Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 128 záznamů.  začátekpředchozí66 - 75dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Srovnání fikčního světa počítačovách her a jejich literárních předloh
Kovaříková, Šárka ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Kubíček, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se snaží přiblížit vztah literárního díla a počítačové hry. První část se věnuje vymezení počítačového žánru RPG a literárního žánru fantasy, s nimiž se v práci pracuje. Zamýšlí se nad tím, jaké aspekty vedou hráče k hraní počítačových her a jaké lze najít spojitosti mezi literárním dílem a počítačovou hrou. Zaobírá se také zážitkem a prožíváním hry a četby, přičemž se konkrétněji zabývá flow-efektem a konceptem zanoření. Stěžejní část práce zkoumá obě média z hlediska naratologie. Interpretace a analýza literárního díla Andrzeje Sapkowského Sága o zaklínači a počítačové hry Zaklínač 3: Divoký hon sleduje specifika výstavby příběhu u dvou odlišných médií prostřednictvím narativních figur (události, postavy, prostor) a jejich případných modifikací. V neposlední řadě jsou sledovány účely a způsoby těchto obměn a jejich vliv na recipienta.
Vlastní próza s autorským komentářem
Bodenbergerová, Eliška ; Peterka, Josef (vedoucí práce) ; Kubíček, Tomáš (oponent)
Diplomová práce Vlastní próza s autorským komentářem se skládá ze dvou částí. První částí je autorská próza, jež nese název Rezavá láska. Jedná se o psychologickou povídku, která popisuje partnerský vztah dvou lidí - bezejmenné hlavní hrdinky a jejího přítele Filipa. Filip má kladný vztah k alkoholu, často se více napije a není schopen samostatného návratu domů. Jeho partnerka ho proto zachraňuje, pomáhá mu s chůzí, někdy ho musí doslova táhnout. Tyto Filipovy stavy ji dohánějí k šílenství a mají na soužití partnerů velký vliv, avšak tato skutečnost není jedinou trhlinou celého partnerského vztahu. Hlavní hrdinka týden co týden odjíždí za prací do Jihlavy, tudíž se s přítelem vídají pouze o víkendu, navíc chce být soběstačná a nezávislá, což se do jisté míry neslučuje s partnerovou představou o svatbě, dětech a společném životě. Hlavní hrdinka se nakonec rozhodne být svobodná a celý jejich příběh končí rozchodem. Ve druhé části diplomové práce jsou reflektovány okolnosti vzniku povídky. Kromě charakteristiky postav, základní dějové linie, variant závěru a smyslu díla se tato část věnuje také zkušenosti z prvního literárního pokusu, kde autorka mimo jiné hodnotí svůj literární výtvor. Druhá část této práce rovněž obsahuje dvě literární kritiky, k nimž se autorka poté vyjadřuje. KLÍČOVÁ SLOVA...
Hudební inspirace v díle Milana Kundery
Zemanová, Marie ; Kubíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Práce se prostřednictvím analýzy kompozice a motivického plánu Kunderových románů zabývá hudební inspirací v Kunderových románech. Základním zdrojem je vlastní Kunderova reflexe moderní hudby, jejích principů a funkce v autorových esejích. Cílem je zmapování inspiračních zdrojů z oblasti hudby, které se promítají do Kunderových próz a dalších děl. Postupujeme od konkrétního k abstraktnímu, od motivické analýzy, přes rozbor kompozičních postupů jednotlivých knih, po rovinu myšlenkovou, která se projevuje především v autorových esejích a esejistických pasážích vložených do některých románů. U každé roviny chronologicky procházíme všechny autorovy texty. Na rovině motivicko-tematické se inspirace hudbou projevuje zejména zpracováváním témat, jako je Beethoven a jeho umění variací, hlučnost soudobé hudby a konec hudby v osobě Schönberga. Na rovině kompozice autor píše romány po vzoru schémat hudebních forem, ať už je to téma s variacemi, sonátová forma, rondo nebo fuga. Ve svých esejích pak zkoumá především tvorbu skladatelů Beethovena, Janáčka, Stravinského a Schönberga. Všechny tři roviny jsou propojené a navzájem se ovlivňují. Poslední kapitola této práce je didakticky zaměřená a navrhujeme v ní možnost, jak se dá s daným tématem pracovat ve školní praxi. Podstatné je zohlednění mezipředmětových...
Od metafikce k sebereflexivnímu vyprávění ( Teorie a praxe sebeodhalující fikce v české literatuře)
Trpka, Vladimír ; Trávníček, Jiří (vedoucí práce) ; Češka, Jakub (oponent) ; Kubíček, Tomáš (oponent)
Od metafikce k sebereflexivnímu vyprávění Teorie a praxe sebeodhalující fikce v české literatuře Mgr. Vladimír Trpka Abstrakt Disertační práce se zabývá metafikcí jako klíčovým teoretickým konceptem ovlivňujícím jak teoretické uvažování o sebereflexivitě v narativní fikci, tak interpretaci a výklad vývoje sebereflexivních postupů v literatuře. Hlavním cílem je na základě analýzy nejvlivnějších teoretických přístupů k narativní sebereflexivitě navrhnout taková pojetí metafikce a sebereflexivního vyprávění, která by bylo možné uplatnit při analýze sebereflexivních postupů v české narativní fikci. Teoretická část se soustředí na prozkoumání vtahu mezi metafikcí a narativní sebereflexivitou. Metafikce je nahlížena jako pojem, který sice nahradil starší pojem sebereflexivního románu (self-conscious novel), ale zároveň ho přizpůsobil postmodernímu pojetí fikce. Pojetí fikčnosti v teoretickém konceptu metafikce má přímý vztah k postmodernímu diskurzu, ve kterém se tento pojem zrodil. V dosavadních přístupech k metafikci se proto nachází explicitně formulovaný nebo skrytý vztah ke konstruktivistické filozofii jazyka, performativitě a k tezi o jazykové povaze naší reality. Jestliže tedy současná naratologie do typologie sebereflexivity zavedla dichotomii metanarace a metafikce, je potřeba pojetí metafikce upravit...
Peklo Beneš Josefa Nesvadby jako kontrafaktuální fikce. Narativní a tematická analýza
Kulhánková, Anna ; Kubíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na narativní a tematickou analýzu knihy Josefa Nesvadby Peklo Beneš (2002). Bakalářská práce obsahuje úvod, tři kapitoly a závěr. První kapitola se zabývá teorií kontrafaktuální historiografie a kontrafaktuální fikce, druhá kapitola je zaměřena na narativní analýzu Pekla Beneš (příběh, událost, vypravěč, postavy, čas a prostor) a třetí kapitola je zaměřena na tematickou analýzu knihy, a to na hlavní a vedlejší témata, vytvořené protifakty v dějinách Československa v letech 1938-1989 a na vědecko-fantastický vynález Indinet. Tato práce vychází z odborné literatury Lubomíra Doležela, Nialla Fergusona a článku Erika Gilka, která se zabývá kontrafaktuální historiografií a fikcí, a z publikace Naratologie kolektivu Kubíček, Hrabal, Bílek.
Fenomén fanfiction - literatura na internetu
Bradáčová, Barbora ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Kubíček, Tomáš (oponent)
Bakalářská práce se věnuje fenoménu fanfikce - internetové literární tvorbě, která se vyznačuje návazností na jiné (literární, filmové) dílo a je tvořena jeho fanoušky. V teoretické části nejprve představuje pojmy fanfikce a fandom a jejich historii v zahraničí (především v USA) i v Čechách. Další kapitola má čtenáři pomoci v orientaci ve fanfikci - věnuje se třídění fanfikce - žánrům a typům fanfikcí a dalším pojmům, které jsou s tímto fenoménem spjaty. Poslední teoretická část zařazuje pojem fanfikce do literární teorie. V praktické části je porovnána zvolená fanfikce fandomu Harry Potter s originálním dílem. Cílem komparativní analýzy bylo hledat návaznost fanfikce na originál v různých teoreticky- literárních oblastech a dojít k závěru, jestli má tvorba fanfikcí potenciál nést uměleckou hodnotu. Závěrem této práce je, že fafikce je součástí plnohodnotné literatury a i ve fanfikci se dají nalézt texty s uměleckým potenciálem.
60.léta v obraze literárních autobiografií
Procházková, Lucie ; Kubíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Mocná, Dagmar (oponent)
Tato práce se snaží přiblížit 60. léta v obraze literárních autobiografií. První část je věnována teoretickým východiskům pro zkoumání námi zvolených čtyř textů autobiografické literatury. Na základě analýzy a následné komparace deníků Ivana Diviše a Pavla Juráčka a pamětí Václava Černého a Oty Filipa práce zkoumá, jakým způsobem tito autoři vytváří obraz 60. a počátku 70. let. Zkoumány jsou narativní aspekty, tedy jakým způsobem jsou v textech konstruovány postavy, časoprostor, kompozice, vztah ke čtenáři. Stranou pozornosti nezůstanou ani otázky po smyslu psaní autobiografické literatury v námi zvolených případech. Ústředními koncepty se stávají autorské konstrukce dějin, společnosti a kultury, jejíž projektovanou (a tedy středovou) součástí autoři jsou.
Kam s populárními romány Michala Viewegha?
Těšínská, Tereza ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Kubíček, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se zabývá dílem Michala Viewegha z pohledu funkčního a hodnotového členění literární produkce. Snaží se dokázat, že u nás zažitý bipolární model v jeho případě nefunguje, neboť jej nelze přiřadit nejen k umělecké literatuře, ale ani k literatuře populární, oproti níž je autorem příliš sofistikovaným. Navrhuje proto oživit pozapomenutý trojvrstvý model a pokusit se situovat Vieweghovo dílo do něho. Autorka přitom, na rozdíl od literární kritiky, zastává názor, že jednotlivé Vieweghovy romány se od sebe podstatně neliší. Dokládá to srovnávací analýzou kladně a záporně hodnocených románů, vyúsťující ve zjištění, že obě skupiny navzdory rozdílnému kritickému posouzení obsahují stejné konstitutivní rysy a že jsou to typické rysy střední literární roviny/midcultu, Tento závěr je dále prověřen porovnáním vybraných Vieweghových děl s prózami typických autorů nízké (Lanczová) a vysoké (Kundera) literární roviny, a to prostřednictvím jejich práce s milostnou tematikou. Výsledek potvrzuje správnost situování Vieweghových próz do střední literární roviny: milostnou tematiku zpracovává sofistikovaněji a mnohostranněji než Lanczová, avšak povrchněji a s větším důrazem na čtenářskou atraktivnost než Kundera.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 128 záznamů.   začátekpředchozí66 - 75dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.