Název:
Komunikace dětí předškolního věku - analýza komunikačních funkcí výpovědi
Překlad názvu:
Communication of Preschool Children - the Analysis of Communication Functions and Expressions
Autoři:
Nováková, Barbora ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Janečka, Martin (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá komunikací dětí předškolního věku, konkrétně analýzou komunikačních funkcí výpovědi. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zjistit, které druhy komunikační funkce výpovědi děti předškolního věku primárně využívají. V teoretické části jsou popsány komunikační dovednosti, jazykové roviny či ontogeneze vývoje řeči. Klíčové je však uvedení do problematiky jednotlivých druhů komunikačních funkcí výpovědi. Praktická část se zaměřuje na analýzu 6 nahrávek po 30 min. V rámci sběru dat se diktafonem nahrávaly dialogy mezi třemi výzkumnými subjekty, které se posléze přepisovaly skrze transkripční metodu CHAT. Následně se určily druhy komunikačních funkcí výpovědi. Ve výsledcích kvalitativního šetření se zjistilo, že subjekty primárně ve svých formulacích využívaly funkci asertivní, permisivní a koncesivní, interogativní, direktivní, expresivní a satisfaktivní. Všechny tyto komunikační funkce výpovědi byly uvedeny v přímé podobě. KLÍČOVÁ SLOVA komunikační kompetence, dětská řeč, komunikační funkce výpovědi, dítě předškolního věku, osvojování češtiny, dialogThis diploma thesis deals with communication of preschool children, in particular with analysis of communication functions of utterance. The aim of the research is to find out which types of communication functions preschool children mainly use. The theoretical part describes communication skills, language levels or ontogenesis of speech development. However, the key is to introduce the issue of each type of the communication utterance functions. The practical part is focused on the analysis of six audio recordings which have 30 minutes each. Within the recording with a voice recorder, dialogues among three research subjects were recorded. The dialogues were later on transcribed through the CHAT transcription method. Afterwards, types of the communication utterance functions were determined. The results of the qualitative research found out that the subjects primarily used the assertive, permissive or concessive functions (furthermore interrogative, directive, expressive and satisfactory function). All of these communication functions of utterance were stated directly. KEYWORDS communication competence, children's speech, communication function of utterance, preschool child, acquisition of the Czech language, dialogue
Klíčová slova:
dialog; dítě předškolního věku; dětská řeč; komunikační funkce výpovědi; komunikační kompetence; osvojování češtiny; acquisition of the Czech language; children's speech; communication competence; communication function of utterance; dialogue; preschool child