Název:
Počítačem podporované experimenty ve výuce chemie na střední škole
Překlad názvu:
Microcomputer-Based Laboratory in Secondary School Chemistry Education
Autoři:
Stratilová Urválková, Eva ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent) ; Nesměrák, Karel (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Počítačem podporované experimenty ve výuce chemie na střední škole Abstrakt Školní experimentální praxe žáků by měla reflektovat stav reálné laboratoře, aby přírodní vědy nebyly pro žáky odtržené od reality. V tom případě je potřeba do výuky zařadit instrumentální techniku, bez které se žádná současná laboratoř neobejde. Pro školní podmínky jsou v tomto ohledu vhodné školní experimentální systémy, které spojují moderní technologie s možností uplatnění metod orientovaných na žáka (např. badatelsky orientovanou výuku), které připravují žáky na celoživotní učení. V České republice dochází v posledních letech k postupnému průniku počítačem podporovaných experimentů do přírodovědného vzdělávání, avšak není mnoho výzkumů, které by zjišťovaly, zda jsou na jejich použití žáci i učitelé připraveni a jakým způsobem začleňují čeští učitelé počítačem podporované experimenty do výuky. Realizovaný výzkum se zjišťoval pomocí dotazníkového šetření postoje učitelů chemie (N = 65) a studentů učitelství chemie (N = 38) k měřicím přístrojům. Zároveň se prostřednictvím akčního výzkumu na dvou školách (3 učitelky chemie, 50 žáků celkem) pokoušel popsat, jak dochází k začleňování počítačem podporovaných experimentů do výuky chemie. Zapojení žáci vyplňovali pre- a post-dotazník zjišťující změnu postojů k přístrojům ve...Eva Stratilová Urválková; Dissertation Thesis Title: Microcomputer-Based Laboratory in Secondary School Chemistry Education Abstract School experimental practice should reflect the real laboratory practice so that school science keeps in touch with reality. Todays laboratories are fully equipped with instrumental devices that are often presented in media, so it is necessary that students have experience also with this way of experiments. For school purposes seem suitable probeware (school experimental systems), that combine modern technology with concept of student-centered learning (eg inquiry based science education) that should successfully prepare students for lifelong learning. During recent years probeware has become one of discussed topics in Czech science education, but there has been a lack of research examining whether both teachers and pupils are prepared to accept and implement probeware into school chemistry curriculum. Almost none research has been done in field search describing the way of using the probeware and microcomputer-based laboratory in Czech school curriculum. Presented mixed method research focuses on attitudes of chemistry teachers (N = 65), pre-service chemistry teachers (N = 38) and students (N = 50) regarding attitudes to general devices and measuring devices (or probeware) to...
Klíčová slova:
akční výzkum; dotazník; počítačem podporovaný experiment; případová studie; střední škola; výuka chemie; školní experimentální systém; action research; case study; chemistry education; microcomputer-based laboratory; probeware; questionnaire; school experimental system; secondary school