Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Luštěniny a jejich význam ve výživě
Hledíková, Zuzana ; Dostálová, Jana (vedoucí práce) ; Chrpová, Diana (oponent)
Diplomová práce se věnuje charakteristice luštěnin, jejich spotřebě u nás i ve světě, různým způsobům jejich úpravy, a především jejich složení a vlivu na lidské zdraví. Luštěniny jsou významným zdrojem rostlinných bílkovin, komplexních sacharidů, vlákniny, vitaminů, minerálních a dalších látek. Ty však mohou být pokládány za méně žádoucí z důvodu možných interakcí s jinými živinami přijatými ze stravy a kvůli trávícím obtížím. Obsah některých těchto látek může být však snížen vhodnou úpravou a na druhou stranu také i tyto antinutriční látky mohou poskytovat jisté benefity. V neposlední řadě nabývají luštěniny na významu ve spojitosti s životním prostředím a s tím souvisejí i výživové směry jako vegetariánství a veganství, kde bývají luštěniny součástí jídelníčku jako zdroj bílkovin místo živočišných zdrojů. Praktická část se skládala z dotazníkového šetření, kde bylo cílem zjistit znalosti týkající se luštěnin, preference a frekvenci jejich konzumace a s tím spojené souvislosti u studentů lékařských fakult, jakožto vzorku populace, která se připravuje na práci spojenou s lidským zdravím. Druhou částí praktické části bylo senzorické hodnocení několika pokrmů z luštěnin. Zde byla zjišťována přijatelnost hédonických parametrů připravených pokrmů a byl proveden jejich nutriční rozbor. Z výsledů...
Vliv vybraných leguminóz na mikrobiální aktivity půdy
HODAN, Lukáš
Předkládaná diplomová práce představuje zhodnocení výsledků vlivu vybraných leguminóz na mikrobiální aktivitu půdy. Literární rešerše obsahuje popis leguminóz v osevních postupech, popis spektra a zástupců půdního mikrobiálního společenstva, hlavní znaky mikrobiální aktivity půdy a metody měření této aktivity. Závěrům předcházel maloparcelkový pokus na pozemku vedeném v režimu ekologického zemědělství, ze kterého se směsnými vzorky laboratorně zkoumala půdní bazální respirace, jakožto hlavní parametr mikrobiální aktivity půdy, a dále kvantifikace celkového počtu mikroorganismů kultivační metodou.
Analýza příjmu vybraných živin ve školních jídelnách
HOVORKOVÁ, Zuzana
Téma diplomové práce je analýza příjmu vybraných živin ve školních jídelnách. Cílem diplomové práce je zjistit, jestli školní jídelny plní normu spotřebního koše a výživové normy pro školní stravování v komoditě luštěnin. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. Teoretická část je rozdělena na 5 hlavních kapitol. První kapitola se zabývá výživou, druhá kapitola je zaměřena na živiny, třetí kapitola odkazuje na základní živiny, čtvrtá kapitola je věnovaná diferencované stravě a poslední kapitola je o stravování ve školním zařízení. Praktická část obsahuje výsledky plnění spotřebního koše v komoditě luštěnin u škol Jihočeského kraje, která pak porovnává výsledky s doporučením vyhlášky o školním stravování 272/2021 Sb.
Analýza plnění normativu vybraných komodit spotřebního koše v systému školního stravování u žáků základních škol a návrh možnosti zlepšení limitních ukazatelů
KOŇAŘÍK, Jan
Téma této diplomové práce se jmenuje Analýza plnění normativu vybraných komodit spotřebního koše v systému školního stravování u žáků základních škol a návrh možnosti zlepšení limitních ukazatelů. Úkolem této diplomové práce je zjistit, jestli školní jídelny zvládají úspěšně plnit normu spotřebního koše a výživových norem pro školní stravování v komoditě luštěnin a jaké luštěniny školní jídelny nejvíce využívají. Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části jsou popsány témata týkající se systému školního stravování od historie až po současnost, dále legislativa školního stravování. Kapitola spotřební koš nás seznamuje s výživovými normami pro školní stravování, finančními limity pro nákup potravin, plněním spotřebního koše nutričního doporučení a s metodami pro sestavení spotřebního koše. Poslední kapitola teoretické části se zabývá výživou, zdravou výživou a jejími zásady, pyramidou výživy pro děti a pitným režimem. V praktické části jsou vyhodnoceny výsledky, plnění spotřebního koše v komoditě luštěnin dle normy o školním stravování. Také jsou zde vyhodnoceny výsledky průměrného obsahu vlákniny v luštěninách v jednom obědě, které byly získaný z dat ve spotřebním koši. Ve výsledcích je vyhodnoceno skutečná a průměrná denní spotřeba luštěnin. V poslední kapitole sledujeme, které luštěniny školní jídelny nejvíce využívají pro přípravu pokrmů, tyto data jsme získali z výdejních listů, které nám jídelny poskytly.
Didaktické metody využívané při výuce botaniky na základních školách
Fialová, Alžběta ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem využívání didaktických metod ve výuce botaniky na základních školách. Práce je rozdělena do tří částí. V první části jsou popsány vybrané didaktické metody a současné zařazení botaniky do Rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání. Dále je zde uvedeno dřívější zařazení botaniky do Vzdělávacího programu Základní škola, Občanská škola a Národní škola. Druhá část zahrnuje dotazníková šetření - žáků 7. ročníků ZŠ a učitelů přírodopisu. Cílem bylo zjistit, jaké vyučovací metody jsou využívány při výuce botaniky, které jsou u žáků i učitelů oblíbené či neoblíbené, a které jsou podle názorů učitelů přírodopisu efektivní či neefektivní. Dalším cílem bylo ověřit, zda učitelé využívají ve výuce botaniky výukové programy. Ve třetí části je uveden vlastní návrh vyučovací hodiny vybraného tématu z botaniky, který jsem vytvořila na základě výsledků dotazníkových šetření, konkrétně jde o výuku čeledi bobovitých rostlin (Fabaceae) s využitím několika didaktických metod bez použití metody výkladu. Jedná se o práci s textem, prezentaci v PowerPointu obsahující převážně názorné obrázky a fotografie, brainstorming na téma bobovité a pracovní list sloužící pro zopakování nového učiva. Klíčová slova: didaktické metody, rámcový vzdělávací program, dotazníkové šetření,...
Současné využití zrnin a olejnin pro krmení hospodářských zvířat
JURA, Dominik
Obiloviny jsou významným zdrojem dusíkatých látek a energie ve formě škrobu. Obsahují v menší míře také antinutriční látky, jako alkylresorcinoly, neškrobnaté sacharidy, kyselinu fytovou a další. Pro krmení hospodářských zvířat, se zpracovávají a upravují zejména extrudací, lisováním, sušením a dalšími způsoby. Luskoviny jsou zdrojem dusíkatých látek. Jsou hojně využívány, jak pro tvrdá, zralá semena, tak pro sklizeň zelené hmoty. Často mohou plnohodnotně nahradit olejniny v krmných směsích a jsou nezbytnou složkou krmných směsí. Olejniny jsou cennou komponentou krmných směsí. Vyznačují se především vysokým obsahem tuku. Odpadem průmyslového zpracování olejnatých semen vznikají výlisky, nebo extrahované šroty, které jsou hojně využívány jako složky krmných směsí. Tyto komponenty mají, vedle vysokého obsahu tuku, i vysoký obsah bílkovin.
Hodnocení funkčních vlastností vybraných rostlinných mouk
VÍTKOVÁ, Věra
Teoretická část této práce se zabývá základními informacemi o složení, nutričních vlastnostech, tvorbě a využití mouk. Jsou zde představeny obiloviny i luštěniny, které jsou vhodné pro jejich výrobu. Pozornost je také věnována potravinovým intolerancím, které mohou být důvodem, proč se zajímat, popřípadě nahradit běžné mouky z pšenice, ječmene, ovsa či žita. Praktická část práce je směřována na 14 konkrétních mouk, u kterých byly v laboratorních podmínkách provedeny testy na obsah sušiny, vlhkosti, obsah dusíkatých látek a bílkovin, bílkovinné spektrum, rozpustnost, vaznost vody a tuku, gelotvorná funkce a změna barvy během varu. Výsledkem jsou vybrané údaje o nutričních a funkčních vlastnostech jednotlivých vzorků.
Nutriční význam luštěnin ve výživě člověka
Chalánková, Veronika ; Bušová, Milena (vedoucí práce) ; Dostálová, Jana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá nutričním významem jednotlivých druhů luštěnin, jejich příznivými i nepříznivými nutričními vlastnostmi a jejich vlivem na lidský organismus. Luštěniny jsou díky obsahu mnoha nutričně významných látek velmi hodnotnou potravinou a jednoznačně patří do zdravého jídelníčku. Jsou nejvýznamnějším rostlinným zdrojem bílkovin a vlákniny a řadí se k potravinám s nízkým glykemickým indexem. V běžné populaci jejich spotřeba není příliš vysoká. Pochybnosti o luštěninách může vyvolat obsah tzv. antinutričních látek, které např. snižují využití živin a mohou působit trávicí potíže. Tyto látky lze ovšem vhodnou úpravou eliminovat. Navíc jde o látky biologicky aktivní, které vykazují i pozitivní vlivy na lidský organismus, zejména antioxidační a antikarcinogenní a mohou tak hrát roli v prevenci nádorových a také metabolických chorob. V dnešní době jsou stále předmětem výzkumu. Praktická část práce zahrnuje terénní šetření nabídky luštěnin a výrobků s jejich obsahem v tržní síti. Sortiment těchto produktů je dnes velmi bohatý a značně zjednodušuje způsob, jak luštěniny do jídelníčku zařadit. Spotřebitel si ovšem musí dát pozor na složení jednotlivých výrobků. Dále byl proveden průzkum formou dotazníkového šetření mezi studenty vysokých škol, který měl za cíl zjistit, jak mladí...
Didaktické metody využívané při výuce botaniky na základních školách
Fialová, Alžběta ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem využívání didaktických metod ve výuce botaniky na základních školách. Práce je rozdělena do tří částí. V první části jsou popsány vybrané didaktické metody a současné zařazení botaniky do Rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání. Dále je zde uvedeno dřívější zařazení botaniky do Vzdělávacího programu Základní škola, Občanská škola a Národní škola. Druhá část zahrnuje dotazníková šetření - žáků 7. ročníků ZŠ a učitelů přírodopisu. Cílem bylo zjistit, jaké vyučovací metody jsou využívány při výuce botaniky, které jsou u žáků i učitelů oblíbené či neoblíbené, a které jsou podle názorů učitelů přírodopisu efektivní či neefektivní. Dalším cílem bylo ověřit, zda učitelé využívají ve výuce botaniky výukové programy. Ve třetí části je uveden vlastní návrh vyučovací hodiny vybraného tématu z botaniky, který jsem vytvořila na základě výsledků dotazníkových šetření, konkrétně jde o výuku čeledi bobovitých rostlin (Fabaceae) s využitím několika didaktických metod bez použití metody výkladu. Jedná se o práci s textem, prezentaci v PowerPointu obsahující převážně názorné obrázky a fotografie, brainstorming na téma bobovité a pracovní list sloužící pro zopakování nového učiva. Klíčová slova: didaktické metody, rámcový vzdělávací program, dotazníkové šetření,...
Je role myrmekochorie v primární sukcesi průmyslových deponií podmíněna různými potravními vazbami mravenců: nektária/mšice/semena? (případ vikvovitých rostlin)
Klárová, Magdaléna ; Kovář, Pavel (vedoucí práce) ; Štefánek, Michal (oponent)
Role mravenců v primární sukcesi průmyslových deponií je dobře prozkoumána. Mravenci obohacují extrémní prostředí o živiny a šíří semena rostlin, která nacházejí v blízkosti mravenčích hnízd vhodné stanoviště. Není však uspokojivě známo, jaká je motivace mravenců semena šířit. Možným vysvětlením by mohl být vztah myrmekochorie a potravní vazby mravenců na mšice či extraflorální nektaria rostlin. Práce se zabývá faktory, které by mohly být klíčové ve výzkumu existence spojitosti myrmekochorie a potravních vazeb.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.