Original title:
Funkce autora ve středověku. Příklad ikonografie rukopisů Guillauma de Machaut
Translated title:
The function of the author in the Middle Ages, as demonstrated by the iconography of Guillaume de Machaut’s manuscripts
Authors:
Panušková, Lenka Document type: Papers Conference/Event: Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho „smrti“, Praha (CZ), 20180920
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Studie se zabývá zobrazením básníka a autora Guillauma de Machaut v rukopisech s jeho dílem. Řada Machautových skladeb či „dits“ reflektuje principy poezie a v tomto kontextu také odráží Machautův status autora či autority. Během Machautova života vznikly dva rukopisy, BN ms. fr. 1586 (c. 1350) a 1584 (c. 1370), o nichž se předpokládá, že byly vytvořeny přímo pod Machautovým dohledem. Dochovalo se i několik dalších rukopisů z doby po Machautově smrti, z nichž BN, ms. fr. 9221 a 22545-22546 jsou rovněž předmětem této studie. Iluminace zobrazující Machauta jako autora lze rozdělit do tří skupin (básník-písař, univerzitní ikonografie, inspirovaný básník), z nichž každá zdůrazňuje jiný aspekt psaní a prezentace básnické tvorby. Zdá se nicméně, že - navzdory pokusům některých badatelů o identifikaci přímého Machautova vlivu na iluminace, - pracovali jednotliví iluminátoři se současnou ikonografií a konceptem autora a podle toho také používali schémata, jaká byla v jejich iluminátorských dílnách obvyklá.This paper addresses the depicting of the poet and author Guillaume de Machaut. Several of Machaut’s compositions or “dits” reflect the principles of poetry, and in this context they also reflect his status as an author or authority. During his lifetime two manuscripts were created, MS fr. 1586 (c. 1350) and MS fr. 1584 (c. 1370), which scholars believe may have been produced under Machaut’s direct supervision. Several other manuscripts dating form after Machaut’s death have also been preserved, of which MS fr. 9221 and MSS fr. 22545-22546 in particular are also the subject of this study. Illuminations featuring Machaut in the role of author can be divided into three groups (poet-scribe, university iconography, inspired poet), each of which emphasises a different aspect of writing and presenting poetry. However, it seems that despite attempts by some scholars to see Machaut’s direct influence in the illuminations, the individual masters were working with contemporary iconography.
Keywords:
Guillaume de Machaut; iconography; illumination Project no.: GA19-07473S (CEP) Funding provider: GA ČR Host item entry: Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho „smrti“. Sborník 6. sjezdu historiků umění, ISBN 978-80-88283-35-5
Institution: Masaryk Institute and Archives of the ASCR AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0310425