Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Necrophilia as a love to the future: (De-)construction of the history in selected dramas of Heiner Müller
Šemberová, Daria ; Weinberg, Manfred (vedoucí práce) ; Zbytovský, Štěpán (oponent)
Klíčová slova: literatura NDR, historické drama, postdramatické divadlo, dějiny, paměť, Heiner Müller, Walter Benjamin, Bertolt Brecht, Lehrstück Abstrakt: Tato diplomová práce je věnována analýze zobrazení německých dějin a jejich vztahů k socialistické realitě NDR ve vybraných divadelních hrách Heinera Müllera (1929- 1995). Východiskem rozboru je autorův vztah k různým literárně-divadelním žánrům jako: historické drama, Lehrstück a postdramatické divadlo. Filozofické pozadí analýzy tvoří IX. teze díla Waltera Benjamina O pojetí dějin, věnována kresbě Paula Klee Angelus Novus. Jádro práce tvoří rozbor a interpretace šesti dramatických fragmentů z různých období autorovy tvorby: Berlín: smrt Germánie, Germania 3 Gespenster am Toten Mann, Leben Gundlings Friedrich von Preussen Lessings Schlaf Traum Schrei, Die Schlacht, Der Horatier a Hamlet- stroj. Vedlejším předmětem zkoumání je otázka, jakými dramatickými prostředky Heiner Müller odráží německé dějiny ve vztahu k NDR.
Necrophilia as a love to the future: (De-)construction of the history in selected dramas of Heiner Müller
Šemberová, Daria ; Weinberg, Manfred (vedoucí práce) ; Zbytovský, Štěpán (oponent)
Klíčová slova: literatura NDR, historické drama, postdramatické divadlo, dějiny, paměť, Heiner Müller, Walter Benjamin, Bertolt Brecht, Lehrstück Abstrakt: Tato diplomová práce je věnována analýze zobrazení německých dějin a jejich vztahů k socialistické realitě NDR ve vybraných divadelních hrách Heinera Müllera (1929- 1995). Východiskem rozboru je autorův vztah k různým literárně-divadelním žánrům jako: historické drama, Lehrstück a postdramatické divadlo. Filozofické pozadí analýzy tvoří IX. teze díla Waltera Benjamina O pojetí dějin, věnována kresbě Paula Klee Angelus Novus. Jádro práce tvoří rozbor a interpretace šesti dramatických fragmentů z různých období autorovy tvorby: Berlín: smrt Germánie, Germania 3 Gespenster am Toten Mann, Leben Gundlings Friedrich von Preussen Lessings Schlaf Traum Schrei, Die Schlacht, Der Horatier a Hamlet- stroj. Vedlejším předmětem zkoumání je otázka, jakými dramatickými prostředky Heiner Müller odráží německé dějiny ve vztahu k NDR.
Fragmentation and Disjointedness in Samuel Beckett's Plays
Halášková, Lucie ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce) ; Armand, Louis (oponent)
Tato práce zkoumá různé úrovně fragmentace a nespojitosti v dramatických dílech Samuela Becketta Endgame, Krapp's Last Tape, Happy Days a Play. Nejdříve označí určité koncepty jako fragmentované; v souvislosti s fragmentací a nespojitostí zkoumá koncepty jazyka, času, identity a reality. Motivací této části výzkumu bylo odhalení subjektivity a mnohotvárnosti daných konceptů a zjišťování, jakým způsobem jsou zastoupeny ve zkoumaných dramatech. Práce dále zkoumá Beckettovo užití fragmentace a rozštěpenosti ve vzájemné souvislosti s neúplností. Všímá si přitom důležitosti toho, co je v dílech přítomno, ale i toho, co absentuje. Ve druhé kapitole práce zkoumá vztah formy a funkce jazyka a zabývá se jednotlivými faktory ovlivňujícími jedincovo vnímání jazyka. Jazyk je nahlížen z pohledu subjektivního, kontextuálního a sociálního. Postavy zkoumaných děl dokazují, že jazyk je komplexní vyjadřovací formou, která nezřídka vede ke komunikačním neshodám. Třetí kapitola zkoumá fragmentaci a subjektivitu času, identity a reality. Čas je nahlížen ve vztahu k postavám děl: zkoumá se, jak postavy vnímají minulost a přítomnost a odhaluje se subjektivita času. Čas je dále nahlížen jako spouštěč fragmentace identity, která se tak v čase proměňuje. Fragmentace identity je potom zkoumána ve vztahu k rozporům těla a...
Dramatist and performer Werner Schwab. A contribution to Austrian postmodernism
Narwová, Michaela ; Tvrdík, Milan (vedoucí práce) ; Zbytovský, Štěpán (oponent)
Tato diplomová práce podává ucelený obraz o Werneru Schwabovi, rakouském dramatikovi a akcionistovi. Ten patřil v době svého úmrtí v roce 1994 k nejvíce hraným německy mluvícím autorům. Hlavním cílem práce, jejíž základ spočívá ve Schwabově dramatické tvorbě, je podat ucelenou monografickou studii. Jsou v ní zpracována nejen samotná dramata, ale i jeho vztah k divadelní tvorbě Thomase Bernharda a Elfriede Jelinek. Na kapitolu o osobním životě autora navazují kapitoly "Postdramatické divadlo", "Divadlo ukrutnosti" a "Lidová hra", v nichž lze nalézt odpověď na otázku zařazení Schwabovy dramatické tvorby do celkové literární koncepce konce 20. století. Zvláštní pozornost je zde věnována jeho originálnímu jazyku, nazvanému po autorovi "Schwabisch".

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.