součástí práce je praktická část, ve které se autorka snaží od pedagogů ze škol pro sluchově postižené metodou rozhovoru získat informace o jejich preferencích v souvislosti s používáním prstových abeced. Klíčová slova Prstová abeceda (jednoruční, dvouruční); sluchové postižení; školy pro sluchově postižené; vzdělávání dětí se sluchovým postižením.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 156 záznamů.   začátekpředchozí137 - 146další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.