Název:
Vliv jazyka na vývoj vyjadřování "pohybu" v řeči a v gestikulaci: srovnání Čechů a Francouzů různých věkových skupin
Překlad názvu:
The impact of language on development of verbal and gestural expression of "motion": comparison between different-aged Czech and French
Autoři:
Fibigerová, Kateřina ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Guidetti, Michele (oponent) ; Gullberg, Marianne (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2012
Jazyk:
fre
Abstrakt: [eng][cze] 2 -FORMATION DOCTORAT EN CO-TUTELLE INTERNATIONALE EN PSYCHOLOGIE Date de début : 2008 Lieux: Université Toulouse 2 -le Mirail (France) Ecole doctorale CLESCO, Laboratoire Octogone-ECCD (EA nř4156) & Université Charles de Prague (République Tchèque) Faculté des Lettres, Chaire de Psychologie, Département de Psychologie Générale Directeurs de thèse : Michèle GUIDEITI Professeur de Psychologie Toulouse 2 -le Mirail & Lenka SuwvA Professeur de Psychologie à l'Université Charles de Prague Domaine de recherche : Développement langagier, gestuel et cognitif Sujet de thèse : « L'effet de la langue sur le développement de l'expression verbale et gestuelle du ,mouvement": une comparaison entre Tchèques et Français d'âges différents » Résumé de la thèse: L'objectif de cette thèse est de contribuer à la discussion générale sur l'impact de la langue, de la culture et de l'âge sur la conceptualisation et sur l'expression multimodale du «mouvement ». Le « mouvement» est compris ici en termes de combinaison d'une trajectoire (monter, descendre) et d'une manière (courir, nager) particulières. Le cadre théorique combine 1'hypothèse sur la détermination linguistique de la conceptualisation cognitive, la typologie des langues à cadrage verbal contre les langues à cadrage satellitaire, et la conception du tandem...Cílem této práce je přispět k všeobecné diskusi o vlivu jazyka, kultury a věku na multimodální konceptualizaci a vyjadřování "pohybu". "Pohyb" je zde chápán ve smyslu specifické kombinace určitého směru (nahoru, dolů) a způsobu (běh, plavání). Zvolený teoretický rámec kloubí Whorfovu hypotézu jazykové determinace kognice, Talmyho typologii jazyků "verb-famed" versus "satellite-framed" a McNeillovu koncepci vztahu řeči a gestikulace. V této studii jsme sledovali, jak francouzští a čeští rodilí mluvčí - 5leté a 10leté děti a dospělí - hovoří, gestikulují a přemýšlejí o pohybu. Náš vzorek čítá 144 účastníků (24 v každé jazykové a věkové skupině). Účastník nejprve zhlédl krátký animovaný videoklip zobrazující určitý konkrétní pohyb, a následně byl požádán, aby obsah videoklipu převyprávěl. Použili jsme a vzájemně porovnali celkem čtyři různé typy videoprezentace: 1) vizuální důraz je položen na směr pohybu, 2) vizuální důraz je položen na způsob pohybu, 3) vizuálně zdůrazněny jsou obě dimenze pohybu a 4) ani jedna dimenze není nijak zvlášť zdůrazněna. Ačkoliv, se Češi a Francouzi velmi liší v tom, jak popisují pohyb slovně (Češi verbalizují jak směr, tak způsob a zahrnují je do jediné propozice, kdežto Francouzi vyjadřují pouze směr a způsob přidávají jen někdy, a to v samostatné propozici), jejich gesta jsou...