National Repository of Grey Literature 2 records found  Search took 0.00 seconds. 
ART EDUCATION - LITERARY EDUCATION: Subjects of "higher" culture in aesthetic education on the example of geometric art.
Vaniš, Leo ; Štech, Stanislav (advisor) ; Hník, Ondřej (referee) ; Hogenová, Anna (referee)
1 Leo Vaniš: Abstrakt dizertace (EN): The dissertation theses "ART EDUCATION - LITERARY EDUCATION: The subjects of" higher "culture in aesthetic education on the example of geometric art" is based primarily on the field of educational sciences, focusing on two areas of the educational process: art and literary education. Two equivalent school subjects matters (which the very graphic concept of the name by capital letters suggests, as well as the intentional duplication of the word education) is based on the study of culture, which is conceived on two levels - "higher" and "lower," possibly simple, unprofessional, but not necessarily of lower quality. The intentional introduction of the word "higher" in quotation marks already in itself suggests that it will be a problem of defining what such a culture means, what it can look like and how it can be understood in an educational context. collection of so-called canonically anchored works, in the field of verbal and artistic creation, while cross-sectionally focusing on one researched aspect - geometry. Whith the concept of dual geometry (often referred to in the theses as the "phenomenon of simple and artistic geometrization") the author tries to show the projection of already established great artistic values into contemporary educational reality, defining...
Intersemiotics of The Attributes of Czech and Russian Children's and Youth Literatures
Vaniš, Leo ; Hlaváček, Antonín (referee) ; Hříbková, Radka (advisor)
Slovo úvodem se budu snažit rozdělit do dvou částí - úvod objektivní a subjektivní hledisko. Z hlediska úvodu objektivního má diplomová práce sleduje v zásadě trojí cíl. Snažil jsem se za prvé o to, aby práce měla vedle čistě odborného zpracování i ráz v podstatě učebnicový neboli didaktický, o čemž svědčí jak texty základní (větším písmem Times New Roman), tak texty doplňkové (menším písmem Arial), které by měly být jakýmsi dodatečným doplněním základního tématu, o kterém píši. Toto doplnění nemusí být mnohdy tak důležité, jako základní text (povětšinou jde o mé prvotní poznámky z četby, rozhlasu, televize), ale kolikrát se snaží podat, domnívám se, čtenáři ucelený vhled do problému. Doplňkový text by měl též sloužit jako jakýsi text odpočinkový nebo motivující i hlubšímu zamyšlení se nad tématem, než opět čtenář přejde textu základnímu. Rázu učebnice odpovídají i různé typy písem, autoři jsou psáni většinou tučným písmem, stejně tak některé důležité literární pojmy. Dovoluji si vyslovit názor, že když jsem začal tuto práci psát, chtěl jsem docílit toho, aby (vedle práce čistě odborné) některé pasáže posloužily i jako jakési doplňkové skriptum pro studenty gymnázií, kteří se chtějí v budoucnu věnovat studiu literatury ať už ruské, české nebo jiné. Navíc jsem chtěl svou práci využít jednou ve své...

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.