Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 96 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.05 vteřin. 


Aesthetics of Arts
Garila, Athina ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Blecha, Zbyněk (oponent)
This Bachelor work has no intention to analysis the History of art, either to explain the terminology of philosophy thru time; Great Masters did this before and compare with them will be completely useless. The purpose of this work is to prove that aesthetics there for arts, are extremely important in our days not only because art domesticates the ferocious beast (humans included), but also because aesthetics is ethics. In order of course to understand this association between this triangle aesthetics-art-ethics, a short historical preview is necessary as well as the explanation of main terminology is require; At the end however when we see our course as human kind from the beginning until now a question will be born; did we failure, did the modern time pays the price of our ancestors or our own? And if our time is actually the worst of all times can this failure be reverse? And how can this and the next generations do something to change the course of history since the luck of ethics is more than obvious in every corner of our world? This work will give the facts and at the end will show reality in a cruel and row way; but the answers for all this question is still yours...

Úvod do bio artu
Šperanda, Nina ; SILVERIO, Robert (vedoucí práce) ; JANOŠČÍK, Václav (oponent)
Bio art je současný umělecký směr, který pracuje s živými organismy (kromě lidí), nebo je vytvářen ve spolupráci s živými organismy. Je to relativně nové umělecké hnutí, které má své kořeny hluboko v historii evoluce. Vychází z domestikace zvířat a rostlin, technologických objevů, vývoje a vědy. V minulosti nebylo umění, které by zpochybňovalo svou estetiku a etiku v tak hluboké míře způsobem molekulárním a submolekulárním, jak je tomu u bio umění. V této práci se budu zabývat historickými vlivy a podmínkami, které vedly k současnému vývoji této oblasti. Pokusím se také vysvětlit problematiku toho, co je bio umění a současně vysvětlit terminologii s ním spojenou. Ve své práci zmíním průlomové objevy a díla současných umělců zabývajících se oborem bio artu. V teorii bývá estetika bio artu často zastíněna diskuzí o etice, nicméně je velmi důležitou a nedílnou součástí tohoto uměleckého směru. Ve své práci se budu zabývat hlavně estetikou bio umění s odkazem na filosofii. Nastíním stručný přehled názorů současných autorů.

Design automatické sekačky na trávu
Rytíř, Jan ; Chorý, Tomáš (oponent) ; Zvonek, Miroslav (vedoucí práce)
Diplomová práce komplexně řeší design automatické sekačky na trávu. Inovativní koncept respektuje všechny technické, ergonomické, estetické a ekologické požadavky na něj kladené. Popisu samotného tvůrčího designérského procesu, tedy vývoji designu od variantních studií až k finálnímu řešení, předchází rešeršní část představující vývojovou, technickou a designérskou analýzu tématu. Závěr práce se zabývá rozborem navrženého designérského řešení, jeho charakterem, přínosem společnosti a především konkrétní rolí průmyslového designu v návrhu automatické travní sekačky.

Michaela Pavlátová
Delgado, Laura Victoria ; Kubíček, Jiří (vedoucí práce) ; Dutka, Edgar (oponent)
Tato diplomová práce si klade za cíl znovu zhodnotit animaci jako prakticko-estetickou činnost člověka a to i mimo oblast kinematografie. Důležitým teoretickým východiskem pro mne jsou především práce prof. Semira Zekiho z oblasti neuroestetiky. Budu se zabývat kořeny animace a historickým průběhem od pravěku do současnosti, a to zejména se zřetelem k evolučním procesům (tělesně-mentálním) a problematice vnímání, které se týkají každého člověka (diváka i tvůrce), souvisejí s jeho vývojem již od neútlejšího dětství a jsou proto podkladem pro existenci animace vůbec. Za tímto účelem jsem si jako příklad vybrala animovanou tvorbu Michaely Pavlátové, přičemž tato práce nechce být v žádném případě monografickou studií, nýbrž mojí snahou je hledat kontexty její tvorby v souvislosti s výše vymezenými tématy. Hlavní charakteristické rysy jejích animovaných filmů se budou postupně objevovat v jednotlivých kapitolách jako podněty k rozvíjení úvah o tom, jaké může mít vliv okolí na způsob zobrazování prostoru, jak funguje vnímání barev na úrovni mozku, jakou důležitost mají tváře v sociálních vztazích a jak se tyto jednotlivé motivy transformují do výtvarného a tématického rukopisu autorky. V neposlední řadě se chci rovněž zabývat změnami společensko-politickými i technologickými a jejich vlivem na českou animaci, konkrétně pak na dílo Michaely Pavlátové.

Cesta - hora k obcházení
Haráková, Jitka ; Kornatovský, Jiří (vedoucí práce) ; Roeselová, Věra (oponent)
Tato práce nahlíží téma hory a cesty k ní ze tří pohledů. První kapitola se věnuje estetickému vnímání přírody v evropské, japonské a čínské kultuře a jeho projevu v umění. Druhá část vymezuje cestu jako putování člověka k sobě samému a nastiňuje dva způsoby přístupů khoře - výstup a obcházení. Závěrečná kapitola se zabývá symboly a mýty spojenými s tematikou hory, a pojednává o posvátném prožívání světa a člověka v něm. Klíčová slova: člověk, příroda, estetika, umění, cesta, rituál, kultura, symbolika, mýtus, posvátnost

Interakce člověka a životního prostředí v prostorách obytných staveb z anorganického zdiva
Brada, Lukáš ; Kocourková, Jana (vedoucí práce) ; Zemanová, Lucie (oponent)
Interakce člověka a životního prostředí, je vázána na vznik plísní v obytných stavbách. Vznik plísní je již konečným důsledkem řady jevů, procesů a příčin, které vnikly v různých etapách přípravy, realizace a provozu stavby. Negativními dopady, kterými se plísně v obytných prostorách staveb projevují, je především snížení komfortu využívání obytných prostor v podobě zdravotních rizik, formou vzniku alergických reakcí a možným následkem chronických obtíží. Chronické obtíže mohou postupem času vést až k závažnému onemocnění. Velkou roli při výskytu plísní sehrává i snížení estetických hodnot bytových prostor s požadavkem na nápravu a odstranění nedostatků. Při odstraňování nežádoucích projevů dochází k zbytečné dodatečné ekologické zátěži životního prostředí. Problematika plísní v pozemních stavbách je značně široká mezioborová problematika zahrnující stavební, termomechanické, chemické a biologické aspekty. V této diplomové práci jsem se zaměřil na vznik plísní v obytných pozemních stavbách z anorganických materiálů a s využitím specializované literatury popisuji alespoň některé důležité příčiny a aspekty vzniku plísní v jednotlivých fázích vzniku a využívání stavby. Jsou provedeny modelové výpočty, měření, rozbory a příklady vzniku plísní. Samotný vznik plísní v obytných stavbách je již havarijním stavem, kterému lze předcházet, avšak zapříčinění podmínek pro vznik plísní se může odehrávat dávno před tímto havarijním stavem. Je zdůrazněn význam vlivu jednotlivých fází tzv. života stavby na možnou tvorbu plísní ve stavbách, od návrhu a projektu až po provozování.

Japan in the novels of the British writer Kazuo Ishiguro
Kráľová, Martina ; Beran, Zdeněk (oponent) ; Hilský, Martin (vedoucí práce)
Myslím, že každého, kto prečítal Súmrak dňa (The Remains of the Day, 1989) od Kazua Ishigura, musel zaraziť rozpor medzi autorovým menom, ktoré je tak evidentne japonské, a románom, ktorý je tak dokonale anglický. Na prvý pohľad v ňom nie je nič, čo by naznačovalo, že je dielom autora japonského povodu. Ak však má čitateľ záujem o japonskú kultúru a može sa v tomto smere oprieť o určitú mieru znalostí, može si všimnúť, že téma, charakter aj motívy konania hlavného hrdinu majú s japonskou kultúrou viac než len málo spoločného. Chcela som preto v tejto práci nahliadnuť pod anglický povrch a dostať sa k japonskému jadru tohto románu. Chcela som poodhaliť, kam až v Ishigurovej tvorbe siaha vplyv japonskej kultúry, a preto som do tohto skúmania zahrnula aj prvé dva Ishigurove romány, ktoré sa odohrávajú v Japonsku, Bledý výhľad na hory (A Pale View of Hills, 1982) a Umelec miznúceho sveta (An Artist of the Floating World, 1986). Tieto tri romány dohromady tvoria uzavretý celok, pretože sú časovo najbližšie Ishigurovmu detstvu v Japonsku a tým aj vplyvu japonskej kultúry na autora. Zároveň sú to prvé výsledky autorovej snahy vyrovnať sa s minulosťou a "vypísať" sa z konfliktu stretu dvoch odlišných kultúr potom, čo sa rodina presťahovala do Veľkej Británie. Najvýraznejšie sa táto snaha prejavuje v prvom románe,...

Vývoj a krajinářské hodnoty obce v oblasti dle vybraného typu reliéfu
Učňová, Klára ; Halamová, Jana (vedoucí práce) ; Lucie, Lucie (oponent)
Cíl diplomové práce je analyzovat vývoj krajiny a permanentních krajinných struktur ve vybraném území s ohledem na typ reliéfu. Dále zdokumentovat a vyhodnotit krajinářské hodnoty území (plužiny, rozptýlená zeleň, výhledy, reliéf atd.) a vyvodit doporučení zásad dalšího rozvoje včetně konceptu návrhu řešení vybrané části území. Teoretickou část této práce tvoří literární přehled současného stavu problematiky, kde jsou definovány jednotlivé prvky charakterizující krajinu České republiky. Dále je v práci popsána historie české krajiny od neolitu do současnosti a vývoj plužin. Součástí teoretické části je také estetika krajiny a její působení na vnímání člověka svou emocionální a obsahovou stránkou. V následující kapitole jsou hodnoceny mapové podklady a jejich použitelnosti pro hodnocení vývoje krajiny. Praktická část je věnována vlastnímu projektu. V první řadě bylo vybráno území, jehož charakter zachycuje změny ve vývoji krajiny. K výběru byly použity mapové podklady z roku 1952 a jejich srovnání se současností. Vektorizací mapy historické i současné, doplněné o vlastní šetření, vznikly dva podklady, z nichž byla vytvořena data, pro vyhodnocení a porovnání vývoje jednotlivých kategorií land use. Zároveň byla provedena analýza výskytu vybraných kategorií ve sklonu a nadmořské výšce terénu. Součástí práce je také porovnání změn ve vývoji mezí. Účelem této práce bylo také zhodnocení krajiny přímo v terénu. Na základě tohoto šetření a osobních pocitů byl vytvořen koncept pro zlepšení funkce krajiny a lepší prostupnosti terénu. Koncept byl také ekonomicky zhodnocen. Na konci práce, v diskuzi, bylo zjištěno, že období kolem roku 1952 bylo pro vývoj krajiny přelomové. Na území došlo od tohoto roku k vysokému poklesu ploch orné půdy a nárůstu ploch trvalých travních porostů a lesů. Závěrem je řečeno, že zachování plužin a jejich ochrana v řešeném území i mimo něj je pro krajinu důležité.

Inventarizace dřevin v části areálu Červený vrch v Praze a vytvoření digitalizované mapy této vybrané části
Syřínková, Petra ; Kunt, Miroslav (vedoucí práce) ; Prokeš, Radek (oponent)
Ve své bakalářské práci se zabývám zinventarizováním části území Červený vrch v Praze. Inventarizace tohoto území byla provedena podle Machovce (1982). Dále jsem vytvořila digitalizovanou mapu tohoto území a k jednotlivým dřevinám vytvořila fotodokumentaci. V literární rešerši se zabývám funkcí zeleně v městském prostředí, jaký má vliv na člověka a jeho život, významem zeleně a estetikou. Další kapitola mé bakalářské práce je věnována území Červený vrch z hlediska historie a vývoje tohoto území, nadále pak půdním a klimatickým podmínkám. Později se zabývám metodami, jakým způsobem se jednotlivé dřeviny inventarizují. Popisuji zde jednotlivá měření, která jsou pro tuto práci stěžejní. Dále jsem na základě zaměření celého území vytvořila inventarizační tabulky, které jsem rozdělila podle kategorií na listnaté stromy, jehličnany a jehličnaté keře, listnaté keře a trvalky. Vše jsem zanesla do programu AutoCAD a vytvořila digitalizovanou mapu vybrané části Červený vrch. Ke všem druhům jsem vytvořila fotodokumentaci. Podle mého měření se nachází ve vybrané části Červený vrch celkem 1027 dřevin a trvalek. Z toho je 206 listnatých stromů, 145 jehličnanů a jehličnatých keřů a 653 listnatých keřů. Celkový počet trvalek je 23. Nejčastějším listnatých stromem je Aesculus hippocastanum Nejčastěji se vyskytovaným jehličnanem je Picea abies a nejčastějším listnatým keřem je Syringa vulgaris. Nejpočetnější dřevinou z celého vybraného území Červený vrch je Syringa vulgaris. Dále jsem podle měření zjistila, že nejčastější věková kategorie je 20 - 40 let a nejčetnější sadovnická hodnota je 3. Všechna tato data jsem zanesla do grafů, které je možno vidět v další části mé bakalářské práce.