Home > Academic theses (ETDs) > Doctoral theses > VÝTVARNÁ VÝCHOVA - LITERÁRNÍ VÝCHOVA: Průměty "vyšší" kultury v estetické edukaci na příkladu geometrického umění.
Original title:
VÝTVARNÁ VÝCHOVA - LITERÁRNÍ VÝCHOVA: Průměty "vyšší" kultury v estetické edukaci na příkladu geometrického umění.
Translated title:
ART EDUCATION - LITERARY EDUCATION: Subjects of "higher" culture in aesthetic education on the example of geometric art.
Authors:
Vaniš, Leo ; Štech, Stanislav (advisor) ; Hník, Ondřej (referee) ; Hogenová, Anna (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] 1 Leo Vaniš: Abstrakt dizertace (CZ): Dizertační práce s názvem "VÝTVARNÁ VÝCHOVA - LITERÁRNÍ VÝCHOVA: Průměty "vyšší" kultury v estetické edukaci na příkladu geometrického umění" vychází primárně z oboru pedagogických věd, přičemž se zaměřuje na dvě oblasti výchovně- vzdělávacího procesu: výtvarné a literární edukace. Z tohoto hlediska dvou rovnocenných školních disciplín (což už samotné grafické pojetí názvu verzálami naznačuje, jakož i záměrná duplicita slova výchova) vychází i zkoumání kultury, která je zde pojímána ve dvou rovinách - "vyšší" a "nižší," event. prosté, neprofesionální, nikoliv však nízké ve smyslu kvality. Záměrné uvedení slova vyšší do uvozovek již samo o sobě napovídá, že půjde o problém samotného vymezení, co taková kultura vůbec znamená, jaké může mít podoby a jak ji lze v edukačním kontextu chápat. K ozřejmení tohoto problému práce sahá do fondu tzv. kanonicky ukotvených děl, a to z oblasti slovesné a výtvarné tvorby, přičemž se průřezově zaměřuje na jeden zkoumaný aspekt - geometrii. Na příkladu oné dvojí geometrie (v práci mnohdy označována jako "jev geometrizace prosté a umělecké" se autor snaží ukázat promítání již zafixovaných velkých uměleckých hodnot do soudobé edukační reality, přičemž vymezuje jak odlišná pojetí tohoto stylu umění, tedy prizmatem literární vědy a dějin...1 Leo Vaniš: Abstrakt dizertace (EN): The dissertation theses "ART EDUCATION - LITERARY EDUCATION: The subjects of" higher "culture in aesthetic education on the example of geometric art" is based primarily on the field of educational sciences, focusing on two areas of the educational process: art and literary education. Two equivalent school subjects matters (which the very graphic concept of the name by capital letters suggests, as well as the intentional duplication of the word education) is based on the study of culture, which is conceived on two levels - "higher" and "lower," possibly simple, unprofessional, but not necessarily of lower quality. The intentional introduction of the word "higher" in quotation marks already in itself suggests that it will be a problem of defining what such a culture means, what it can look like and how it can be understood in an educational context. collection of so-called canonically anchored works, in the field of verbal and artistic creation, while cross-sectionally focusing on one researched aspect - geometry. Whith the concept of dual geometry (often referred to in the theses as the "phenomenon of simple and artistic geometrization") the author tries to show the projection of already established great artistic values into contemporary educational reality, defining...
Keywords:
Art education|aesthetic education|higher and lower culture|higher and lower art|art education|pedagogy|geometrism|interdisciplinarity|intersemiotics|artistic expression|upbringing|teaching.|art pedagogy|literary education|theory of literature|aesthetic principle|theory of art|philosophy of art|children's book|cognitive process|pupil|teacher|object and subject of education; Výtvarná výchova|estetická výchova|vyšší a nižší kultura|vyšší a nižší umění|výtvarná výchova|pedagogika|geometrizmus|interdisciplinarita|intersémiotika|umělecký projev|výchova|výuka.|výtvarná pedagogika|literární výchova|teorie literatury|estetický princip|teorie umění|filozofie umění|dětská kniha|kognitivní proces|žák|učitel|objekt a subjekt výchovy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/152216