Název:
Respektování vývojových specifik dětí v současné mateřské a základní škole
Překlad názvu:
Respect to specifics of child development in the current nursery and basic school
Autoři:
Polcarová, Irena ; Kropáčková, Jana (oponent) ; Havlová, Jana (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předmětem diplomové práce byl výzkum na mateřských školách a v prvních třídách základních škol, který se zabýval zjišťováním, zda jsou respektována vývojová specifika dětí předškolního věku 5 až 6 let a dětí raného školního věku 7 až 8 let z hlediska naplňování přirozených potřeb. výzkumu byly využity metody dotazníkového šetření, přímého i nepřímého pozorování a metoda rozhovoru. Výzkum se zabýval úrovní některých faktorů, které ovlivňují naplňování potřeb dětí, zejména osobností pedagoga, úrovní prostředí a podmínek v předškolním zařízení a ve škole a také stanoveným denním režimem nebo rozvrhem vyučování v souvislosti s pravidly školního řádu. Významnou součástí výzkumu bylo přímé pozorování čtyř předem vybraných dětí v předškolním a raném školním věku, které se vzájemně odlišují rozdílným stupněm vývoje a dosaženou úrovní školní zralosti.The topic of my thesis was a research in nursery and in first grades of basic school with specific focus on respect paid to development specifics of preschool children (age 5 to 6) and early school age children (age 7 to 8), all taken from the perspective of fulfillment of children's needs. The research was conducted by questionnaire, direct and indirect observations and by interviews. The research focused on the potency of the factors that influence the fulfillment of child's needs, with special attention paid to the personality of teacher, type of environment and conditions in the pre-school facility and in a school itself. Last but not least a set of daily routines and timetable for classes in together with rules on school conduct were considered. An important factor was a direct observation of four pre-selected children in pre-school age and in early school age with different mindsets as far as the level of development and personal school aptitude is concerned.