Original title:
Přístupy k výuce biologie na alternativních vyšších sekundárních školách
Translated title:
Approaches to Biology Teaching in Alternative Upper Secondary Schools
Authors:
Svobodová, Renata ; Pavlasová, Lenka (advisor) ; Skýbová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce pojednává o výuce biologie na alternativních školách zajišťujících vyšší sekundární vzdělávání v České republice. Jejím cílem je popsat a výuku biologie na vybraných alternativních středních školách na základě tří případových Těmito školami jsou Gymnázium Na Zatlance s Přírodní škola a Waldorfské lyceum Praha. Strategií provedeného kvalitativního výzkumu byla vícepřípadová studie, data byla získána na základě přímého pozorování výuky, individuálních rozhovorů s učiteli, skupinových rozhovorů s žáky a analýzou dokumentů. Koncept výuky biologie na zkoumaných alternativních školách je komplexně rozebrán včetně popisu konkrétních vyučovacích jednotek. Kromě samotné výuky biologie je nalyzován ideologický základ jednotlivých škol, dále organizace výuky a hodnocení. komparace zkoumaných alternativních škol vyplývají společné rysy těchto škol, mezi patří důraz na osobnostní rozvoj žáka, netradiční organizace výuky, absence známkování, časté mimoškolní výjezdy, respektující přístup učitelů a ve výuce biologie odklon od systematiky. Přínosem této práce je nejen vhled do problematiky alternativních středních škol, které jsou málo zkoumanou oblastí českého vzdělávacího systému, ale t inspirace pro pedagogickou veřejnost.This master's thesis is concerned with biology teaching in alternative schools providing upper secondary education in the Czech Republic. Its aim is to describe and compare the teaching of biology at selected alternative secondary schools based on three case studies. The selected schools are Gymnázium Na Zatlance with alternative programme ALT, Gymnázium Přírodní škola and Waldorfské lyceum Praha. The chosen strategy of the performed qualitative research was a cross-case study, data were obtained by direct observation of the lessons, individual interviews with teachers, group interviews with pupils and document analysis. The concept of biology teaching in selected schools is elaborately analysed, including the description of specific lessons. In addition, the ideological basis, the organisation and evaluation in each school is analysed too. Comparison of selected schools identified common characteristic features such as emphasis on personal development of pupils, non-traditional teaching organisation, evaluation without school grades, frequent excursions, respecting approach towards pupils and deviation from systematics in biology teaching. The thesis provides a deep insight into biology teaching in alternative secondary schools, which is an under-represented area of the Czech education system....
Keywords:
alternative school; biology teaching; cross-case study; middle school; upper secondary education; alternativní škola; střední škola; vyšší sekundární vzdělávání; vícepřípadová studie; výuka biologie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/104757