Název:
Dynamická diagnostika u dětí s ADHD
Překlad názvu:
Dynamic assessement of childern with ADHD
Autoři:
Bulínová, Soňa ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se věnuje tématům syndrom deficitu pozornosti a hyperaktivity (ADHD) a dynamická diagnostika. První část stručně charakterizuje ADHD a přináší přehled studií o intervencích určeným žákům s ADHD ve školním prostředí. Konkrétně je zde diskutován efekt incentivní terapie a karet denního hlášení, úpravy ve školním prostředí a během vyučovací hodiny a na závěr intervence podporující rozvoj dovedností plánovat a organizovat školní povinnosti a plnit domácí úlohy. Další kapitola teoretické části se zaměřuje na dynamickou diagnostiku a její využití při zjišťování učebního potenciálu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, se studijním nebo sociálním znevýhodněním, či u žáků nadaných. Empirická část ověřovala využití dynamické diagnostiky u žáků s ADHD. Cílem bylo zhodnotit efekt fáze zprostředkování na výkon v posttestu dynamického testu The Seria- Think Instrument u žáků s ADHD. Výsledkem bylo, že žáci s ADHD svůj výkon v posttestu zlepšili. Přínos fáze zprostředkování byl v tomto výzkumu sledován ve snížení počtu vkladů válečků do děr, ve změně strategie řešení a ve zkrácení času plnění úkolů. Klíčová slova: ADHD, dynamická diagnostika, intervence, The Seria-Think Instrument, Tzuriel, fáze zprostředkování, kognitivní modifikovatelnost, zkušenost zprostředkovaného učeníThe thesis deals with topics of Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and dynamic assessment. The first section briefly characterizes ADHD and it provides an overview of studies on interventions for ADHD pupils in school settings. Specifically, the effect of incentive therapy and daily report cards, adjustments in the school environment and during the lessons, and finally the intervention supporting the development of homework, planning and organizational skills are discussed. The next part of the theory focuses on dynamic assessment and its use in identifying the learning potential of pupils with special educational needs, learning and social disadvantage, or gifted pupils. The empirical part verifies the use of dynamic assessment in pupils with ADHD. The aim was to evaluate the effect of the mediation phase on performance in the posttest of The Seria- Think Instrument among pupils with ADHD. As a result, pupils with ADHD improved their posttest performance. The benefit of the mediation phase in this research was observed in reducing the number of insertions of wooden sticks into the wholes, in changing the problém solving strategy, and in shortening the time of tasks performance. Keywords: ADHD, dynamic assessment, intervention, The Seria-Think Instrument, Tzuriel, mediation phase,...
Klíčová slova:
ADHD|dynamická diagnostika|intervence|The Seria-Think Instrument|Tzuriel|fáze zprostředkování|kognitivní modifikovatelnost|zkušenost zprostředkovaného učení; ADHD|dynamic assessment|intervention|The Seria-Think Instrument|Tzuriel|mediation phase|cognitive modifiability|mediated learning experience