Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
A Critical Review of Literature Discussing Gender Correctness in the English and Czech Languages
ŠTORCOVÁ, Anna
Tato práce se zabývá komplexním zkoumáním genderové korektnosti v anglické a české lingvistické literatuře, přičemž analyzuje a porovnává pohledy jednotlivých publikací. Na základě proniknutí do hlavních témat a relevantních otázek souvisejících s tímto tématem studie představuje nejen různorodou škálu perspektiv přítomných v odborných pracích, ale také roli genderové korektnosti na rovnost v jazyce. Práce vymezuje klíčové pojmy genderové korektnosti a její význam pro moderní společnost. Po srovnání perspektiv různých publikací představuje kritický pohled na současný stav literatury o genderové korektnosti. Představuje tak nejen současný pohled na genderovou korektnost, ale také její omezení a rezervy. Přináší také možné podněty pro budoucí práci na toto téma. Celkově tak poskytuje dobrý vhled do diskurzu genderové korektnosti.
Analýza učebnic českého jazyka pro střední školy z genderového hlediska
Dvořáková, Jana ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Hájková, Eva (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou genderu v učebnicích. Klade si za cíl provést analýzu tří řad učebnic českého jazyka pro střední školy a na jejím základě zjistit, zda tyto učebnice přispívají k reprodukci genderových stereotypů ve společnosti či nikoliv. Práce je rozdělena na část teoretickou a část empirickou. V teoretické části jsou nejprve stručně objasněny základní pojmy týkající se genderu. Dále je pozornost věnována diskriminaci žen v jazyce a dalším tématům z oblasti genderové lingvistiky. Poslední kapitola teoretické části se zaměřuje na vliv genderových stereotypů na školní vzdělávání. Empirická část obsahuje již zmíněnou analýzu vybraných učebnicových řad českého jazyka. Všímá si způsobu zobrazování mužů a žen v učivu, jejich vyobrazování na doprovodných ilustracích, dále sleduje, zda je používán genderově vyvážený jazyk, a také to, zda jsou do učebnic zařazována témata z oboru genderové lingvistiky. Výsledkem analýzy je zjištění, že ve všech zkoumaných učebnicových řadách dominují muži, a to jak na ilustracích, tak mezi známým osobnostmi i autory úryvků z umělecké literatury. Co se týká rolí, povolání, zájmů a vlastností, s nimiž jsou jednotlivé postavy spojovány, nezobrazují učebnicové řady muže ani ženy výhradně stereotypním způsobem, celkově však v učebnicích genderové...
Analýza realizace oblasti podpory Evropského sociálního fondu Rovné příležitosti žen a mužů na trhu práce a sladění pracovního a rodinného života v kraji Vysočina
Kabelková, Kristýna ; Pavlík, Petr (vedoucí práce) ; Hejzlarová, Eva (oponent)
Tématem této diplomové práce je oblast podpory Rovné příležitosti žen a mužů na trhu práce a sladění pracovního a rodinného života, financovaná Evropským sociálním fondem. Práce je složena z úvodu, teoretické části, praktické části, závěru a příloh. V teoretické části jsou nejprve představeny politiky Evropského sociálního fondu pro období 2007 - 2013 a následně jejich aplikace v České republice, tvořena zejména Operačním programem Lidské zdroje a zaměstnanost a právě jeho oblastí podpory 3. 4 Rovné příležitosti žen a mužů na trhu práce a sladění pracovního a rodinného života. Problematika rovných příležitostí žen a mužů je zde přitom zasazena také do kontextu jak politik Evropské unie, tak trhu práce v České republice. Vlastní výzkum je pak koncipován za účelem analyzování realizace zmiňované oblasti podpory, konkrétně v kraji Vysočina, na základě již schválených projektů, pomocí kvantitativní a kvalitativní obsahové analýzy. Na žádostech těchto projektů jsou diskutována negativa i pozitiva genderovou optikou. Jedná se tedy o reálnou podobu žádostí projektů, které jsou schválené a čerpají z finančních zdrojů Evropského sociálního fondu.
Genderově pozitivní výuka na 2. stupni ZŠ
ŠANDEROVÁ, Eva
Tato diplomová práce se zabývá genderovým aspektem výuky na druhém stupni základní školy. Podnětem pro dané téma se stala naše bakalářská práce, ve které jsme se již genderovou problematikou zabývali, ale z jiného úhlu pohledu. Nyní jsme se rozhodli věnovat pozornost oblasti školství a zmapovat genderové zatížení vyučování. Hlavním cílem práce je zjistit, zdali je přístup ve výuce vybraných učitelů a učitelek na druhém stupni základních škol genderově korektní. Dílčím cílem je uvést neznalé čtenáře a čtenářky do genderové problematiky jako takové. Teoretická část začíná vymezením klíčových pojmů, které je podstatné znát pro pochopení genderu obecně. Následující kapitola se věnuje konkrétním projevům genderu ve školním prostředí, jako je pedagogická komunikace mezi žákem/žákyní a vyučující/m, problematika školního hodnocení, genderová (ne)korektnost učebnic a v neposlední řadě zde rozebíráme genderovou (ne)vyváženost učitelských sborů. V praktické části pomocí metody pozorování zkoumáme mužské a ženské vyučující dvou vybraných základních škol, konkrétně genderovou citlivost jejich pedagogického přístupu. V závěru práce provádíme výběr genderově korektních učebních materiálů, který může sloužit jako pomůcka pro začínající učitele a učitelky.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.