Název:
Komparace environmentálního vzdělávání v České republice a ve Švédsku
Překlad názvu:
Comparison of Environmental Education in the Czech Republic and Sweden
Autoři:
Rudová, Julie ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Záškodná, Helena (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematikou environmentálního vzdělávání, které je zde pojímáno v širším kontextu udržitelného rozvoje. Cílem práce je porovnat stav environmentálního vzdělávání v České republice a ve Švédsku. Nejprve jsou vymezeny základní koncepty (environmentální vzdělávání, udržitelný rozvoj) a jejich historický vývoj. Hlavní osu následující části tvoří strategický dokument OSN Přeměna našeho světa: Agenda pro udržitelný rozvoj 2030 a v něm definovaný koncept tzv. cílů udržitelného rozvoje. Pozornost je věnována implementaci tohoto dokumentu na národní úrovni a porovnání plnění cílů udržitelného rozvoje v České republice a ve Švédsku. Následuje stěžejní část práce, jež se zabývá samotným srovnáním environmentálního vzdělávání ve vybraných státech. Reflektovány jsou historické a politické souvislosti i podoba vzdělávacích aktivit s environmentální tematikou v prostředí školy i mimo ni. Pozornost je věnována také postojům veřejnosti k udržitelnému jednání a problémům týkajícím se životního prostředí. Klíčová slova: environmentální vzdělávání, environmentální pilíř udržitelného rozvoje, Agenda 2030 pro udržitelný rozvoj, cíle udržitelného rozvoje, Česká republika, ŠvédskoThis bachelor thesis deals with the issue of environmental education, which is perceived here in the broader context of sustainable development. The aim of the thesis is to compare the conditions of environmental education in the Czech Republic and Sweden. First, the fundamental concepts (environmental education, sustainable development) and their historical development are defined. The main theme of the following part is the UN strategic document Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development and the concept of the so-called Sustainable Development Goals. Attention is paid to the implementation of this document at the national level and to a comparison of performance in achieving Sustainable Development Goals in the Czech Republic and Sweden. The third chapter forms a key part of the thesis, as it deals with the comparison of environmental education in the selected countries. Historical and political contexts as well as the form of educational activities related to environmental issues both in the school and outside of it are reflected. Attention is also paid to public attitudes towards sustainable behavior and environmental issues. Keywords: environmental education, environmental pillar of sustainable development, The 2030 Agenda for Sustainable Development, Sustainable...
Klíčová slova:
environmentální vzdělávání|environmentální pilíř udržitelného rozvoje|Agenda 2030 pro udržitelný rozvoj|Česká republika|Švédsko; environmental education|environmental pillar of sustainable development|The 2030 Agenda for Sustainable Development|Czech Republic|Sweden