National Repository of Grey Literature 13 records found  1 - 10next  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Navigation and Information System for Visually Impaired
Hrbáček, Jan ; Volf, Jaromír (referee) ; Grepl, Robert (referee) ; Singule, Vladislav (advisor)
Poškození zraku je jedním z nejčastějších tělesných postižení -- udává se, že až 3 % populace trpí vážným poškozením nebo ztrátou zraku. Oslepnutí výrazně zhoršuje schopnost orientace a pohybu v okolním prostředí -- bez znalosti uspořádání prostoru, jinak získané převážně pomocí zraku, postižený zkrátka neví, kudy se pohybovat ke svému cíli. Obvyklým řešením problému orientace v neznámých prostředích je doprovod nevidomého osobou se zdravým zrakem; tato služba je však velmi náročná a nevidomý se musí plně spolehnout na doprovod. Tato práce zkoumá možnosti, kterými by bylo možné postiženým ulehčit orientaci v prostoru, a to využitím existujících senzorických prostředků a vhodného zpracování jejich dat. Téma je zpracováno skrze analogii s mobilní robotikou, v jejímž duchu je rozděleno na část lokalizace a plánování cesty. Zatímco metody plánování cesty jsou vesměs k dispozici, lokalizace chodce často trpí značnými nepřesnostmi určení polohy a komplikuje tak využití standardních navigačních přístrojů nevidomými uživateli. Zlepšení odhadu polohy může být dosaženo vícero cestami, zkoumanými analytickou kapitolou. Předložená práce prvně navrhuje fúzi obvyklého přijímače systému GPS s chodeckou odometrickou jednotkou, což vede k zachování věrného tvaru trajektorie na lokální úrovni. Pro zmírnění zbývající chyby posunu odhadu je proveden návrh využití přirozených význačných bodů prostředí, které jsou vztaženy ke globální referenci polohy. Na základě existujících formalismů vyhledávání v grafu jsou zkoumána kritéria optimality vhodná pro volbu cesty nevidomého skrz městské prostředí. Generátor vysokoúrovňových instrukcí založený na fuzzy logice je potom budován s motivací uživatelského rozhraní působícího lidsky; doplňkem je okamžitý haptický výstup korigující odchylku směru. Chování navržených principů bylo vyhodnoceno na základě realistických experimentů zachycujících specifika cílového městského prostředí. Výsledky vykazují značná zlepšení jak maximálních, tak středních ukazatelů chyby určení polohy.
Comparison of the liberalisation of the railway passenger transport market on the example of the Czech Republic and Austria
Zajíc, Marek ; Nigrin, Tomáš (advisor) ; Volf, Jaromír (referee)
The subject of this diploma thesis is a comparison of the liberalisation of passenger rail transport on the example of the Czech Republic and Austria. Based on the legislative framework of the European Union, which both countries have to follow not merely in the field of transport policy, the aim of the thesis is to compare the situation in the two neighbouring Central European countries. Regarding the research, literature and other sources, the thesis focuses on a comparative analysis of how the two countries, comparable in terms of size and population, approach liberalisation. In this thesis, I conclude that the liberalization of the EU passenger rail market process in the Czech Republic and Austria through railway packages is undertaken by different methods. Whilst in the Czech Republic the "vertical separation" is used, where the infrastructure manager and carrier are two different subjects, which leads to business competition objectivity, in Austria the infrastructure manager and the carrier remain in one holding arrangement in relation to the subsidiary companies. It is important to analyse both of the approaches continuously, especially with regard to the period of 2023-2033, which is to be the last transitional decade, followed by absolute liberalisation of the passenger rail market....
Construction of the Single European Railway Area: Reforms of railway sector in the Czech Republic 2004-2014.
Volf, Jaromír ; Nigrin, Tomáš (advisor) ; Šlosarčík, Ivo (referee)
This thesis Construction of the Single European Railway Area: Reforms of railway sector in the Czech Republic 2004-2014 deals with the europeanisation of the Czech railway policies through the lens of four subjects - government, regional governments, Czech railway and private railway companies. The work puts the issue of the European railway reform into the perspective of the concept of network industries liberalisation. The Czech Republic joined the European Union in 2004 and therefore had no chance in influencing its foundation. The thesis attempts to investigate the ways in which the EU affected the Czech railway environment and, simultaneously, if some kind strengthening of actors supporting liberalisation took place. The work concluded that although these actors have been strengthened, the railway market in passenger transport hasn't been created. As the work demonstrates, this was caused mainly by insufficient institutional and adjustment ability of the state that hasn't been able to successfully finish any public tenders. In the regions, the situation is similar - in 2009, a ten- year memorandum on operating of regional transport by Czech railways has been passed. Besides, each region has a different transport policy and the government will probably try to handle.
Navigation and Information System for Visually Impaired
Hrbáček, Jan ; Volf, Jaromír (referee) ; Grepl, Robert (referee) ; Singule, Vladislav (advisor)
Poškození zraku je jedním z nejčastějších tělesných postižení -- udává se, že až 3 % populace trpí vážným poškozením nebo ztrátou zraku. Oslepnutí výrazně zhoršuje schopnost orientace a pohybu v okolním prostředí -- bez znalosti uspořádání prostoru, jinak získané převážně pomocí zraku, postižený zkrátka neví, kudy se pohybovat ke svému cíli. Obvyklým řešením problému orientace v neznámých prostředích je doprovod nevidomého osobou se zdravým zrakem; tato služba je však velmi náročná a nevidomý se musí plně spolehnout na doprovod. Tato práce zkoumá možnosti, kterými by bylo možné postiženým ulehčit orientaci v prostoru, a to využitím existujících senzorických prostředků a vhodného zpracování jejich dat. Téma je zpracováno skrze analogii s mobilní robotikou, v jejímž duchu je rozděleno na část lokalizace a plánování cesty. Zatímco metody plánování cesty jsou vesměs k dispozici, lokalizace chodce často trpí značnými nepřesnostmi určení polohy a komplikuje tak využití standardních navigačních přístrojů nevidomými uživateli. Zlepšení odhadu polohy může být dosaženo vícero cestami, zkoumanými analytickou kapitolou. Předložená práce prvně navrhuje fúzi obvyklého přijímače systému GPS s chodeckou odometrickou jednotkou, což vede k zachování věrného tvaru trajektorie na lokální úrovni. Pro zmírnění zbývající chyby posunu odhadu je proveden návrh využití přirozených význačných bodů prostředí, které jsou vztaženy ke globální referenci polohy. Na základě existujících formalismů vyhledávání v grafu jsou zkoumána kritéria optimality vhodná pro volbu cesty nevidomého skrz městské prostředí. Generátor vysokoúrovňových instrukcí založený na fuzzy logice je potom budován s motivací uživatelského rozhraní působícího lidsky; doplňkem je okamžitý haptický výstup korigující odchylku směru. Chování navržených principů bylo vyhodnoceno na základě realistických experimentů zachycujících specifika cílového městského prostředí. Výsledky vykazují značná zlepšení jak maximálních, tak středních ukazatelů chyby určení polohy.
Construction of the Single European Railway Area: Reforms of railway sector in the Czech Republic 2004-2014.
Volf, Jaromír ; Nigrin, Tomáš (advisor) ; Šlosarčík, Ivo (referee)
This thesis Construction of the Single European Railway Area: Reforms of railway sector in the Czech Republic 2004-2014 deals with the europeanisation of the Czech railway policies through the lens of four subjects - government, regional governments, Czech railway and private railway companies. The work puts the issue of the European railway reform into the perspective of the concept of network industries liberalisation. The Czech Republic joined the European Union in 2004 and therefore had no chance in influencing its foundation. The thesis attempts to investigate the ways in which the EU affected the Czech railway environment and, simultaneously, if some kind strengthening of actors supporting liberalisation took place. The work concluded that although these actors have been strengthened, the railway market in passenger transport hasn't been created. As the work demonstrates, this was caused mainly by insufficient institutional and adjustment ability of the state that hasn't been able to successfully finish any public tenders. In the regions, the situation is similar - in 2009, a ten- year memorandum on operating of regional transport by Czech railways has been passed. Besides, each region has a different transport policy and the government will probably try to handle.
Common Transport Policy: the Reforms of European Railways
Volf, Jaromír ; Nigrin, Tomáš (advisor) ; Rederer, Václav (referee)
Bachelor thesis Common transport policy: the Reforms of European Railways focuses on reforms of the railways that European Community has introduced since its foundation. The thesis is devoted particularly to the development during last two decades. The text analyses the causes of decline in volume of the railway transport and its structural difficulties. The European Community did not cover the Common transport policy effectively at that time, thus member states had to solve the problems their own way. Therefore, firstly national models of the reforms are introduced. These models were the pattern for the new coming European reforms. The crucial moments, which had formed the Common Transport Policy, are emphasized. The European legislative is analyzed in the thesis. The primary aims of Common Transport Policy have been: formation of the internal market, revitalizing and liberalization of railways and harmonization of technical standards. The thesis analyses the effectiveness of the Common Transport Policy. The conclusion of the text is that the policy is not in place globally; however some member states demonstrated slight improvements. The different approaches among EU members cause the decrease of the policy's efficiency.
Measurement of volume and mass flow in agricultural machinery
Kuře, Jiří ; Bohuslávek, Zdeněk (advisor) ; Volf, Jaromír (referee)
The aim of this work is to elaborate an overview of the principles of measurement of the volume flow and the mass flow of the material and present an overview of the actual and perspective use of these concepts on agricultural machines. In the following chapters the author presents at first the overview of the flowmeters used in practice to measure the flow of materials, and further the description of the selected devices for measuring the flow of material in plant and livestock production. Last but not least the author presents the concept which deals with the recording of the local grain yield on harvester threshing machines by using technology of the flowmeters and GPS.

National Repository of Grey Literature : 13 records found   1 - 10next  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.