Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 43 záznamů.  předchozí4 - 13dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Viníci a oběti ve vybraných dílech českých a sudetoněmeckých autorů
Štillerová, Jana ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Ve své práci se zabývám literárním zpracováním otázky viny za odsun Němců z českých zemí po 2. světové válce. Pohledy českých a sudetoněmeckých autorů se mnohdy velmi liší, mnohdy si ale jsou velmi podobné, ačkoliv autory dělí nejen národní příslušnost, ale také několik desítek let života od zpracování tématu a doba, jež je ovlivnila. Řezáčovo, Durychovo, Körnerovo a Mühlbergerovo ztvárnění tématu spadá do stejné epechy, a to do 50. let 20. století, zatímco Gudrun Pausewangová, která ač odsun také zažila a mohla by o něm psát hned po 2. světové válce, počkala se svou knihou čtyřicet let. Je možné, že potřebovala získat k traumatizujícímu zážitku časový odstup, aby si srovnala myšlenky a dostala určitý nadhled nad událostmi. Odsunu se také věnují autoři, kteří jej osobně nezažili: Tučková a Bernig. Dalo by se očekávat, že budou mít čeští autoři stejný pohled na problematiku viny, ale není tomu tak. Durych a Bernig jsou otevření, promlouvají obě strany, popisují Němce také jako oběti a vyzývají k dialogu a reflexi. Řezáč je jednostranný, tendenční, účelový, pouze Němci jsou viníci, nikdy oběti. Tučková také, ale opačně. Většina autorů se zabývá myšlenkou kolektivní viny, kterou Durych, Körner, Mühlberger, Bernig a Tučková problematizují, kdežto Řezáč ospravedlňuje. Mühlberger a Durych problematizují...
Motivický vývoj v poezii Jana Skácela
Dvořáková, Kateřina ; Neumann, Lukáš (vedoucí práce) ; Smrčka, Jiří (oponent)
V této bakalářské práci je jako hlavní její cíl stanoveno vymezení a porovnání motivů, které se v celé básníkově tvorbě opakují. Práce si klade za cíl zhodnotit jednak dominanci motivů nad motivy ostatními a následně určit, ve které ze sbírek jejich vliv převažuje a jak se převaha motivů mění od nejstarší po nejmladší sbírku. Zároveň se tyto motivy bude tato práce snažit porovnat i s klíčovými motivy ve Skácelových básních pro děti, a pokud se v ní stejné motivy vyskytovat budou, pak i to, zda se v nich jejich funkce nebo význam liší. Pozornost ve zkoumání motivů bude také věnována sbírkám, které vyšly paralelně ve stejných letech, neboť je předpokladem, že se u nich bude dát porovnat mnohem více společných rysů, a protože jsou pravděpodobně tvořeny současně, bude jednodušší konkretizovat rozdíly v autorově tvorbě adresované oběma skupinám čtenářů. V této práci je také stanoven cíl shrnout ty nejdůležitější milníky autorova života. Pečlivou analýzou jednotlivých sbírek byly určeny skupiny dominantních motivů a porovnány mezi sbírkami pro dospělé čtenáře a následně i se sbírkami pro čtenáře dětského. Dále bylo zjištěno, že paralelně vydané sbírky ale bohužel nebyly tvořeny současně a společné rysy nenesou. Z informací dostupných o autorově životě z odborné literatury i osobní korespondence byl...
Filmové adaptace Petra Pana a jejich didaktické využití
Šplíchal, Josef ; Neumann, Lukáš (vedoucí práce) ; Komberec, Filip (oponent)
Diplomová práce se zabývá třemi filmovými adaptacemi slavného románu J. M. Barrieho Petr a Wendy (1911), známého spíše pod později zkráceným názvem jako Petr Pan. Nejdříve se zaměřuje na stručný autorův životopis, souhrnně uvádí jednotlivé filmové adaptace a postavení románu v českém prostředí - přibližuje všechny české překlady s ohledem na jejich vztahu k původnímu textu a pokrývá recepci včetně převodů do jiných uměleckých forem. V hlavní části jsou potom analyzovány tři filmy: Hook (1991), Wendy (2020) a Peter Pan a Wendy (2023), a to s ohledem na motivické srovnání s výchozím textem. Závěrečná část je věnována konkrétním didaktickým návrhům ke třem zmíněným filmům i práci s románem jako takovým.
Didaktická interpretace románu Meta
Lacinová, Kristina ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá postavením románu Meta v rámci současné české scény, jeho analýzou, interpretací z žánrového a naratologického hlediska a didaktickým potenciálem. Nejdříve se zabýváme obecným pojetím populární a fantastické literatury, jejím potenciálním významem ve výuce a knižními kategoriemi young adult a new adult, neboť pod tyto žánry a kategorie spadá zkoumaný román Meta. Zasazujeme dílo do kontextu české i světové fantasy literatury a uvádíme, jak je vnímáno literární kritikou. Hlavním cílem práce je vystižení didaktického potenciálu románu a prokázání širokých možností jeho využití při výuce literatury. Sloužit k tomu bude strukturální analýza a interpretace témat a myšlenek. Touto podrobnou literárněvědnou analýzou chceme dokázat, že by se na dílo nemuselo pohlížet pouze jako na populární literaturu bez hlubších myšlenek, ale že by se mohlo svou výstavbou, tématy a celkovým smyslem lišit od většiny novodobé tvorby pro mládež a mladé dospělé. Nejenže dílo zprostředkovává silný prožitek četby, ale z literárněvědného hlediska je text tvořen zajímavými narativnímu postupy, roztříštěnou kompozicí a nabízí kritický pohled na dnešní společnost, její problémy, mentalitu, moderní a technický způsob života. Interpretací hlavních témat chceme prokázat, že jsou mladým čtenářům blízká,...
Minulost, přítomnost a budoucnost Slam poetry
Šilhavá, Anna ; Kopáč, Radim (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Cílem diplomové práce Minulost, přítomnost a budoucnost slam poetry je postihnout historii a vznik tohoto performativního žánru a charakterizovat jeho poetiku, popsat průběh a pravidla soutěží a představit českou slamovou scénu. V praktické části je cílem dokázat didaktický potenciál slam poetry jako motivace pro vlastní tvorbu poezie u mladistvých. Výzkum bude probíhat formou rozhovorů s vybranými respondenty.
Konstrukce postavy ve vybraných společensko-kritických prózách
Novosad, Benjamin ; Neumann, Lukáš (vedoucí práce) ; Kubíček, Tomáš (oponent)
Cílem této práce je rozebrat způsob, kterými jsou vystavěny hlavní postavy v dílech Tři kapitoly a Přípravy na všechno. Vzhledem k povaze vyprávění rovněž analyzuje vztah postavy s vypravěčem. V teoretické části práce jsou nastíněny naratologické postupy, s jejichž pomocí v části druhé provádím rozbor samotných děl. Při analýze těchto kategorií je věnována pozornost podobnostem a rozdílům ve způsobu konstrukce a jeho potenciálnímu využití pro kritiku společnosti.
Literární recepce dramatického konfliktu v Shakespearově Romeovi a Julii
Zuzáková, Adéla ; Blinková Pelánová, Eva (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Bakalářská práce s názvem Literární recepce dramatického konfliktu v Shakespearově Romeovi a Julii se zabývá jedinečností "shakespearovského tématu" a vystavěním dramatického konfliktu v Romeovi a Julii. Zaměřuje se detailní intepretaci a dvojí těžiště příběhu: na téma lásky a téma společenského konfliktu. Následně práce sleduje možnosti recepce shakespearovského konfliktu na dvou vybraných textech: novele Romeo a Julie na vsi (1856) od Gottfrieda Kellera a novele Romeo Julie a tma (1958) od Jana Otčenáška. Novely jsou interpretovány a je popsána výstavba a eskalace jejich konfliktů. Součástí práce je i užší komparace obou novel se Shakespearovským textem. KLÍČOVÁ SLOVA Romeo, Julie, konflikt, společnost, láska, smrt
Náboženské motivy v díle Karla Kryla
Volmanová, Mária ; Neumann, Lukáš (vedoucí práce) ; Komberec, Filip (oponent)
Tato bakalářská práce bude pojednávat o náboženských motivech v díle Karla Kryla. Bude rozebírat texty z celého tvůrčího života tohoto autora. Hlavním cílem bude rozebrat jednotlivé náboženské motivy, vysvětlit jejich význam a postavení v Krylově poetice. V teoretické části se zabývám vymezením terminologie, která bude v práci využita. Následovat bude část, ve které bude věnován prostor autorské osobnosti Karla Kryla a jeho vztahu k náboženství. Nejvýraznější část práce bude věnována analýze a interpretaci vybraných textů. Texty budou rozděleny do podkapitol dle nosných náboženských motivů, v jednotlivých podkapitolách budou členěny chronologicky dle doby vzniku.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 43 záznamů.   předchozí4 - 13dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Neumann, L.
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.