Název:
Výchova k lidství
Překlad názvu:
Education to Humanity
Autoři:
Kolář, Petr ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (česky) Hlavním cílem diplomové práce je interpretovat výchovné ideály ve vztahu k otázkám výchovy k lidství a poukázat na význam dnes opomíjené reflexe lidskosti ve výchově. Eugen Fink říká, že dnešní výchova k lidství se proměnila v pouhou výchovu k povolání. Jaký má jeho antinomie dějinný vývoj? V čem spočívá její ontologická podstata? Výchova k lidství stojí proti výchově, která představuje techniku či prostředek k formování člověka ve službách moci. Taková výchova je vyživována působením fenoménu, který souvisí s bytností moderní techniky, a který Heidegger nazval Gestell. Ten prostupuje lidské myšlení a konání prostřednictvím systémového plánování a působením organizačních a byrokratických struktur. Je charakterizován zpředmětňováním člověka, zapomenutostí bytí, kalkulujícím myšlením, nevnímáním souvislostí, ztrátou identity a svobody atd. V praktické části diplomové práce je prezentován průběh a výsledky šetření ohledně vnímání působení Gestellu pedagogickými pracovníky. Jak vůbec vnímají entity jako je svoboda, štěstí, důstojnost, manipulace, strach, podřízenost, naplněnost, smysl, technika?(in English): The main goal of the diploma thesis is to interpret the educational ideals in a relationship to the issues of education for humanity and to point out the importance of today's neglected reflection of humanity in education. Eugen Fink says that today's education for humanity has turned into a mere education for a profession. What is the historical development of his antinomy? What is its ontological essence? Education for humanity is opposed to education, which is a technique or means of forming a person in the service of power. Such education is nurtured by the phenomenon of modern technology, which Heidegger called Gestell. It permeates human thinking and action through system planning and the action of organizational and bureaucratic structures. It is characterized by the objectification of man, forgetfulness of being, calculating thinking, non-perception of context, loss of identity and freedom, etc. The practical part of the thesis presents the course and results of research on the perception of Gestell by pedagogical staff. How do entities such as freedom, happiness, dignity, manipulation, fear, subordination, fulfillment, meaning, technology perceive?
Klíčová slova:
Lidství|výchova|bytí|věda|technika|gestell; Humanity|education|being|science|technology|gestell