Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Komparace Analyticko-syntetické a Genetické metody výuky prvopočátečního čtení
Šebl, Alena ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Diplomová práce pojednává o výuce prvopočátečního čtení na základní škole. Práce obsahuje informace o kurikulárních dokumentech, které jsou pro výuku na základní škole v České republice závazné. Dále jsou v diplomové práci uvedeny historické metody výuky elementárního čtení, rozdělené na metody syntetické a analytické, popsané metody se v České republice v minulosti využívaly. Pro současně nejvíce využívané výukové metody čtení v České republice jsem vyčlenila samostatné kapitoly, jedná se o metodu analyticko-syntetickou, genetickou a globální, metoda globální je více rozepsána v historickém pojetí výuky čtení v ČR, jelikož není pro mou práci stěžejní. V diplomové práci dále naleznete základní strategie a znaky ve výuce elementárního čtení a psaní, které jsou společné pro všechny výukové metody. Cílem diplomové práce byla komparace analyticko-syntetické a genetické metody čtení. Zaměřila jsem se na porovnání metod dle etap výuky a snažila jsem se nalézt výhody a nevýhody obou metod. Zároveň mě zajímalo, které z metod ve výuce prvopočátečního čtení je na českých školách více frekventována. Tento výzkum probíhal formou krátkého dotazníku zaměřeného na individuální volbu metody čtení učiteli, a jaké u obou metod shledávají výhody a nevýhody při výuce. Na základě vyhodnocení dotazníku jsem se rozhodla...
Metoda Sfumato v nácviku čtení dyslektických dětí
KOLOUCHOVÁ, Tereza
Diplomová práce se zabývá problematikou utváření čtenářských dovedností u žáků s dyslexií různými metodami počátečního čtení. Práce je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. Teoretická část je zaměřena na metody výuky prvopočátečního čtení, zejména na metodu analyticko-syntetickou a metodu Sfumato. Práce se dále zabývá čtením a psaním v mladším školním věku, specifickými poruchami učení a dyslexií. Výzkumná část je pojata jako výzkumná sonda do výuky čtení pomocí metodiky Sfumato?-Splývavé čtení? a metody analyticko-syntetické. Na základně diagnostické prověrky čtení bude zjištěna účinnost jednotlivých metod. Práce si klade za cíl zhodnotit efektivitu vybraných metod výuky počátečního čtení ve vztahu k prevenci rozvoje dyslexie. Výsledky výzkumného šetření jsou doloženy tabulkovým a grafickým materiálem.
Tvorba nových pomůcek a jejich využití pro analyticko-syntetickou metodu čtení
Chárová, Michaela ; Ronková, Jolana (vedoucí práce) ; Wildová, Radka (oponent)
Cílem diplomové práce je vytvoření nových pomůcek pro analyticko-syntetickou metodu čtení. V teoretické části představuji především analyticko-syntetickou metodu čtení, ale i jiné alternativní metody čtení, které se využívají na školách dnes. Detailně také rozebírám jednotlivé etapy analyticko-syntetické metody čtení a případné hodnocení nebo diagnostiku čtení. Na základě odborné literatury uvádím přínosy ale i problémy, které mohou nastat při výuce analyticko-syntetickou metodou. Představuji také učební pomůcky využitelné ve výuce, které tuto metodu podporují. Pro srovnání s pomůckami k výuce čtení analyticko-syntetickou metodou uvádím typické pomůcky využívané při nácviku čtení metodou genetickou. V praktické části popisuji postupy tvorby učebních pomůcek a uvádím vhodné využití pomůcek v praxi. Funkčnost a použitelnost pomůcek jsem ověřovala na Základní škole a mateřské škole v Božičanech v okrese Karlovy Vary. Ke každé pomůcce jsem vytvořila didaktický komentář, který slouží jako průvodce ke konkrétní pomůcce. Za nejpraktičtější a nejvyužitelnější pro ostatní kolegy považuji přehled konkrétních činností využitelných v praxi. Díky této části může moje diplomová práce sloužit ostatním kolegům jako metodický materiál do výuky. Součástí praktické části jsou zkušenosti, doporučení a komentáře k...
Vázané a nevázané písmo na I.st. ZŠ
Neumannová, Tereza ; Ronková, Jolana (vedoucí práce) ; Wildová, Radka (oponent)
Diplomová práce se zabývá vzory písma vyučovaných na základních školách v České republice, jeho hlavními znaky a metodami hodnocení písma. V teoretické části vymezuji základní pojmy, představuji historii, vývoj písma, aktuální metody výuky psaní na I.st. ZŠ a přehled písanek pro nácvik prvního psaní. V praktické části zjišťuji pomocí dotazníku, podle kterých kritérií učitelé hodnotí dětské písmo. Výzkumná část také obsahuje písemné práce dětí. Analyzuji texty, kde hodnotím kvalitativní znaky (tvar, velikost, sklon, vazebnost, úprava) vázaného a nevázaného písma ve třetím ročníku ZŠ. Pro zlepšení písařské dovednosti navrhuji konkrétní didaktické pomůcky, uvolňovací cviky, atd. Klíčová slova: vázané písmo, analyticko-syntetická metoda, nevázané písmo, genetická metoda, globální metoda, Sfumato, hodnocení písma, kvalitativní znaky písma, písanky, uvolňovací cviky
Využití analyticko-syntetické metody a metody Sfumato při práci s žáky s parciálními poruchami
ŠROMOVÁ, Lucie
Bakalářská práce má dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické částí se čtenář seznámí s informacemi o parciálních poruchách, o jejich typech, diagnostice, počátečním čtení, čtenářské gramotnosti a předčtenářském období. Dále se čtenář dozví o analyticko-syntetické metodě a metodě Sfumato. Praktická část je rozdělena do dvou částí: v první je kvantitativní výzkum, který zjišťuje, kterou metodu pedagogové častěji využívají při výuce elementárního čtení a psaní a zároveň jaké je rozložení dyslexie a dysgrafie u jednotlivých metod. Druhá část je případová studie, která popisuje informace dvou základních škol, kdy na jedné využívají pedagogové výhradně analyticko-syntetickou metodu a na druhé metodu Sfumato. Práce také obsahuje teoretické informace o použitých metodách výzkumu, dotazníku a rozhovoru. Díky této práci čtenář zjistí, kterou metodu pedagogové častěji, u které metody je větší výskyt žáků s dyslexií a dysgrafií. Dále se čtenář dozví, proč si pedagogové metodu vybrali, jaké používají didaktické pomůcky, jak dle jejich názoru vyhovuje metoda žákům se specifickými poruchami učení a další.
Využití genetické metody čtení v 1. ročníku ZŠ
Hájková, Lucie ; Vacínová, Marie (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent)
Předkládaná diplomová práce pojednává o problematice čtení genetickou metodou v prvním ročníku ZŠ. Teoretická část je zaměřena na vstup dítěte do školy, školní zralost a na jeho vzdělávání. Jsou zde uvedeny i jiné metody čtení, jejich analýza a komparace s genetickou metodou čtení. Dále se diplomová práce zabývá metodickým postupem a využitím genetické metody čtení v praxi. Charakterizuje soubor didaktických her a uvádí příklady vyučovacích postupů. Praktická část zjišťuje zkušenosti pedagogů s genetickou metodou čtení, úspěšnost žáků a názor rodiny na výuku pomocí genetické metody čtení.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.