Název:
Strategie inkluzivního vzdělávání ve vybraných evropských zemích
Překlad názvu:
Strategies for inclusive education in selected European countries
Autoři:
Mašková, Karolína ; Skutil, Martin (vedoucí práce) ; Kaščák, Ondrej (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (česky) V současnosti se ve společnosti vyskytuje mnoho postojů k inkluzivnímu vzdělávání, které jsou bohužel v mnoha případech založeny na neověřených zdrojích. Kvůli neporozumění tomuto termínu lidé přehlížejí jeho klíčové hodnoty, o které však v nitru všichni usilujeme, a to vytvořit společnost respektující odlišnosti, v níž má každý možnost rozvíjet svůj potenciál a pěstovat kvalitní vztahy. V této práci je věnován prostor vymezení pojmu inkluze a jejím teoretickým východiskům. Je podán obraz inkluzivní školy, příčiny a strategie jejího zavedení, včetně možných překážek tohoto procesu. Prostor je věnován postojům pedagogického i nepedagogického prostředí, především přítomnosti obav z inkluze. Tématem výzkumného šetření jsou strategie inkluzivního vzdělávání ve vybraných zemích Evropy, v rámci kterých je zjišťováno, zda je naplňována vize inkluze ve vzdělávání a skrze jaké metody. Cílem této práce je provést komparaci těchto strategií. Jsou analyzovány a interpretovány pasáže aktuálních strategických inkluzivních dokumentů či zpráv vybraných zemí. Strategie jsou komparovány na základě stanovených čtyř kritérií týkajících se klíčových hodnot, obav pedagogů, bariér inkluzivního vzdělávání a konkrétních postupů implementace inkluze. U každého kritéria jsou shrnuty důvody bodového ohodnocení a...(in English): There are many attitudes towards inclusive education in society today, which are unfortunately in many cases based on unverified sources. Because of a misunderstanding of the term, people overlook its core values, which we all strive for in our hearts, namely to create a society that respects differences, in which everyone has the opportunity to develop their potential and foster quality relationships. In this thesis, space is devoted to the definition of the concept of inclusion and its theoretical foundations. The inclusive school is characterized including the cause and strategies for its implementation. Possible obstacles to this process are mentioned. Space is devoted to the attitudes of the pedagogical and non-educational environment, especially the presence of fears of inclusion. The research focuses on inclusive education strategies in selected European countries, looking at whether the vision of inclusion in education is being achieved and through what methods. The aim of this work is to make a comparison of these strategies. Passages from current inclusive strategy documents or reports of selected countries are analysed and interpreted. The strategies are compared on the basis of four criteria relating to key values, teachers' concerns, barriers to inclusive education and...
Klíčová slova:
inkluze|inkluzivní vzdělávání|inkluzivní škola|pedagog|integrace|Česká republika|Evropa; inclusion|inclusive education|inclusive school|educator|integration|Czech Republic|Europe