Název:
Poruchy autistického spektra ve výuce na středních zdravotnických školách
Překlad názvu:
Autism spectrum disorderčs in the education system of the secondary nursing schools
Autoři:
Niederlová, Veronika ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Němec, Zbyněk (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Poruchy autistického spektra (PAS) se projevují deficitem v oblastech komunikace a sociálních interakcí, stereotypním chováním a změnami ve smyslovém vnímání. Tyto projevy představují komplikaci například v situaci návštěvy zdravotnického zařízení, která je pro děti s PAS a jejich rodiče více stresující než pro běžnou populaci. Více než třetina rodičů se dokonce setká s odmítnutím ošetření dítěte kvůli diagnóze PAS. V diplomovém projektu jsme na základě zkušeností rodičů dětí s PAS a analýzy zahraničních zdrojů vytvořili projekt AutFriendly, který si klade za cíl zlepšit informovanost zdravotnického personálu v České republice o problematice PAS. V předkládané diplomové práci shrnujeme teoretická východiska problematiky zdravotnické péče u lidí s PAS a na základě rešerše české i zahraniční literatury ukazujeme, jak se problematika PAS promítá do vzdělávání zdravotnického personálu. V praktické části práce hodnotíme zkušenosti z dvouleté realizace první fáze projektu AutFriendly, ve které jsme vytvořili workshop AutFriendly - dvouhodinový workshop pro studenty středních zdravotnických škol - a realizovali jej na českých školách s účastí vice než 250 studentů. Ve výzkumném šetření jsme studovali otázku, jak jsou studenti českých středních zdravotnických škol informováni o PAS. Zjistili jsme, že...Autism spectrum disorders (ASD) are characterized by deficits in the areas of communication and social interaction, stereotypic behaviour and changes in the sensory processing. These symptoms pose challenges to everyday situations such as visits to the doctor's office, which are more stressful for children with ASD and their parents than for the general population. Furthermore, more than one-third of parents have encountered refusal to provide medical care for their child because of ASD. In our diploma project, we combined the parent's reports with an analysis of international sources to create a project called AutFriendly which aims to increase the knowledge of the Czech healthcare practitioners about ASD. In the presented thesis, we summarize the theoretical background in the field of healthcare provision for people with ASD and we review current Czech and international literature to show how the topic of ASD is addressed in the education of healthcare practitioners. In the practical part of the thesis, we summarize our two-year experience with the AutFriendly project. First, we created a two- hour AutFriendly workshop for the students of secondary schools of nursing and we put it into practice with more than 250 participating students of the Czech secondary schools of nursing. Second, we...
Klíčová slova:
autismus; hospitalizace; lékařská péče; ošetřovatelství; porucha autistického spektra; střední zdravotnické školy; výuka; zdravotnictví; autism; autism spectrum disorders; education; hospitalization; medicine; nursing; public healthcare; secondary nursing school