Original title:
Využití hybridní metody Laser-TIG v automobilovém průmyslu
Translated title:
Use of the Laser-TIG hybrid method in the automotive industry
Authors:
Mrňa, Libor ; Šebestová, Hana ; Horník, Petr ; Antes, J. ; Kutil, P. ; Křápek, L. ; Iván, L. Document type: Papers Conference/Event: Technická konference 2021, Valeč u Hrotovic (CZ), 20211005
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Na spojování dílů karoserie jsou v současné době kladeny vysoké nároky jak z hlediska pevnosti, tak ustálené kvality a také minimalizace výrobního času. Kromě nejběžnějšího bodového odporového svařování se často využívá i laserové svařování. To samo o sobě nabízí vysoké svařovací rychlosti i dobrou pevnost. Samozřejmě existuje obecná snaha zvyšovat celkovou pevnost skeletu karoserie při snižování výrobních nákladů, což jsou protichůdné požadavky. Jedinou možnou cestou je používání moderních ocelových materiálů (HSLA oceli, DF oceli a další) a využívání nových, pokročilejších technologií spojování. V tomto článku jsou prezentovány možnosti hybridní svařovací technologie Laser-TIG.High demands are placed on the joining of body parts in terms of strength and consistent quality. Simultaneously, production time minimizing is required. In addition to the most common spot resistance welding, laser welding is often used. This provides high welding speed as well as good strength. Of course, there is a general desire to increase the overall strength of the body-in-white while reducing production costs, which are conflicting requirements. The only way forward is to use modern steel materials (HSLA steels, DP steels, etc.) and to use new, more advanced joining technologies. The paper presents possibilities of hybrid Laser-TIG welding technology.
Keywords:
hybrid welding laser-TIG Project no.: TH04010366 (CEP) Funding provider: GA TA ČR Host item entry: Technická konference 2021. Dozor, kontrola, inspekce, certifikace, notifikace, posuzování shody, ISBN 978-80-87102-31-2
Institution: Institute of Scientific Instruments AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0326511