Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
The impact of language on development of verbal and gestural expression of "motion": comparison between different-aged Czech and French
Fibigerová, Kateřina ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Guidetti, Michele (oponent) ; Gullberg, Marianne (oponent)
Cílem této práce je přispět k všeobecné diskusi o vlivu jazyka, kultury a věku na multimodální konceptualizaci a vyjadřování "pohybu". "Pohyb" je zde chápán ve smyslu specifické kombinace určitého směru (nahoru, dolů) a způsobu (běh, plavání). Zvolený teoretický rámec kloubí Whorfovu hypotézu jazykové determinace kognice, Talmyho typologii jazyků "verb-famed" versus "satellite-framed" a McNeillovu koncepci vztahu řeči a gestikulace. V této studii jsme sledovali, jak francouzští a čeští rodilí mluvčí - 5leté a 10leté děti a dospělí - hovoří, gestikulují a přemýšlejí o pohybu. Náš vzorek čítá 144 účastníků (24 v každé jazykové a věkové skupině). Účastník nejprve zhlédl krátký animovaný videoklip zobrazující určitý konkrétní pohyb, a následně byl požádán, aby obsah videoklipu převyprávěl. Použili jsme a vzájemně porovnali celkem čtyři různé typy videoprezentace: 1) vizuální důraz je položen na směr pohybu, 2) vizuální důraz je položen na způsob pohybu, 3) vizuálně zdůrazněny jsou obě dimenze pohybu a 4) ani jedna dimenze není nijak zvlášť zdůrazněna. Ačkoliv, se Češi a Francouzi velmi liší v tom, jak popisují pohyb slovně (Češi verbalizují jak směr, tak způsob a zahrnují je do jediné propozice, kdežto Francouzi vyjadřují pouze směr a způsob přidávají jen někdy, a to v samostatné propozici), jejich gesta jsou...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.