Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 26 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.03 vteřin. 

Teorie dramatu a její aplikace ve vybraných dílech
RAICHLOVÁ, Denisa
Předkládaná bakalářská práce se zabývá teorií dramatu a její aplikací ve vybraných dílech. Zaměřuje se na Aristotelovu Poetiku, zejména pak na kapitoly o tragédii. Teoretická část se zabývá jednotlivými prvky dramatu, stavbou dramatu, jeho dějinami a hlavními dramatickými žánry. Ve druhé, praktické části práce se srovnává klasická tragédie Král Oidipús od Sofokla a selské hry z období venkovského realismu, kterými jsou Vojnarka od Aloise Jiráska, Maryša od bratří Mrštíků a Gazdina roba od Gabriely Preissové. V této části práce je vyznačeno, nakolik srozumitelně či jednoznačně je Aristotelova teorie uplatněna v dílech z období 19. století ve srovnání s texty ze starověkého Řecka.

Modely satiry v obrozenské literatuře
ŽAK, Pavel
Cílem této bakalářské práce je analýza a interpretace satirické tvorby v první polovině 19. století. Satira jako jeden z nejstarších literárních principů představovala produktivní a preferovaný model, který byl v konkrétních obrozenských dílech různě uplatňován. Jednotlivé koncepty satiry se od sebe lišily zvoleným žánrem, rozdílným způsobem komunikace se čtenářem i různým vztahem k aktuálně působícím literárním stylům (romantismus, biedermeier, realismus). Práce se bude konkrétně zabývat vybranými dramaty V. K. Klicpery, polemickým textem F. L. Čelakovského Literatura krkonošská, Dnem v Kocourkově J. J. Langera, Doslovím K. H. Máchy ke Křivokladu a nakonec epigramy K. Havlíčka.

Konfrontace reality a fikce v dílech Karla Václava Raise s přihlédnutím k oblasti Trhové Kamenice
Kuban, Jiří ; Stejskalová, Anna (oponent) ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce)
13. Resumé V této práci je rozebíráno dílo českého spisovatele Karla Václava Raise, které se regionálně vztahuje k oblasti Trhové Kamenice, kde Rais pobýval a učil. Cílem této práce je porovnání, jak Rais popisuje trhovokamenický kraj ve svých dílech a jaká byla skutečnost. Součástí práce je i stať o realismu a jeho vývoji, jak v českém prostředí, tak ve světě. Není opomenut ani vývoj Karla Václava Raise jako realistického autora a zároveň je zde zmíněn vliv fikce v Raisově díle. Dále jsou zde rozebírána díla Špačci, Káča, Ze vzpomínek, Pro číslo, Matka a děti, Tři povídky z Vysočiny. Vzhledem k tomu, že k uvedenému tématu existuje velmi málo literárních pramenů, bylo nutné ke studiu problematiky využívat řady archivních zdrojů, méně tradičních materiálů, jako článků dobového tisku a rodinné kroniky rodu Nevolů. Po analýze výše uvedených děl lze konstatovat, že Karel Václav Rais byl skutečně realistickým autorem, který skutečně psalo tom, co důvěrně znal. 80

An exploration of Rushdie's narrative strategy in Shame and Midnight's Children, its usage to create a social commentary on the political situation of India and Pakistan, and placing Rushdie's literature in the context of post-colonialism
Kühnlová, Caroline ; Clark, Colin Steele (vedoucí práce) ; Beran, Zdeněk (oponent)
Hlavním cílem této bakalářské práce je zkoumání vypravěčské techniky Salmana Rushdieho v jeho románech Půlnoční děti (1981) a Hanba (1983). K pochopení Rushdieho literární tvorby je důležité nahlédnout do jeho života a identifikovat podněty, které tuto tvorbu ovlivnily. Také historie Indie a Pákistánu hrají v jeho dílech důležitou roli. Příběhy Půlnočních děti i Hanby se v těchto zemích odehrávají, proto se část práce právě touto historií zabývá. Nadále je Rushdieho tvorba charakterizována jako magickorealistická, postmoderní a postkoloniální, a tyto prvky jsou pomocí příkladů z Půlnočních dětí a Hanby ilustrovány.

Kouzelná pohádka a její proměny v dílech 17. - 19. století
Šestáková, Adéla ; Sochorová, Ludmila (vedoucí práce) ; Šalanda, Bohuslav (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na zkoumání vývoje pohádek s důrazem na literární adaptace kouzelných pohádek 17. - 19. století. Skládá se z teoretické a praktické části. V první kapitole se rozebírá základní charakteristika pohádky, její definování, rysy a rozdělení. Dále se práce zabývá teoriemi o původu folklorních pohádek a způsoby jejich rozboru z vědeckého hlediska. Na konci této části je pohádka rozebrána jakožto literární žánr. Druhá část představuje spisovatele Charlese Perraulta, bratry Grimmy, Karla Jaromíra Erbena a Boženu Němcovou. Každý z nich přistupuje ke své pohádkové tvorbě odlišným způsobem, který je v této části popsán. U jednotlivých autorů se nejdříve seznámíme s jejich životopisem, dále dobou, ve které žili, spolu s jejím historickým a společenským pozadím a v neposlední řadě s jejich literární tvorbou s důrazem na dílo pohádkářské. Poslední kapitola obsahuje praktickou část bakalářské práce. Jsou zde komparovány dva pohádkové syžety, které se objevují u autorů z druhé kapitoly. Nejdříve se seznámíme s historií a stručným dějem pohádek, poté následuje samotný rozbor odlišností a znaků v jednotlivých verzích, a nakonec je příběh rozebrán na jednotlivé typy, motivy a funkce. Klíčová slova: pohádka, folklór, komparace, komparatistika, klasicismus, romantismus, národní obrození


Erich Kästner - Idealist or school-master? Analysis of the didactic concepts in three his pieces
Koťová, Andrea ; Zbytovský, Štěpán (vedoucí práce) ; Berglová, Eva (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o Erichu Kästnerovi, žurnalistovi, autorovi scénářů a významném spisovateli 20. století, který se proslavil především jako autor knih pro děti a celá práce je neformálně rozčleněna do dvou částí. Ta první je zaměřena především teoreticky a shrnuje Kästnerovu tvorbu od počátků až do 60. let. Postupně se ale práce čím dál více zaměřuje na jeho díla pro děti a na charakteristiku pedagogického konceptu, který z jeho děl vyplývá. Sám Kästner v mládí toužil stát se učitelem, od svého snu ale upustil. Přesto se celý život považoval za pedagoga, moralistu a vychovatele nové generace. To vyvolávalo velké diskuze ze strany učitelstva, které ho většinou považovalo za snílka s nesplnitelnými ideály. Z tohoto rozporu nad osobností Ericha Kästnera těží tato práce především v druhé části, která pomocí analýzy třech jeho děl pro děti (Pünktchen und Anton, Konferenz der Tiere, Als ich ein kleiner Junge war)1 hledá odpověď na otázku, zda byl Kästner praktickým pedagogem, zda se jeho pedagogické koncepty obsažené v těchto knihách uplatnily nebo dají uplatnit v dnešním světě, jestli děti i dospělí pochopili jejich smysl nebo zda-li jsou jeho snahy po lepším, morálnějším a spravedlivějším přístupu jedince k ostatním skutečně moc idealistické. Velmi zajímavý biografický přístup ke Kästnerovu dílu...

Magický realismus a baroko
Urfus, Ondřej ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent) ; Housková, Anna (vedoucí práce)
Diplomová práce je věnována srovnání magického realismu s barokem. Společné rysy byly v analýze sledovány v těchto zvolených literárních dílech: na barokní divadelní hře Pedra Calderóna de la Barky (1600-1681) ivot je sen (Vida es sueo) a na romámu guatemalského nositele Nobelovy ceny, představiteli magického realismu, Migueli Ángelovi Asturiasovi (1899-1974). Práce byla uskutečněna pomocí transhistorické metody, která umonila propojit tyto dva směry z dvou časově a sociokulturně odliných období. Utrpení, úzkost, nejistota, neustálé válečné konflikty charakterizují dobu barokní. Nástup diktatur, nejistota, útlak domorodého obyvatelstva vytvářejí pozadí magického realismu v Latinské Americe. V literárním vyjádření po formální i obsahové stránce nalezneme tedy u magického realismu následující barokní rysy: výrazné kontrasty (opozice tmy a světla, prázdnoty a přesycenosti, barbarských způsobů a milosrdenství), animalizaci postav, teatrálnost (divadlo na divadle), synkretismus, četné metafory a alegorie, oxymoróny a výrazná hudebnost textu. Asturiasův román přechází místy v básnickou prózu a tím se přibliuje Calderónovu spisovatelskému výrazu. Avak Asturiasův styl deformuje Calderónovu realitu a vytváří jí ironické zasazení. Při hodnocení analýzy vytyčeného srovnání je vak nutné vzít v úvahu, e jde jen o jednu...

Matěj Anastazia Šimáček - osobnost a dílo
Vlasáková, Jana ; Stejskalová, Anna (oponent) ; Hrabáková, Jaroslava (vedoucí práce)
Matěj Anastazia Šimáček byl významným českým spisovatelem, redaktorem a nakladatelem přelomu 19. a 20. století. Podstatně zasáhl do vývoje české kritiky a do utváření mladé spisovatelské generace, která se v zapsala do dějin české literatury pod názvem Česká moderna. Přestože ve své době patřil mezi nej významnější postavy literárního a kulturního světa vůbec, dnes je jeho jméno téměř pro všechny neznámé. Do literatury přispěl díly básnickými, prozaickými i dramatickými. Nejméně hodnotná je tvorba poetická. Těžkopádný jazyk, vhodný pro prózu, a sociální témata způsobila téměř nečitelnost Šimáčkových básní. Sociální tématika je pojítkem všech prací M. A. Šimáčka. Úspěšnějším byl zajisté na poli prozaickém a dramatickém. Jako ústřední motivy své práce si vybral zobrazení továrního prostředí cukrovarů, měšťanské společnosti a světa uměleckých salónů. Realistická drobnokresba v některých jeho dílech je dokonalou ukázkou popisného realismu. Asi jediným Šimáčkovým přínosem do české literatury je zdůraznění problematiky dělnictva. On ovšem ještě nepojímal dělníky jako silnou sociální vrstvu, proto bylo jeho dílo opomenuto i v době, která těmto námětům přála. Myslím, že z dnešního pohledu je M. A. Šimáček důležitou postavu jen pro literární historiky, kteří by neměli zapomenout na Šimáčkovy zásluhy na poli...

Tak to viděl Ignát Herrmann.Pražané Hermannovýma očima
Pellová, Kateřina ; Stejskalová, Anna (vedoucí práce) ; Pechová, Drahoslava (oponent)
Ignát Herrmann se jako představitel žánrového realismu literatury přelomu 19. a 20. století ve své práci soustředil zejména na vykreslení běžného života obyvatel Prahy své doby. V centru jeho zájmu stáli lidé patřící ke střední společenské vrstvě tehdejšího měšťanstva žijícího v moderních či nově vznikajících pražských čtvrtích (Nové Město, Vinohrady), zajímaly ho ale i osudy obyvatel tehdejší periferie, zejména pražského Podskalí. Právě díky svému zaměření pro nás Herrmannovo dílo představuje vynikající zdroj informací o životě Pražanů na přelomu 19. a 20. století - o jejich sociálním zázemí, životním stylu, zvycích, zálibách, společenském životě apod. Zachycení každodenní reality tehdejších měšťanů, jak ji prezentuje Herrmann ve svých dílech, bylo hlavním cílem této práce. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)