Název:
Portfolio dítěte jako prostředek ke zlepšení spolupráce rodiny a mateřské školy
Překlad názvu:
Child's portfolio as a tool for improving cooperation between family and kindergarten
Autoři:
Perglerová, Veronika ; Koželuhová, Eva (vedoucí práce) ; Loudová Stralczynská, Barbora (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce s názvem "Portfolio dítěte jako prostředek ke zlepšení spolupráce rodiny a mateřské školy" se zabývá tím, jak portfolio dítěte může napomoci ke zlepšení spolupráce rodiny a mateřské školy, přesněji k probuzení rodičovského zájmu o vývoj jejich dítěte. Cílem teoretické části je popsat jakou formou může být portfolio dítěte vedeno a jaký význam může mít zavedení portfolia v předškolním vzdělávání. Dále popisuje, jak probíhá spolupráce mateřské školy s rodinou dítěte, úskalí která mohou v komunikaci rodiny a školy nastat a jaký význam má spolupráce rodiny a školy pro vývoj dítěte předškolního věku. Součástí diplomové práce je výzkumné šetření, které je vedeno formou akčního výzkumu. Empirická část si klade za cíl zjistit, zda zavedení dětského portfolia ve třídě mateřské školy povede ke zlepšení spolupráce mezi mateřskou školou a rodinami dětí. Výzkum probíhal metodou pozorování, jehož poznatky byly zaznamenávány do záznamového archu. Výzkum byl rozdělen do tří etap. V první etapě probíhalo pozorování počáteční úrovně spolupráce, ve druhé etapě bylo zavedeno portfoliové hodnocení ve třídě mateřské školy a ve třetí etapě byla opět pozorována úroveň spolupráci rodičů a učitele. KLÍČOVÁ SLOVA Portfolio dítěte, mateřská škola, rodina, komunikace, spolupráceThe diploma thesis entitled "Child Portfolio as a Means to Improve Family and Kindergarten Cooperation" deals with how a child's portfolio can help improve family and nursery school cooperation, more specifically to awaken parental interest in the development of their child. The aim of the theoretical part is to describe how the child's portfolio can be managed and the importance of introducing the portfolio in pre-school education. It also describes how the kindergarten cooperates with the child's family, the pitfalls that can occur in the communication between the family and the school, and the importance of family and school cooperation for the development of a pre-school child. Part of the thesis is a research investigation, which is conducted in the form of action research. The empirical part aims to find out if the introduction of a children's portfolio in a kindergarten classroom will improve cooperation between the nursery school and parents of children. The research was carried out by means of observation and the findings were recorded in a record sheet. The research was divided into three stages. In the first stage, the initial level of cooperation was observed. Portfolio evaluation was introduced in the kindergarten class in the second stage. The level of cooperation between parents and...
Klíčová slova:
komunikace; mateřská škola; Portfolio dítěte; rodina; spolupráce; Child's portfolio; communication; cooperation; family; kindergarten