Název:
Vývoj počítačových her jako média a jeho odraz ve specializovaných a mainstreamových médiích
Překlad názvu:
Development of computer games as a medium and its reflection in specialized and mainstream media
Autoři:
Švelch, Jaroslav ; Kraus, Jiří (vedoucí práce) ; Macek, Jakub (oponent) ; Šisler, Vít (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce si klade za cíl zmapovat počátky kultury počítačových her pro osmibitové počítače v Československu. Snaží se poskytnout obrysy sociální historie užití počítačových her primárně v letech 1982-1989, tedy od počátků organizované zájmové činnosti v oblasti mikropočítačů do konce období tzv. normalizace. Jako zdroje poznání jí slouží dobový tisk, především interní zpravodaje počítačových klubů, a rozhovory s pamětníky. Tyto zdroje jí slouží ke dvěma účelům: jednak k rekonstrukci dobového kontextu a jednak k identifikaci sociálních praktik, norem a hodnot spojených s hraním počítačových her. Teoreticky práce vychází z principů sociální historie médií, studia mediálních publik ustavených britskými kulturálními studii a z poznatků discipliny herních studií. Z prvních kapitol této práce plyne poznatek, že hraní počítačových her bylo v Československu - podobně jako v západních zemích - zpočátku úzce propojeno s mikropočítačovým hobby. Socialistické Československo však pro rozvoj tohoto koníčku poskytovalo odlišné podmínky než západní kapitalistické země. Počítače byly až téměř do roku 1989 obtížně dostupné, protože se dovážely jen v omezeném množství a československá výroba nestačila poptávce. Přesto se tu již okolo roku 1985 etablovala aktivní hobbistická scéna, která se sdružovala do klubů,...This dissertation aims to be a social history of 8-bit computer gaming culture in Czechoslovakia. It focuses mostly on the 1982-1989 period, i.e. from the beginnings of organized computer hobby scene until the end of the so-called "normalization" era. It draws from archival texts, mainly computer club newsletters, and oral history interviews. The resulting corpus is used both to reconstruct the social context surrounding computer game play at the time, and to identify social practices, norms and values connected with computer game playing. Theoretically, the dissertation draws from the social history of media, audience research in the vein of the British cultural studies, and game studies. The dissertation claims that in the earliest days of Czechoslovak computer hobby, the hobbyists were a prime example of active audience. As there was virtually no hardware and software market behind the Iron Curtain, hobbyists had to improvise ways of importing hardware and distributing software, often forming computer clubs to facilitate this. Computer game programming and play were integral parts of hobbyist experimentation. Around 1985, Western commercial games started to enter Czechoslovakia via efficient unauthorized distribution. Computer games have, however, become a hobby of its own a started to spread...
Klíčová slova:
historie; mediální studia; nová média; osmibitové počítače; počítačové hry; výzkum publik; 8-bit computers; audience research; computer games; history; media studies; new media