Original title:
VÝCHOVNÝ POTENCIÁL ESTETICKÉ A MORÁLNÍ ZKUŠENOSTI V PEDAGOGICE JOHNA DEWEYHO
Translated title:
EDUCATIONAL POTENTIAL OF THE AESTHETIC AND MORAL EXPERIENCE IN JOHN DEWEY'S PEDAGOGY
Authors:
Pelzová, Markéta ; Strouhal, Martin (advisor) ; Pelcová, Naděžda (referee) ; Šíp, Radim (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předložený text je zacílen na analýzu vztahu mezi estetickou zkušeností a morální výchovou. V rámci sedmi kapitol se věnujeme aktuálním otázkám praxe estetických výchov ve škole, představení nejdůležitějších diskurzů z oblasti morální problematiky i samotné analýze vztahu estetické a morální zkušenosti v díle představitele amerického pragmatismu Johna Deweyho. Text nabízí odpovědi nejen na výchovně vzdělávací potenciál estetických předmětů, přináší také nové náměty pro zkvalitnění současné vzdělávací praxe.The text submitted aims at analysis of the relation between aesthetic experience and moral education. In seven chapters it addresses current issues of aesthetic education at schools, presents the most important discourses from the field of moral issues and elaborates on analysis of the relation between aesthetic and moral experience in the work of a representative of American pragmatism, John Dewey. The text offers not only answers to the questions of educational potential of aesthetic classes, but also new ideas for improvement of the current educational practice.
Keywords:
John Dewey|American pragmatism|aesthetic education|aesthetic experience|moral education|curriculum; John Dewey|americký pragmatismus|estetická výchova|estetická zkušenost|morální výchova|kurikulum
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/188886