National Repository of Grey Literature 4 records found  Search took 0.00 seconds. 
Sculptural object in cultural -landspace reflections of not only public space
Kačírková, Pavla ; Babyrádová, Hana (referee) ; Sedlák, Jan (referee) ; Havlík, Vladimír (referee) ; Ambrůz, Jan (advisor)
The aim of the dissertation is to understand the rural environment, using the specific example of the Šarovy village, in all its uniqueness and wholeness of its built-up and rural zones. It points out the pressing problems of current landscape, such as the alienation of man and landscape, land consolidation, or bad state policy. The case study describes the activities of the citizens association Jinákrajina in the area of Šarovy and nearby villages. It describes individual activities of the citizens association (sculptures, avenues and trees, interesting places in the landscape, nature trails, events, and plans for the village), the reasons for their origination, the reactions they caused, and the consequences. The objectives of the research aim to show that it is art that can be the joining element between ecological and social approaches.
The Discourse of Visuality of Grammar School Pupil
Včelišová, Karolína ; Daniel, Ladislav (advisor) ; Fremlová, Vendula (referee) ; Babyrádová, Hana (referee)
The dissertation deals with visuality, its perception by pupils of the secondary school. The theoretical part of the work defines the concept of image, visuality, their contextual frameworks. It takes into account the discursivity of these concepts. The aim of the research is to determine students' preferences in the concept of visuality. It seeks theoretical foundation in the areas of: visual sphere - artistic production, new media; art history; spheres of humanities - philosophy, pedagogy, psychology. It also deals with communication and linguistics. It applies knowledge of a semiotic nature. Research design is applied action research of a qualitative nature. It uses the methodology of Grounded Theory and triangulation. The research part of the thesis contains evaluated questionnaire surveys, reflecting selected artifacts. Interpreted student outcomes. These are evaluated using the obtained data to answer research questions. The thesis brings a new perspective on visual information, from the perspective of the pupil. KEYWORDS Visuality, Discourse, Picture, Sign, Pupils artwork, Qualitative research
Art Education in Japan/School - ethnographic study
Karpetová, Barbora ; Slavík, Jan (advisor) ; Horáček, Radek (referee) ; Babyrádová, Hana (referee)
Tato práce zkoumá japonskou výtvarnou výchovu jako vyučovací předmět. Reflektuje jak po stránce formální, tak obsahové japonský vzdělávací systém a rovněž umožňuje vhled do různých vrstev japonské kultury. Výzkum byl veden kombinací metod pedagogicko-etnografických a kulturně- antropologických. Informace čerpal především z terénního výzkumu prováděného v Japonské škole v Praze a v některých školách v Japonsku v Ósace v letech 1986-2006. Kromě podrobné analýzy osnov, učebnic, náplně práce učitele a historie vývoje výtvarné výchovy se tato práce věnuje odlišnému chápání tvořivosti, která je v Japonsku vnímána především jako kolektivní kontinuální proces, jemuž mohou být nápomocni všichni členové společnosti. Iniciaci tvořivých "mechanismů" napomáhají mimo jiné i metody výuky, které se nezasvěcenému pozorovateli jeví jako netvořivé kopírování. Právě v tomto bodě dochází nejčastěji k nedorozumění a konfrontaci se západním pojetím. Jedním z cílů t é to práce je tento problém osvětlit, a obohatit tak naše znalosti geneze tvořivých procesů. S postupující globalizací a asimilací kultur vyvstává potřeba "mezinárodní výchovy". Nutnost hledání základních postupů vedoucích k poznání a pochopení jiných kultur. Výchova k empatii vůči příslušníkům jiných národů a jejich specifickým projevům. I v tomto směru tato práce...
Sculptural object in cultural -landspace reflections of not only public space
Kačírková, Pavla ; Babyrádová, Hana (referee) ; Sedlák, Jan (referee) ; Havlík, Vladimír (referee) ; Ambrůz, Jan (advisor)
The aim of the dissertation is to understand the rural environment, using the specific example of the Šarovy village, in all its uniqueness and wholeness of its built-up and rural zones. It points out the pressing problems of current landscape, such as the alienation of man and landscape, land consolidation, or bad state policy. The case study describes the activities of the citizens association Jinákrajina in the area of Šarovy and nearby villages. It describes individual activities of the citizens association (sculptures, avenues and trees, interesting places in the landscape, nature trails, events, and plans for the village), the reasons for their origination, the reactions they caused, and the consequences. The objectives of the research aim to show that it is art that can be the joining element between ecological and social approaches.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.