|
Přesnost a rychlost ve vnímání množství u jedinců s dyskalkulií
Pražáková, Kateřina ; Špačková, Klára (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Předložená práce se zabývá problematikou dyskalkulie, která patří do skupiny specifických poruch učení. Teoretická část práce představuje současný stav poznání o vývoji matematických schopností a jejich narušení v kontextu problematiky dyskalkulie. Empirická část práce popisuje výzkum, který porovnával výkony jedinců s dyskalkulií a jedinců z kontrolní skupiny v řadě úloh zaměřených na počty a vnímání množství. Hlavním cílem bylo popsat obraz možných zakládajících příčin daných obtíží. Ve skupině respondentů s dyskalkulií byl vypozorován deficit v symbolickém i nesymbolickém vnímání množství. Došli jsme k závěru, že dyskalkulie souvisí se specifickými obtížemi ve vnímání množství postihujícími schopnost nabývat aritmetických schopností. KLÍČOVÁ SLOVA Dyskalkulie, vnímání množství, aritmetické dovednosti, matematické schopnosti, specifické poruchy učení
|
|
Matematické dovednosti aplikované ve výuce kartografie na gymnáziu
Leipertová, Gabriela ; Netrdová, Pavlína (vedoucí práce) ; Polonský, Filip (oponent)
LEIPERTOVÁ, G. (2010): Aplikace matematických dovedností ve výuce kartografie na gymnáziu. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Univerzita Karlova v Praze. Předložená bakalářská práce je zaměřena na aplikaci matematických dovedností ve výuce kartografie na gymnáziu. Zabývá se postavením a mezioborovým vztahem kartografie a matematiky v kurikulárních dokumentech. Obsahová analýza vybraných učebnic zeměpisu hodnotí vazby kartografie a matematiky na základě výskytu požadovaného učiva, jeho kvality a množství praktických příkladů. Dále jsou vymezeny a podrobněji specifikovány kapitoly z geografické a tematické kartografie, ve kterých se aplikují matematické dovednosti. Součástí práce je také sbírka kartografických úloh, při jejichž řešení je potřeba matematických dovedností.
|
|
Práce s mapou v závislosti na matematických dovednostech žáků
Švubová, Kateřina ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Řezníčková, Dana (oponent)
Předkládaná diplomová práce se řadí mezi studie věnující se problematice mapových dovedností. Zaměřuje se na dovednost práce s tematickými mapami - konkrétně kartogramem a kartodiagramem - a hledá odpovědi na otázky ohledně míry vlivu matematických dovedností a znalostí právě na tyto mapové dovednosti. Hlavním cílem této práce je pomocí didaktického testu mapových a matematických dovedností podrobně prozkoumat korelaci těchto dvou proměnných a vliv úspěšnosti v dané matematické dovednosti v matematické části testu na úspěšnost v otázkách v mapové části testu tyto dovednosti využívající. V teoretické části práce byly podrobně analyzovány a vymezeny matematické dovednosti, které uživatel tematické mapy potřebuje pro správnou práci s ní. Vzhledem k tomu, že pro různé kartografické vyjadřovací metody jsou klíčové jiné matematické dovednosti, byl vytvořen podrobný seznam těchto dovedností pro čtyři nejvyužívanější vyjadřovací metody - metodou liniových znaků, plošných znaků, kartogram a kartodiagram. Hlavní část práce se potom věnuje plošnému testování mapových a matematických dovedností mezi žáky devátých tříd základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. V mapové části test ověřuje čtení, analýzu a interpretaci kartogramu a kartodiagramu, v druhé části potom matematické dovednosti...
|
|
Rozvíjení matematických znalostí a dovedností ve volnočasových aktivitách
Bartlová, Helena ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Práce je zaměřena na rozvíjení matematických znalostí a dovedností ve volnočasových ak- tivitách. Teoretická část práce je věnována volnému času, pedagogice volného času, výcho- vě mimo vyučování - jejím obsahu, funkcím a požadavkům na realizaci výchovy mimo vyučování. Dále je tato část práce věnována problematice motivace a jejímu využití ve volnočasových aktivitách, zabývám se v ní i rozvíjení matematických poznatků v rámci volnočasových aktivit. Na základě uvedených informací a vlastních zkušeností jsem vytvořila a zde uvedla zásady pro přípravu volnočasových aktivit, které rozvíjejí matematické znalosti a dovednosti. Následuje sbírka aktivit vhodných pro volný čas, které rozvíjejí poznatky z geometrie, aritmetiky, algebry, logické myšlení či geometrickou představivost. Sbírka ob- sahuje aktivity vhodné pro odpočinkovou, rekreační i zájmovou činnost. V praktické části je zařazena případová studie aktivity " Aplikace na textil", která se věnuje upevňování a rozvíjení poznatků o osové souměrnosti v rámci volnočasového kroužku šití. Případová studie ověřovala, zda účastníci při této aktivitě rozvíjí poznatky o osové sou- měrnosti, zda aktivita respektuje požadavky na...
|
|
Úroveň základních matematických dovedností aspirantů studia geografie bakalářského stupně
Hrubá, Kateřina ; Křížek, Marek (vedoucí práce) ; Rubešová, Jana (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou matematických dovedností. Na rozdíl od dosavadních šetření, která byla realizována v českém školství, se zaměřuje na vysokoškolské studenty. Konkrétně je pozornost zaměřena na aspiranty studia geografie bakalářského stupně Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Hlavním cílem této práce je stanovit, jaké matematické dovednosti dělají daným studentům největší problémy, jestli se mění v čase a zda dělají problémy nezávisle na skupině studentů, nebo má každá skupina studentů problémy s jinými matematickými dovednostmi. Pro naplnění cílů byly použity zápočtové testy z předmětu Matematická geografie. Vzhledem k tomu, že tento typ testů není běžně využíván ke zjišťování úrovně matematických dovedností, bylo nutné vytvořit vlastní metodiku hodnocení. Celkem bylo analyzováno 1920 zápočtových testů z šesti akademických let 2011/2012 až 2016/2017. Z výsledků vyplývá, že největší problém dělaly všem sledovaným skupinám studentů "převody jednotek", "použití vhodného vzorce ve správné podobě" a "počítání s úhly". Studentům oborů GeKa + FGG a UZ dělá problémy také "formulace slovní odpovědi či zdůvodnění". Nejmenší podíl chyb udělali všechny sledované skupiny dohromady při "vyjadřování neznámé ze vzorce", "dosazování do vzorce", "správném používání...
|
|
Přesnost a rychlost ve vnímání množství u jedinců s dyskalkulií
Pražáková, Kateřina ; Špačková, Klára (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Předložená práce se zabývá problematikou dyskalkulie, která patří do skupiny specifických poruch učení. Teoretická část práce představuje současný stav poznání o vývoji matematických schopností a jejich narušení v kontextu problematiky dyskalkulie. Empirická část práce popisuje výzkum, který porovnával výkony jedinců s dyskalkulií a jedinců z kontrolní skupiny v řadě úloh zaměřených na počty a vnímání množství. Hlavním cílem bylo popsat obraz možných zakládajících příčin daných obtíží. Ve skupině respondentů s dyskalkulií byl vypozorován deficit v symbolickém i nesymbolickém vnímání množství. Došli jsme k závěru, že dyskalkulie souvisí se specifickými obtížemi ve vnímání množství postihujícími schopnost nabývat aritmetických schopností. KLÍČOVÁ SLOVA Dyskalkulie, vnímání množství, aritmetické dovednosti, matematické schopnosti, specifické poruchy učení
|
|
Matematické dovednosti aplikované ve výuce kartografie na gymnáziu
Leipertová, Gabriela ; Polonský, Filip (oponent) ; Netrdová, Pavlína (vedoucí práce)
LEIPERTOVÁ, G. (2010): Aplikace matematických dovedností ve výuce kartografie na gymnáziu. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Univerzita Karlova v Praze. Předložená bakalářská práce je zaměřena na aplikaci matematických dovedností ve výuce kartografie na gymnáziu. Zabývá se postavením a mezioborovým vztahem kartografie a matematiky v kurikulárních dokumentech. Obsahová analýza vybraných učebnic zeměpisu hodnotí vazby kartografie a matematiky na základě výskytu požadovaného učiva, jeho kvality a množství praktických příkladů. Dále jsou vymezeny a podrobněji specifikovány kapitoly z geografické a tematické kartografie, ve kterých se aplikují matematické dovednosti. Součástí práce je také sbírka kartografických úloh, při jejichž řešení je potřeba matematických dovedností.
|