Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 156 záznamů.  začátekpředchozí97 - 106dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Recepční strategie Lustigových děl
Zimová, Lucie ; Kubíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Rigorózní práce se zabývá recepčními strategiemi vybraných Lustigových textů (Druhé kolo in Démanty noci, Dita Saxová, Z deníku sedmnáctileté Perly Sch., Krásné zelené oči). Naším cílem je dokázat, zda Lustig spoléhá na vysokost tématu a kulturní encyklopedii svých čtenářů nebo zda mají jeho díla estetickou hodnotu i bez těchto předpokladů. První část rigorózní práce se věnuje teorii recepční estetiky. Stručně v ní uvádíme hlavní pojmy a představitele tohoto konceptu. V analýze zmíněných děl se zaměřujeme na příběh jako na interakci děje, narace, postav a prostoru, neboť tyto roviny jsou pro recepci díla nejpodstatnější. Práce je rozdělena vždy na část teoretickou, kde se seznamujeme s východisky, která nám slouží k následné analýze a na část praktickou, kde se v rámci vymezených kategorií pokoušíme o interpretaci použitých strategií. V rámci kapitoly "Narace" se zaměřujeme především na vypravěče a jeho možnou nespolehlivost, dále na promluvové formy a na pořádek a tempo vyprávění. V kapitole "Postava jako textový fenomén" nás zajímá především status postavy a proces jejího zobrazení. A konečně v kapitole "Prostor a jeho funkčnost" se zabýváme tím, jak Lustig (ne)dokáže zobrazit funkční prostor bez toho, aniž by spoléhal na kulturní encyklopedii čtenářů. Což ukazuje, že Lustig počítá s recepčním horizontem...
Prostor Zakarpatska v české literatuře
Krabsová, Veronika ; Peterka, Josef (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Resumé Práce se zabývá fenoménem Podkarpatské Rusi, respektive Zakarpatska. Tradiční pohled na tento problém rozšířila o chronologický přehled děl českých autorů, kteří se ve své tvorbě inspirovali Podkarpatskou Rusí či Zakarpatskem a mapuje díla vzniklá od konce 19. století až do počátku 21. století. Soustředí se na jejich interpretaci zejména vzhledem k topologii. První kapitola předkládá terminologické problémy spjaté s územím Zakarpatské oblasti. Další kapitola se věnuje sémiotice a topologii. Podává výčet výjimečností prostoru Podkarpatské Rusi (kontrasty, periferie, regionalismus, mýtus, exotika, idyla a dobrodružství) a pokouší se charakterizovat jeho specifičnost (zaostalost, víra v pověry, židé, alkoholismus, pytláctví, okouzlující příroda, zbojnictví). Podkarpatská Rus se jeví jako místo s tajemstvím, z něhož vyrůstají postavy-hypotézy. Důležitým termínem je též topos hory. Následující rozsáhlá kapitola prezentuje většinu děl českých autorů, která se inspirovala Podkarpatskou Rusí. Díla jsou řazená do kapitol dle jejich žánrové charakteristiky. Z toho vyplývá několik důležitý závěrů. Oblíbeným žánrem, který zobrazoval Podkarpatskou Rus, se stal román. Téměř všechny romány a povídky zvýraznily dokumentární složku. Převážila touha autorů informovat čtenáře o této neznámé zemi. Své zastoupení našla i...
Překladové varianty Apollinairova Pásma
Cihlářová, Eva ; Peterka, Josef (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Diplomová práce se zabývá srovnáním českých překladových variant básně Pásmo. Jejím cílem je vystihnout základní charakteristiky užitých překladatelských postupů. Jádrem práce je rozbor překladů vybraných pasáží Pásma. Na základě této části je vypracováno shrnutí charakterizující jednotlivé překlady básně. Překlady Pásma lze rozdělit na tři základní proudy: Karel Čapek a Petr Kopta zastávají reprodukční styl překladu. Petr Skarlant a Karel Sýs dávají přednost překladu méně přesnému, obohacenému o vlastní invenci. Gustav Francl tíhne spíše k reprodukčnímu pojetí, avšak spíše bychom jeho styl označili jako modernizační. Aby byl vytvořen dostatečný informační základ pro rozbor překladů, celá první část práce je věnována teorii uměleckého překladu, osobnosti Guillauma Apollinaira, rozboru Pásma a osobnostem českých překladatelů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Günter Grass - politika literatury
Králová, Marie ; Kubíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Resumé Tato bakalářská práce se zabývá prózou Při loupání cibule od německého autora Güntra Grasse a jejím ohlasem. Vzpomínková kniha prozrazuje šokující momenty z Grassova života, které doposud nebyly nikomu známy. Po celém světě vyvolalo dílo velmi rozporné reakce. Předmětem práce bylo sledovat dílo v širším společenském kontextu a skrz reakce veřejnosti odhalit jeho kontroverze. Dále je pozornost věnována literární analýze vzpomínkové knihy. Cílem bakalářské práce bylo podat co nekomplexnější pohled na toto dílo politického autora Güntra Grasse.
Poetika textů Tomáše Kluse
Prchalová, Tereza ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Resumé V Albu Racek se prostřednictvím písní inspirovaných Čechovovým stejnojmenným dramatem mísí Klusovo dvojí profesní zaměření, tedy herectví a hudba. Tímto spojením vznikly na české hudební scéně vysoce hodnocené písně. Spolu s ostatními skladbami utváří pomyslný lexikon Klusovy osobité a v současné době velmi oblíbené poetiky, kterou tvoří zejména četné metafory, ustálená spojení slov, aktualizace, intertextovost, autorská slova a výrazy expresivní, hanlivé, obecné, knižní, zastarávající, zdrobnělé, nářeční i přejaté. Ačkoliv se jeho písně sestávají z různých zautomatizovaných slovních výrazů, jako celek působí jeho texty neotřele a upřímně, zároveň jsou srozumitelné pro běžné posluchače, neboť do nich s uměleckým citem přenáší běžnou mluvu a všeobecně známé výrazy.
Téma synovství
Raška, Adam ; Peterka, Josef (vedoucí práce) ; Mocná, Dagmar (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na stěžejní díla české i světové literatury dvacátého a jednadvacátého století, která se zaobírají tématem synovství. Postupně je v samostatných oddílech analyzováno pojetí synovství u Jana Balabána v Zeptej se táty a v Pravidlech směšného chování Emila Hakla, dále jsou zastoupeny tituly Syn pluku Valentina Katajeva, Na cestě Jacka Kerouaka, Stříbrný vítr Fráni Šrámka, Dopis otci Franze Kafky a Cesta Cormaka McCarthyho. Jsou zmíněna specifika a odlišnosti i styčné body týkající se motivu synovství. Je pozorována souvislost mezi synovstvím, autoritou a bohem, také změna v chápání vztahu otce a syna, která nastala v průběhu dvacátého století. Autor se pokouší nastínit otázky, které souvisejí se synovstvím a které by si lidstvo v současnosti mělo klást. Není ale jeho ambicí na ně s určitostí jasně odpovědět. Esej je prolnuta s autobiografickou prózou, která v zajímavých souvislostech doplňuje analytickou část diplomové práce. Oba žánry se podílejí na celkové syntéze, která nabízí možnost netradičního zamyšlení se nad tématem synovství. To je totiž klíčovým motivem i v prozaické části. Hlavní postava, autor diplomové práce, je konfrontován se svým vztahem k otci a zejména pak se vztahem svého otce k jeho otci. Výsledný literární útvar je tak rozkročen mezi esejí a prózou a pozoruje...
Práce Vladimíra Párala z období takzvané normalizace
Galvoňová, Kristýna ; Peterka, Josef (vedoucí práce) ; Mocná, Dagmar (oponent)
V práci se snažíme podat ucelený výklad tvorby V. Párala z let 1969-1989 se z etelem k jejím širším kontext m literárn -historickým, genologickým i ideovým. V první ásti v nované specifik m autorova tv ího typu, logikou vývoje jeho díla a analytickému rozboru d l dospíváme k m o n o t e m a t i n o s t i jako konstitutivního rysu autorovy tvorby. Na základ toho se snažíme poukázat na ideovou kontinuitu a vnit ní koherenci celého Páralova díla a polemizovat tak se zjednodušujícími interpretacemi akcentujícími pouze politický rozm r autorova díla ze 70. let. V druhé ásti se díváme na Páralovo dílo na pozadí eské prózy poslední t etiny 20. stol.; autora pojímáme jako ideového protich dce M. Kundery (a kritika kunderovského racionáln -analytického postoje k životu) i B. Hrabalem reprezentovanou "postbeatnickou" vlnu literatury. Upozor ujeme na etickou dimenzi autorovy tvorby, všímajíce si i jejího zajímavého paradoxu stylov -ideové kontrárnosti (novátorský "technicistní" styl, postmoderní vlivy vs. obhajoba tradi ních hodnot a návratu ke ko en m lidské p irozenosti). Záv re ný oddíl je v nován úvaze nad tzv. normaliza ní (oficiální) prózou, jejím stylov -žánrovým i tematickým specifik m, z nichž vyvozujeme postuláty týkající se zákonitostí tvorby v ideologicky determinované spole nosti; rovn ž se snažíme...
Svět postav Jáchyma Topola
Vytiska, Vojtěch ; Kubíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Bakalářská práce se zabývá analýzou fikčních světů raných próz Jáchyma Topola: Výlet k nádražní hale a Sestra. Práce se zaměřuje na systém a analýzu postav. Metodou analýzy narativních modalit odhaluje komplikovaný fikční svět. Dále se práce zabývá vypravěčem a jeho spolehlivostí v rámci fikčního světa. V poslední kapitole práce charakterizuje systém postav a navrhuje typologii postav pro Topolův fikční svět.
Životopis Járy Cimrmana
Zetková, Klára ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Práce pojednává o genezi postavy Járy Cimrmana. Východiskem se staly teoretické pasáže o mystifikaci, literární fikci a literární postavě. Z těchto poznatků jsem pak čerpala při praktické části práce a snažila se je aplikovat na cimrmanovskou mystifikaci. Věnovala jsem se rozboru jednotlivých her, chronologicky řazených od Aktu až po České nebe, a jednoho filmu. Chronologické řazení se mi jevilo jako nejvýhodnější pro poznání vývoje postavy, vzájemným porovnáním her jsem mohla alespoň zčásti usuzovat na myšlenkové postupy tvůrců. Z každé hry jsem se pokusila vyzvednout to nejdůležitější, na čem by se daly demonstrovat mystifikační úmysly tvůrců a zároveň postupy při tvorbě postavy Járy Cimrmana.
Jaromír Nohavica: vývoj autorské poetiky
Hrubcová, Zuzana ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
9 Resumé Tato práce se skládá ze dvou částí - z teoretické a praktické. Teoretická část se zabývá populární kulturou. Následně se zaobírá problematikou populární literatury a jejích rysů vzhledem k umělecké literatuře. Práce obsahuje i kapitolu o populární hudbě, která je nedílnou součástí písňových textů. V závěru teoretické části se nachází kapitola o zpívané poezii. Pomáhá nám lépe proniknout do tajů písňových textů. Praktická část je uvozena kapitolou zabývající se základními motivy a tématy textů Jaromíra Nohavici. Praktická část si klade za cíl potvrdit předpoklad, že Nohavicovy texty jsou populární. Ne však v celé jejich šíři, neboť jsou z části také texty uměleckými. Toto tvrzení je ověřováno rozborem devíti textů ze tří různých období. Na textech jsou ukazovány rysy populární literatury i literatury umělecké.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 156 záznamů.   začátekpředchozí97 - 106dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
57 PETERKA, Jiří
1 PETERKA, Josef
1 Peterka, J.
2 Peterka, Jan
4 Peterka, Jaroslav
57 Peterka, Jiří
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.