Název:
Rodinný průvodce Uměleckoprůmyslovým museem v Praze jako příklad uplatnění koncepce celoživotního učení v muzeu
Překlad názvu:
Family Guidebook to The Museum of Decorative Arts in Prague: An Example of the Lifelong Learning Concept Implemented in a Museum
Autoři:
Němečková, Jana ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Havlínová, Ivana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá možnostmi využití muzeí pro podporu celoživotní učení s důrazem na učení rodinné. Autorka vymezuje předpoklady tvorby samoobslužného muzejního programu pro rodiny a předkládá konkrétní návrh rodinného průvodce sálem skla a keramiky stálé expozice Uměleckoprůmyslového musea v Praze (dále UPM). V teoretické rovině je rodinný průvodce založen na studiu odborné literatury, především britské a americké, z oblasti muzejní pedagogiky a souvisejících disciplín. Vychází také ze zahraničních případových studií sledujících chování a učení rodin v muzeu. Součástí práce je analýza vlastního Dotazníkového průzkumu rodinných návštěvníků UPM a popis a vyhodnocení muzejního programu, během kterého rodinného průvodce ověřovala pokusná skupina. Autorka dochází závěru, že samoobslužný muzejní program pro rodiny musí vycházet z reálného složení rodinných návštěvníků daného muzea a ze specifických potřeb této návštěvnické skupiny. Program by měl návštěvníky motivovat aktivnímu poznávání a učení se z exponátů, podporovat kooperaci a sdílení znalostí a dovedností mezi jednotlivými členy rodiny. Měl by návštěvníkům zprostředkovat vědomí, že muzeum je místo, kde se lze dozvědět a naučit spoustu nových věcí, ale také strávit příjemné chvíle, a povzbudit je další návštěvě muzea.The thesis deals with the possibilities of supporting and enhancing the educational role of museums in the lifelong learning process, particularly in the process of family learning. The author defines the conditions of the preparation of a self-guided museum programme for families. The author presents an example of a family guidebook to the exhibition hall of glass and ceramics of The Museum of Decorative Arts in Prague (hereafter UPM). The family guidebook draws on the study of primarily British and American sources dealing with museum education and related disciplines. The thesis also features an analysis of a small visitor study of family visitors of the UPM and a description and analysis of a museum programme during which the guidebook was tested. According to the author, a self-guided museum programme for families should draw on family audience segmentation and on specific needs of this visitor group. Such a programme should motivate visitors to learn actively from the exhibits, to encourage cooperation and sharing of knowledge and skills among individual family members. The programme should make the visitors feel that the museum is a place not only to learn new things but also to spend enjoyable moments, and encourage them to repeat their visit.