Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 31 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Přístupy ke studiu prostorových interakcí v geografii: příklad hodnocení dopravních vazeb středisek osídlení v Česku
Chmelík, Jakub
Prostorové interakce významně ovlivňují komplexní geografickou organizaci, utváření sídelních struktur a vysvětlují a popisují význam vzájemných vztahů v krajinné sféře na všech měřítkových úrovních. Proto jsou označovány jako jeden z klíčových obecných pojmů geografie. Největší důraz je tomuto tématu věnován především ve studiu dopravy a dopravních sítí, které můžeme považovat za hlavní oporu interakcí. Problematika hodnocení prostorových interakcí, popř. v užším pojetí dopravních vztahů, je charakteristická významnou interdisciplinaritou, neboť otázky propojenosti jednotlivých středisek a jejich potřeb v kontextu úrovně dopravní nabídky řeší dopravně-inženýrské obory, ekonomické obory, specialisté v oblasti územního plánování atd. Obdobně jako o něco dříve jiné oblasti sociální a ekonomické geografie současná geografie dopravy prochází změnou v podobě plurality metodických přístupů, "vnitřní" specifikace detailnějšího vymezení objektu studia a nových aplikačních výzev. Problematika intenzity a povahy dopravních vztahů je zpravidla spojována s kvantitativními metodami poznání reality. Přesto je stále součástí významného počtu dopravně-geografických studií a zároveň je nadále aktuální, především s ohledem na aplikace v řešení praktických úloh dopravního plánování a rozhodovacích praktik v decizní...
Vybrané faktory volby dopravního prostředku na trase Praha-Mnichov v kontextu plánované výstavby vysokorychlostní železnice
Petříček, Jakub ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Chmelík, Jakub (oponent)
Cílem předkládané diplomové práce je na základě představ cestujících blíže definovat faktory bezpečí, plynutí času a faktor ekologického chování ovlivňující volbu dopravního prostředku na trase Praha-Mnichov ve vztahu k železnici jako referenčnímu módu, a odhadnout perspektivy v preferenci dopravních módů ve vztahu k VRT s důrazem na vymezené faktory. V práci jsou kvalitativně analyzovány sady představ a porozumění vybraných faktorů, které ve svém důsledku ovlivňují cestovní chování cestujících a volbu dopravního prostředku. Vymezením těchto faktorů vzniká prostor pro odhad a návrh perspektiv vývoje předpokládaného cestovního chování v kontextu plánovaného rozvoje vysokorychlostního železničního systému na trase Praha-Mnichov. Předkládaná diplomová práce diskutuje a interpretuje porovnání vybraných faktorů mezi existujícími dopravními módy. Význam práce spočívá v porozumění a definici vybraných faktorů, které jsou významné pro plánovací strategie VRT mezi Prahou a Mnichovem. Klíčová slova: vysokorychlostní železnice, dopravní chování, bezpečí v dopravě, plynutí času v dopravě, zakotvená teorie, teorie plánovaného chování
Faktory ovlivňující volbu dopravního prostředku v kontextu FFPT: případová studie Frýdek-Místek
Štraub, Daniel ; Jaroš, Václav (vedoucí práce) ; Chmelík, Jakub (oponent)
Diplomová práce se věnuje problematice dopravního chování v systémech, které prostřednictvím odstraněním jízdného ve veřejné dopravě, tzv. free fare public transport policy (FFPT), dominantně upřednostňují jeden dopravní mód. Hlavním cílem je zjistit, jak koncept FFPT ovlivňuje volbu dopravního prostředku a jakým způsobem se proměňují podmínky v dotčeném systému. Práce využívá vedle konceptuálního zarámování sledující obecné zákonitosti dopravního chování a rozvoje dopravních systému, také analýzu praktických implementací konceptu FFPT, a dále na případě města Frýdek-Místek, studii konkrétního systému, kde je koncept bezplatné veřejné dopravy implementován do praxe. Výsledky výzkumu ukazují, že aplikací systému FFPT jde efektivně ovlivňovat dopravní chování ve prospěch městské hromadné dopravy, stejně jako podmínky v dotčeném dopravním systému, který se stává více variabilním. Je však nutné zdůraznit, že koncept FFPT nepředstavuje univerzální způsob, jak ovlivňovat vývoj dopravních systémů, neboť se jedná pouze o jeden z mnoha nástrojů, které se při vývoji dopravních systému dají využívat. Mimo soustředění se na konkrétní opatření je tak důležité na základě systematického přístupu využívat jejich komplementarity, jelikož vývoj dopravních a městských systému je komplexní proces. Strategie takového...
Změny dopravního chování a volba dopravního prostředku studenty na trase České Budějovice - Praha
Hornych, Lukáš ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Chmelík, Jakub (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na volbu dopravního prostředku a změny dopravního chování a to především u studentů na trase Praha - České Budějovice. Trasa je vybrána z důvodu rozšiřující se dálniční sítě a nově zavedených autobusových a vlakových linek. Kategorie studentů je zajímavá z hlediska omezených možností v rámci financí v souvislosti se zaměstnanými. Porovnání preferencí těchto skupin je cílem této práce. Ověření cíle proběhlo pomocí kvantitativního a kvalitativního výzkumu v podobě dotazníku. Dotazník hodnotící zaměstnance byl vytvořen Centrem pro výzkum veřejného mínění, zatímco pro vyhodnocení studentských preferencí byl vytvořen specifický dotazník autorem této práce. V rozporu s původními předpoklady bylo zjištěno, že studenti preferují cestovní čas před cenou a zaměstnanci flexibilitu před cestovním časem. Cílem práce je tedy určení významu vybraných faktorů při volbě dopravního prostředku a sledování rozdílů významu těchto faktorů mezi zaměstnanci a studenty. Dále práce hodnotí konkurenceschopnost jednotlivých dopravních módů. Klíčová slova: volba dopravního prostředku, dopravní chování, veřejná doprava
Přístupy ke studiu prostorových interakcí v geografii: příklad hodnocení dopravních vazeb středisek osídlení v Česku
Chmelík, Jakub ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Kraft, Stanislav (oponent) ; Horňák, Marcel (oponent)
Prostorové interakce významně ovlivňují komplexní geografickou organizaci, utváření sídelních struktur a vysvětlují a popisují význam vzájemných vztahů v krajinné sféře na všech měřítkových úrovních. Proto jsou označovány jako jeden z klíčových obecných pojmů geografie. Největší důraz je tomuto tématu věnován především ve studiu dopravy a dopravních sítí, které můžeme považovat za hlavní oporu interakcí. Problematika hodnocení prostorových interakcí, popř. v užším pojetí dopravních vztahů, je charakteristická významnou interdisciplinaritou, neboť otázky propojenosti jednotlivých středisek a jejich potřeb v kontextu úrovně dopravní nabídky řeší dopravně-inženýrské obory, ekonomické obory, specialisté v oblasti územního plánování atd. Obdobně jako o něco dříve jiné oblasti sociální a ekonomické geografie současná geografie dopravy prochází změnou v podobě plurality metodických přístupů, "vnitřní" specifikace detailnějšího vymezení objektu studia a nových aplikačních výzev. Problematika intenzity a povahy dopravních vztahů je zpravidla spojována s kvantitativními metodami poznání reality. Přesto je stále součástí významného počtu dopravně-geografických studií a zároveň je nadále aktuální, především s ohledem na aplikace v řešení praktických úloh dopravního plánování a rozhodovacích praktik v decizní...
Vliv kapacitní dopravní infrastruktury na socioekonomický rozvoj obcí ve Středočeském kraji
Barek, David ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Chmelík, Jakub (oponent)
Kapacitní dopravní infrastruktura bývá označována jako jeden z klíčových faktorů regionálního rozvoje. Cílem předkládané práce je konkretizovat její účinky ve vztahu k dostupnosti Prahy na možný rozvoj obcí ve Středočeském kraji. Základem výzkumu je nalézt indikátory, které jsou existencí komunikace a dostupností silného jádra významně ovlivňovány a následně tak formulovat budoucí vývoj dotčených oblastí. Pro výzkum akcesibility jsme využili metody geografické analýzy s vymezením zón časové dostupnosti. Dlouhodobý vývoj je sledován pomocí indexů změn relevantních ukazatelů mezi roky 2001 a 2011 a jejich významnost jsme hodnotili analýzou rozptylu. Klíčové faktory v obcích na komunikacích byly srovnávány s daným SO ORP. Charakteristika významných jevů v území usnadnila identifikaci rozdílných hodnot ve vývoji. Přes problematickou datovou základnu práce potvrdila rozvojové účinky kapacitních komunikací, především v demografické oblasti, ale ty jsou výrazně ovlivněny časovou dostupností k centru a hospodářskou základnou území. Výsledky práce mohou sloužit jako podklad k rozhodování o územních investicích a k předpovědi vývoje území při plánované výstavbě dopravní infrastruktury. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Dlouhodobý vývoj dopravní obslužnosti na Pardubicku a jeho souvislost s rozmístěním obyvatelstva
Měkota, Tomáš ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Chmelík, Jakub (oponent)
V poslední době roste zájem o problematiku dopravní obslužnosti. Kraje musí vytvořit dopravní plány, jejichž cílem je mj. vytvořit alternativu zvyšujícímu se užívání osobního automobilu. Dopravní obslužnost hraje roli při utváření sídelního systému. V práci je analyzován vývoj dopravní obslužnosti, závislost kvality dopravní obslužnosti na administrativním statusu sídla a horizontální dopravní poloze v letech 1968 - 2013. Dále se práce věnuje vztahu dopravní obslužnosti a koncentrace obyvatelstva a vztahu vývoje těchto dvou veličin. Pro analýzy byla využita data ze Sčítání lidu, domů a bytů, z jízdních řádů a z aplikace IDOS. Data byla zpracována do grafů, byla kartograficky znázorněna a byly použity i některé statistické metody k hodnocení závislosti. Ukazuje se, že dopravní obslužnost poklesla se změnou politického režimu v roce 1989, kolem roku 2000 se stabilizovala a vliv na zlepšení kvality měl integrovaný dopravní systém, je též prokázán vliv horizontální dopravní polohy a statusu sídla na její kvalitu. Také je ukázána závislost mezi populační velikostí sídla a kvalitou dopravní obslužnosti a také závislost vývoje dopravní obslužnosti a populačního vývoje.
Long-distance Public Transportation Planning: the Case Study of Slovakia
Farkaš, Rastislav ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Chmelík, Jakub (oponent)
Diplomová práca sa venuje analyzovaniu prostredia plánovania verejnej dopravy so zameraním sa na plánovanie siete dopravnej obsluhy. V úvodnej časti diskutuje rôzne metódy plánovania dopravných sietí a analyzuje faktory, ktoré plánovanie ovplyvňujú. Následne práca skúma úlohu inštitucionálneho rámca ako kľúčového faktoru a analyzuje platnú slovenskú legislatívu pojednávajúcu o problematike verejnej dopravy. Na základe toho stanovuje prvé závery a návrhy zmien. V nasledujúcej časti práca definuje vlastnú metodiku optimalizácie dopravnej obslužnosti územia a okrem klasického priestorového aspektu vnáša do problematiky aj otázku geografie času. V rámci metodiky sú definované rozsiahle kvalitatívne parametre, ktoré by mala plánovaná sieť spĺňať vrátane definovania a rozsahu obsluhovanej siete a staníc. Metodika je následne predvedená na príklade slovenskej diaľkovej verejnej dopravy. KĽÚČOVÉ SLOVÁ Verejná doprava, dopravná obslužnosť, plánovanie dopravy, časopriestor, inštitucionálne vplyvy, dopravná integrácia, Slovensko.
Časová dostupnost po železnici v Československé republice v roce 1937
Vršecký, Martin ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Chmelík, Jakub (oponent)
Časová dostupnost po železnici v Československé republice v roce 1937 Abstrakt Bakalářská práce analyzuje dostupnost hlavního města, zemských středisek a zábývá se výpočtem hypotetických správních středisek zemí v Československé republice při využití železniční dopravy v roce 1937. Dopravní dostupnost je vyjádřená jako čas strávený dojížďkou z bodu vyjížďky do cíle (střediska) na základě zvolené typologie tratí. Stěžejními daty jsou digitalizovaný mapový podklad pro železniční infrastrukturu, na které byla provozována osobní železniční doprava, a platný jízdní řád Československých státních drah pro sezónu 1937. Pomocí kartografického nástroje Network Analyst v softwaru ArcGIS 10.0 byla určena časová dopravní dostupnost pro jednotlivá sídla politických okresů v rámci Československa a v rámci vyšších správních celků - zemí. Následně proběhl výpočet hypotetických ideálně dostupných středisek jednotlivých zemí v ČSR a i celé republiky na základě kumulované časové dostupnosti ze sídel politických okresů. Klíčová slova: Dopravní uzel - Dopravní dostupnost - GIS - Network Analyst - Regionální rozdíly
Změny letecké dopravy v USA po deregulaci trhu
Škrko, Michal ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Chmelík, Jakub (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá leteckou dopravou a jejím vývojem po deregulaci v roce 1978 na příkladu Spojených států amerických. Cílem je zjistit vliv deregulace na rozvoj amerických letišť a na změnu jejich pořadí podle počtu odbavených cestujících. Dále jsou řešeny trhy nízkonákladových společností v období těsně po deregulaci a následně po teroristických útocích z 11. září. V práci je zahrnuto i porovnání modelů letecké dopravy "point-to-point" a "hub-and-spoke". Bylo prokázáno, že nízkonákladoví dopravci využívají tzv. systém point-to-point, zatímco klasické letecké společnosti využívají sítí tzv. typu hub-and- spoke se systémem uzlových letišť, jejichž vytváření je též v práci popsáno. Klíčová slova: letecká doprava - deregulace - point-to-point - hub-and-spoke - nízkonákladové letecké společnosti - USA - 11. září

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 31 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Chmelik, J.
3 Chmelík, Jakub Evan
6 Chmelík, Jan
13 Chmelík, Jiří
2 Chmelík, Josef
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.