Název:
České školy v období protektorátu
Překlad názvu:
Czech schools in the Protectorate
Autoři:
Vaněček, Michal ; Syřiště, Ivo (vedoucí práce) ; Blažková, Veronika (oponent) ; Prokop, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] v jazyce českém Pro zpracování své rigorózní práce jsem si vzhledem ke svému dlouholetému zájmu o historii 2.světové války zvolil téma "České školy v období protektorátu". Mým cílem bylo popsat toto pro české školství velmi těžké období se záměrem vytvořit spíše populárně - naučnou publikaci určenou studentům pedagogiky jako rozšíření výuky dějin pedagogiky, protože jsem se během svých studií na Pedagogické i Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze vůbec nesetkal s probíráním tohoto údobí dějin našeho školství. Domnívám se, že je třeba i dnes studentům pedagogických oborů, tedy především budoucím učitelům, toto téma připomínat, a to především z toho důvodu, aby došlo k uvědomění nelehké situace učitelstva, ale i žactva a studentstva v období nacistického útlaku. Myslím si, že by toto, i když velmi smutné téma, mohlo vychovávat budoucí učitele k tomu, že si budou svého poslání více vážit, což může zvýšit i současnou nižší prestiž tohoto povolání u nás. V nemalé míře by bylo mým přáním, aby přečtením mé práce bylo v budoucích učitelích pozvednuto vlastenectví, láska a úcta k dějinám našeho školství. Celou práci jsem koncipoval jako popis situace jednotlivých školních protektorátních let, samozřejmě s patřičným úvodem do problematiky protektorátního školství, v úvodu každého školního roku jsem...of English I chose the topic "Czech school in the Protectorate" for my Doctoral thesis. The history of the Second world war bellongs to my long interest. My goal was to create a popular - educational publication for student teachers. I never met with this part of history of our school in the Faculty of Education and in the Philosophical Faculty of Charles University. I hope it's very important to remind this part of history - dificult situation of teachers and students during the Nazi era to current students. This sadly topic could raise future teachers to love the profession and could raise the prestige of teachers in our country. My wish would be after reading this work to increase patriotism, love and respect fot the history of our school. I described individual school protectorate years with the introductional into the Protectorate Education. At the beginning of each school year I described the basic historical milestones. I wanted to capture the humiliation of our education system during the Protectorate compared to the high level of pre - war years, dishonor Czech teachers, pupils, students and progressive germanizacion. I took advantage memories of witnesses for readability and catchiness readers. I tried to create text with elements of experiential learning. I believe that experiential...
Klíčová slova:
demonstrace; docházka; gymnázium; ministerstvo školství a národní osvěty; měšťanská škola; nacismus; nucené práce; Němci; obecná škola; osvobození; profesor; propaganda; Protektorát Čechy a Morava; protest; represe; rodič; student; systém; Třetí říše; učebnice; učitel; učitelský ústav; vyhlazování; vysoká škola; změna; ředitel školy; škola; školní pomůcka; školství; žák; attendance; change; College; demonstration; education; Education institut; extermination; forced labor; Germans; high school; liberation; Ministry of Education and Adult education; nazism; parent; primary school; professor; propaganda; Protectorate of Bohemia and Moravia; protest; pupil; repression; school; school director; school supplies; secondary school; student; system; teacher; textbook; The Third Reich