Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 213 záznamů.  začátekpředchozí79 - 88dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Přírodovědné hodnocení vybrané lokality a její využití k exkurzní činnosti
Valenová, Iva ; Hrouda, Lubomír (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Bakalářská práce Přírodovědné hodnocení vybrané lokality a její využití k exkurzní činnosti podává podrobný popis floristických poměrů tohoto území a možné využití daných poznatků ve výuce. Práce se skládá ze tří částí. První část obsahuje charakteristiku přírodních poměrů území. Druhá část práce zahrnuje popis biotopů daného území a shrnuje výsledky vlastního botanického výzkumu. Část didaktická navrhuje využití daných poznatků ve výuce a možnost terénního cvičení pro žáky základní školy. Součástí práce je také fotografická příloha. Klíčová slova: terénní výuka, pracovní list, přírodovědné vzdělávání.
Tělesná zdatnost jako předpoklad absolvování přírodovědných exkurzí
Šup, Michal ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Teoretická část diplomové práce shrnuje dosavadní poznatky z oblasti přírodovědných exkurzí, zvlášť se věnuje jejich plánování, průběhu a přípravám vedoucího exkurze i samotných účastníků. Dále se výzkumná část opírá o popis základních pohybových schopností a pohybových dovedností. Samotný výzkum byl založen na dotazníkovém šetření zjišťujícím úroveň a množství dovedností a zkušeností souvisejících s pobytem v přírodě a dále na testování vybraných pohybových schopností a plaveckých dovedností u žáků šestého a sedmého ročníku základní školy v Čelákovicích. Klíčová slova Exkurze, pohybové schopnosti, pohybové dovednosti
Obojživelníci - význam pro člověka a jejich využití v pedagogické praxi
Vajnar, Tomáš ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Práce obsahuje literární rešerši o obojživelnících, jejich vztahu a významu pro člověka (morfologie, fyziologie, biologie, etologie, bioindikace, příčiny ohrožení a ochrana obojživelníků, mýty, toxikologie aj.). Obojživelníci jsou vyhodnoceni jako modelová skupina s ohledem na využitelnost v pedagogické praxi (biologie, ekologie, etologie, ochrana přírody, literatura aj.). Vybrány jsou příkladové exotické druhy nejvhodnější pro chov ve školách, uvede návody na chov a náměty na pozorování jejich životních projevů.
Environmentální výchova a obec s rozšířenou působností
Hozmanová, Jitka ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Environmentální výchova není záležitostí jen školství, ale integrity všech vnějších vlivů působících na člověka v průběhu jeho života. Nemalou úlohu v této skutečnosti sehrává i státní správa, jejímž základním článkem je obec, která v této oblasti může sehrát velmi důležitou úlohu. Cílem diplomové práce je poukázat na možnost, jakým způsobem může orgán státní správy ovlivňovat realizaci EVVO s důrazem na oblast školství. Diplomová práce je rozdělena do tří částí, teoretické, rozborové a návrhové. Teoretická část je zaměřena na východiska, vývoj, cíle a úkoly EVVO a legislativu. V rozborové části je proveden na základě zjištěných skutečností rozbor stavu realizace EVVO na území vybrané obce s rozšířenou působností. Návrhová část práce obsahuje SWOT analýzu a návrh konkrétních opatření vedoucích ke zlepšení situace a návrh "Koncepce rozvoje EVVO vybrané obce s rozšířenou působností".
Didaktické využití povodí Rokytky
Kapr, Jakub ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Žijeme v době nových objevů a moderních technologií a ani vzdělávání by nemělo ztrácet krok s nepřetržitým dynamickým rozvojem moderní společnosti. Mělo by se přizpůsobovat aktuálním trendům a snažit se je aplikovat do edukačního procesu. Ve své práci se zabývám možnostmi aplikace moderních technologií do výuky biologie a jejich využitím k domácí přípravě žáků. Na základě zkoumání postojů žáků k novým technologiím jsem vytvořil materiál, který kombinuje terénní výuku s aktivní přípravou v multimediálním výukovém programu. Prakticky jsem vyzkoušel výuku postavenou na kolektivní práci s tímto materiálem a získané poznatky kombinoval s demonstračními možnostmi, které poskytuje povodí říčky Rokytky. Na základě těchto poznatků jsem vytvořil materiál, který vede žáka k aktivnímu vyhledávání nových informací v multimediálním programu a k upevnění poznatků získaných v přírodě.
Naučné stezky (Využití naučných stezek ve výuce na ZŠ)
Fňukalová, Nikola ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tato bakalářská práce je zaměřena na naučné stezky a jejich využívaní ve výuce na základních školách, přičemž ji lze rozdělit na dvě základní části. Teoretická část se zabývá problematikou naučných stezek, jejich funkcemi, druhy, využitím i jejich historií v České republice. Podstatná část tohoto tématu je věnována pravidlům při budování naučné stezky. Dalšími tématy teoretické části jsou Ochrana přírody v České republice a Environmentální výchova, vzdělávání a osvěta. V tématu ochrany přírody jsem se zaměřila na legislativu ochrany přírody v České republice. Na ni je, mimo jiné, nutno brát ohled při budování naučných stezek. Poslední část pak pojednává o CHKO Žďárské vrchy - oblasti České republiky, kterou jsem si zvolila pro svůj výzkum. Druhá část je výzkumná. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda učitelé chodí v rámci výuky přírodovědných předmětů do terénu. A pokud ano, jak často. Další otázky pak byly zaměřeny na kritéria výběru naučné stezky a na celkové osobní zkušenosti s naučnými stezkami. Klíčová slova: naučná stezka, ochrana přírody, environmentální výchova
Etymologie pojmenování sladkovodních ryb v českém jazyce a jazycích východoslovanských
Pankina, Jevgenija ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá etymologií názvů ryb v českém jazyce a jazycích východoslovanských. Původ pojmenování v každém z daných jazyků je vysvětlen na základě výkladu etymologických slovníků českého a ruského jazyka. Tento výklad je doplněn o řadu dalších zdrojů, které se danou problematikou zabývají. Jednotlivé názvy jsou mezi sebou porovnávány a pokud to nalezené informace dovolují, je z tohoto porovnání vyvozen závěr. Práce je členěná do tří kapitol. První kapitola pojednává o postavení slovanských jazyků v rámci indoevropské jazykové rodiny a dále o historickém vývoji vybraných slovanských jazyků. Druhá kapitola se zabývá pojmenováním konkrétních rodů a druhů sladkovodních ryb v uvedených jazycích. Je rozdělená do dvou částí. První část pojednává o jménech ryb s homogenním původem jmen, druhá část o jménech s heterogenním původem. Třetí kapitola je sestavena z tabelárních přehledů, které tvoří tak zvaný komparativní slovník. Každý tabelární přehled je opatřen komentáři, které se soustřeďují především na popis geografického výskytu ryb v minulosti v porovnání se současností.
Sledování zimní potravy kalouse ušatého (Asio otus) na zimovištích
Pražská, Nella ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Cílem mé bakalářské práce je sledování potravy kalouse ušatého (Asio otus) na zimovištích ve vybraných lokalitách ve Středočeském kraji v okolí okresu Kladno. Jedná se o dvě lokality, které byly sledovány již dříve, navazuji tudíž na předchozí práce se stejným zaměřením. Hlavním zaměřením je sběr, rozbor vývržků a jeho metodika. Dále se zabývám změnou potravy kalouse ušatého během určitého období se zaměřením na zimní fázi v souvislosti s teplotou a úhrnem srážek v daných lokalitách. Práce se rovněž věnuje srovnání výsledků a sledování složení potravy kalouse ušatého ve stejných i jiných lokalitách z předchozích výzkumů.
Využití CHKO Brdy ve výuce přírodopisu a biologie
Valterová, Bára ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Práce se věnuje tématu využití nedávno vzniklé chráněné krajinné oblasti Brdy ve výuce přírodopisu a biologie na základních a středních školách v oblastech s ní bezprostředně sousedících. Teoretická část této diplomové práce je zaměřena na shrnutí poznatků, týkajících se vymezení chráněných krajinných oblastí, blíže čtenáře seznamuje s charakteristikami CHKO Brdy, a to především s jejími přírodovědnými aspekty a specifiky. V krátkosti se práce věnuje metodám výuky a podrobněji pak formě výuky v podobě přírodovědné exkurze a možnostem, jak lze CHKO Brdy pro tento účel využít. Klíčovou součástí této práce je výzkumná část, která formou dotazníkového šetření zjišťuje postoje a dosavadní praxi učitelů, žáků a studentů na základních a středních školách přilehlých k CHKO Brdy k přírodovědným exkurzím a možnostem využít k nim právě tuto chráněnou krajinnou oblast. K tomu byly využity dva různé dotazníky: Jeden koncipovaný pro učitele (16 otázek, 26 respondentů) a druhý pro žáky a studenty (30 otázek, 152 respondentů). Výsledná databáze sestává z téměř 5000 odpovědí, které byly analyzovány. Výsledky šetření ukazují, že zájem o přírodu a její ochranu, jakož i znalosti o CHKO Brdy jsou mezi žáky a studenty velmi vysoké. Zájem o využívání exkurzí ze strany vedení škol a jednotlivých pedagogů je značný, ale...
Botanická exkurze do údolí řeky Doubravy pro 2. stupeň ZŠ
Hutař, Kamil ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Naučná stezka "Údolím řeky Doubravy", spojující vesnici Bílek a město Chotěboř v Železných horách, nabízí spoustu možností a způsobů, jak ji efektivně zařadit a využít k výuce botaniky a environmentální výchovy, což je hlavním úkolem diplomové práce. Teoretická část zahrnuje charakteristiku přírodních podmínek území naučné stezky a jejího okolí, význam, funkci a zařazení Exkurze v Rámcových vzdělávacích programech základního vzdělávání. Didaktická část diplomové práce představuje podrobně zpracovaný metodický plán exkurze. Dále práce obsahuje ověření naplňované exkurze a její evaluace. Cílem této exkurze bylo prohloubit a zopakovat v praxi znalosti z botaniky a přírodních poměrů jednotlivých lokalit naučné stezky s vazbou na environmentální výchovu a ochranu přírody. Nápady pro praktické využití rostlin naučné stezky a jejího okolí ve výuce botaniky a environmentální výchovy nabízí učitelům kapitola v závěru diplomové práce. Má práce navíc obsahuje vlastní fotografickou dokumentaci průběhu celé exkurze. Tyto fotografie nejen přibližují práci žaku při plnění různých úkolů a aktivit, ale také demonstrují různorodost a ojedinělost oblasti, ve které exkurze probíhá.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 213 záznamů.   začátekpředchozí79 - 88dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.