Název:
Funkce autora ve středověku. Příklad ikonografie rukopisů Guillauma de Machaut
Překlad názvu:
The function of the author in the Middle Ages, as demonstrated by the iconography of Guillaume de Machaut’s manuscripts
Autoři:
Panušková, Lenka Typ dokumentu: Příspěvky z konference Konference/Akce: Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho „smrti“, Praha (CZ), 20180920
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Studie se zabývá zobrazením básníka a autora Guillauma de Machaut v rukopisech s jeho dílem. Řada Machautových skladeb či „dits“ reflektuje principy poezie a v tomto kontextu také odráží Machautův status autora či autority. Během Machautova života vznikly dva rukopisy, BN ms. fr. 1586 (c. 1350) a 1584 (c. 1370), o nichž se předpokládá, že byly vytvořeny přímo pod Machautovým dohledem. Dochovalo se i několik dalších rukopisů z doby po Machautově smrti, z nichž BN, ms. fr. 9221 a 22545-22546 jsou rovněž předmětem této studie. Iluminace zobrazující Machauta jako autora lze rozdělit do tří skupin (básník-písař, univerzitní ikonografie, inspirovaný básník), z nichž každá zdůrazňuje jiný aspekt psaní a prezentace básnické tvorby. Zdá se nicméně, že - navzdory pokusům některých badatelů o identifikaci přímého Machautova vlivu na iluminace, - pracovali jednotliví iluminátoři se současnou ikonografií a konceptem autora a podle toho také používali schémata, jaká byla v jejich iluminátorských dílnách obvyklá.This paper addresses the depicting of the poet and author Guillaume de Machaut. Several of Machaut’s compositions or “dits” reflect the principles of poetry, and in this context they also reflect his status as an author or authority. During his lifetime two manuscripts were created, MS fr. 1586 (c. 1350) and MS fr. 1584 (c. 1370), which scholars believe may have been produced under Machaut’s direct supervision. Several other manuscripts dating form after Machaut’s death have also been preserved, of which MS fr. 9221 and MSS fr. 22545-22546 in particular are also the subject of this study. Illuminations featuring Machaut in the role of author can be divided into three groups (poet-scribe, university iconography, inspired poet), each of which emphasises a different aspect of writing and presenting poetry. However, it seems that despite attempts by some scholars to see Machaut’s direct influence in the illuminations, the individual masters were working with contemporary iconography.
Klíčová slova:
Guillaume de Machaut; iconography; illumination Číslo projektu: GA19-07473S (CEP) Poskytovatel projektu: GA ČR Zdrojový dokument: Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho „smrti“. Sborník 6. sjezdu historiků umění, ISBN 978-80-88283-35-5
Instituce: Masarykův ústav a Archiv AV ČR
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dokument je dostupný v příslušném ústavu Akademie věd ČR. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11104/0310425