Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 30,363 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 2.46 vteřin. 


Vývoj státního dluhu České republiky v letech 1993-2015
Zeman, Mikuláš ; Klement, Josef (vedoucí práce) ; Vebrová, Ludmila (oponent)
Cílem bakalářské práce je analyzovat vývoj státního dluhu v ČR za období 1993 až 2015 s ohledem na vývoj příjmů a výdajů státního rozpočtu a s ohledem na vývoj makroekonomických ukazatelů. Práce je zaměřena na vyhodnocení hospodářské politiky jednotlivých vlád v průběhu zkoumaného období a posouzení vlivu politických příčin na vývoj státního dluhu. Obsahuje rovněž porovnání situace ČR se situací vybraných postkomunistických států. Teoretická část popisuje hlavní pojmy, které práce řeší. Představuje také názory vybraných ekonomů na hospodářskou politiku. V praktické části je analyzován vývoj státního dluhu v jednotlivých zkoumaných obdobích, se zaměřením na příjmy a výdaje státního rozpočtu a vývoj vybraných makroekonomických ukazatelů. Zhodnocena je přitom hospodářská politika jednotlivých vlád. Závěrem je vyhodnoceno působení politických příčin na výši státního dluhu z hlediska relevantních teorií a hypotéz. Provedená analýza ukázala, že v daných podmínkách se významně projevila pouze hypotéza, že slabé postavení vlády vede ke značným rozpočtovým schodkům.

Udržitelný rozvoj cestovního ruchu na Vysočině
Veselá, Markéta ; Macháček, Jaroslav (vedoucí práce) ; Vondráková, Zuzana (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématikou udržitelného rozvoje cestovního ruchu na regionální úrovni, pro zpracování problematiky byl zvolen Kraj Vysočina. Pro zhodnocení udržitelnosti jeho rozvoje je zkoumán potenciál turismu destinace v jeho jednotlivých oblastech včetně klíčových produktů, které jsou podrobeny srovnání s doporučeními obecně uznávaných organizací cestovního ruchu. Práce zahrnuje také srovnání se zkušenostmi z oblasti turismu z dalších krajů České republiky. Kraj Vysočina vykazuje v oblasti cestovního ruchu vhodné výchozí předpoklady pro jeho udržitelný rozvoj, a to především z hlediska nabídky těchto produktů, která zahrnuje jak produkty šetrné k životnímu prostředí, tak kulturní atraktivity přispívající k osobnímu rozvoji jedinců, respektující lidská práva a podporující vzájemnou toleranci rozdílů mezi kulturami a jejich různorodosti. Jako problémová se však jeví prostorová nevyváženost jeho rozvoje v rámci kraje, způsobená především koncentrací turistických atraktivit do konkrétních destinací a nízká místní iniciativa v naopak méně atraktivních oblastech. Pro tyto nedostatky práce navrhuje řešení, na základě analýzy se jako vhodné nástroje jeví geocaching, pořádání kulturních událostí, podpora vzniku místních destinačních kanceláří v kraji, podpora cykloturistiky a zakládání vysoce navštěvovaných turistických cílů.

Sociální bydlení -porovnání Koncepce sociálního bydlení České republiky 2015-2025 a rakouského sociálního modelu
Hejduk, Radim ; Krebs, Vojtěch (vedoucí práce) ; Barák, Vladimír (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na sociální bydlení, veřejnou politiku, která se aplikuje v mnoha státech Evropské unie a Česká republika se v současné době snaží o její implementaci. Vzhledem k rostoucím nákladům domácností na bydlení, rostoucím výdajům na poptávkovou podporu bytové politiky pomocí doplatku a příspěvku na bydlení a těžko řešitelné sociální exkluzi, se sociální bydlení jeví jako jedna z dosažitelných alternativ. Cílem práce je nejprve analyzovat a zhodnotit formy sociálního bydlení a jejich aplikace z hospodářsko-sociální perspektivy, posléze formulovat doporučení pro Koncepci sociálního bydlení České republiky pro období 2015-2025 pomocí komparace s rakouským modelem. Tento text poskytne odpověď na hlavní výzkumnou otázku, jak vypadá funkční model sociálního bydlení a jaké má hospodářské dopady na domácnosti.

Přepravy nebezpečných látek na území České republiky
VANDAS, David
Téma diplomové práce "Přepravy nebezpečných látek na území České republiky" bylo zvoleno pro zpracování celistvého pohledu na silniční, železniční, lodní a leteckou přepravu nebezpečných látek a směsí. Tyto přepravy představují pro společnost možné riziko poškození života, zdraví, majetku nebo životního prostředí. Nebezpečné látky a směsi se v dnešní době převážejí ve velké míře a je předpoklad, že v budoucnosti bude objem přepravených nebezpečných látek a směsí narůstat. Pro zpracování této práce byly dány tři hypotézy: a) Právní předpisy Evropské unie a České republiky dostatečně řeší problematiku přeprav nebezpečných látek a směsí. b) Veřejnost má dostatečné informace o přepravě nebezpečných chemických látek nebo směsí. c) Osoby, které pracují v přepravě nebezpečných látek nebo směsí jsou dobře informovaní o přepravě nebezpečných chemických látek nebo směsí. Pro zjištění, zda právní předpisy dostatečně řeší problematiku přeprav nebezpečných látek a směsí bylo využito literárních zdrojů, které se touto problematikou zabývají, právních předpisů České republiky a Evropské unie a dalších mezinárodních dohod. Po zpracování těchto zdrojů bylo zjištěno, že mezinárodní, unijní a české právní předpisy nebo dohody, řeší tuto problematiku dostatečně a je dán důraz na sbližování právních předpisů všech přeprav. Implementace mezinárodních dohod a právních předpisů Evropské unie do právních předpisů České republiky probíhá v současnosti velmi rychle a bez závad. Při zjišťování informovanosti veřejnosti a informovanosti osob pracujících v přepravách nebezpečných látek a směsí pro diplomovou práci na téma "Přepravy nebezpečných látek a směsí na území České republiky" byl proveden kvantitativní výzkum. Kvantitativní výzkum byl prováděn pomocí rozdaných dotazníků. Veřejnost zastupovali zaměstnanci krajských úřadů České republiky. Oběma skupinám byl předložen totožný dotazník. Výsledky dotazníkového průzkumu byly vyhodnoceny, procentuálně vyjádřeny a statisticky zpracovány. Pro statistické zpracování byl použit dvouvýběrový T-test, pro zjištění zda je rozdíl mezi zkoumanými skupinami statisticky významný. Osoby pracující v přepravách nebezpečných látek a směsí mají dostatečné informace, kdy toto bylo potvrzeno výsledky dotazníkového průzkumu. Provedeným statistickým zpracováním bylo zjištěno, že rozdíl mezi skupinami je statisticky významný, a tedy, že veřejnost nemá dostatečné informace ohledně přeprav nebezpečných látek a směsí. Vzhledem k výsledkům dotazníkového průzkumu, a hlavně nepotvrzením hypotézy b) - Veřejnost má dostatečné informace o přepravě nebezpečných chemických látek nebo směsí. V závěru práce je několik doporučení pro zlepšení informovanosti veřejnosti. Například v rámci výuky na základních a středních školách a učilištích, kde již tato výuka probíhá v rámci okruhu Ochrana člověka za mimořádných událostí. Tato výuka probíhá teprve od roku 2003. A proto starší ročníky veřejnosti nejsou s touto problematikou seznámeni a jejich seznámení by mělo proběhnout například mediální kampaní v rámci krátkých televizních spotů na veřejnoprávní televizní stanici nebo ve spotech, které již vytváří Samostatné oddělení BESIP, Ministerstva dopravy. Tyto spoty se nazývají Besipky. Práce shrnuje problematiku přepravy nebezpečných látek a směsí v silniční, železniční, lodní a letecké dopravě a je podpořena kvantitativním výzkumem dvou skupin respondentů. Výzkum ukázal, že neznalost veřejnosti může v případě nehody při přepravě nebezpečných látek a směsí, způsobit ztrátu na životech, zdraví, majetku nebo životního prostředí.

Využití modelů úrokových měr při řízení úrokového rizika v prostředí českého finančního trhu
Cíchová Králová, Dana ; Arlt, Josef (vedoucí práce) ; Cipra, Tomáš (oponent) ; Witzany, Jiří (oponent)
Hlavním cílem práce je zejména nalezení vhodného přístupu k modelování úrokového rizika v prostředí českého finančního trhu při různých situacích na finančních trzích. Analyzována jsou tři zcela odlišná období, která jsou charakteristická různou mírou ohodnocení likviditního a kreditního rizika, rozdílnými vztahy mezi finančními veličinami a účastníky trhu a rozdílnou regulací trhu. Konkrétně se jedná o období před globální finanční krizí, období finanční krize a období po odeznění globální finanční krize a uklidnění následné dluhové krize v eurozóně. V rámci tohoto cíle je stěžejní aplikace modelu BGM v prostředí českého trhu. Použití modelu BGM pro účely predikce dynamiky výnosové křivky není běžné, neboť primární použití tohoto modelu je oceňování finančních derivátů při zajištění neexis- tence arbitráže a jeho aplikace je navíc relativně náročná. Přesto v této práci model BGM využiji pro získání predikcí pravděpodobnostních rozdělení úrokových sazeb v pro- středí české trhu a trhu eurozóny, protože jeho komplexnost, přímé modelování výnosové křivky na základě tržních sazeb a hlavně možnost odhadu parametrů založená na ak- tuálních kotacích volatilit swapcí mohou vést k výraznému zkvalitnění predikcí, což se v této práci potvrdilo. Převážně v období bezprecedentního monetárního uvolňování a zvýšených zásahů centrálních bank a ostatních regulátorů do činnosti finančních trhů, ke kterým dochází po finanční krizi, je využití tržních kotací volatilit swapcí výhodné, protože odráží aktuální očekávání trhu se započítáním očekávaných budoucích zásahů do fungování finančních trhů. Vzhledem k tomu, že v důsledku nerozvinutosti českého finančního trhu neexistují tržní kotace volatilit korunových swapcí, navrhuji jejich aproximace na základě kotací volatilit eurových swapcí s využitím volatilit forwardových korunových i eurových sazeb, díky čemuž jsou v získaných predikcích dynamiky české výnosové křivky započteny aktuální očekávání trhu. Není mi známo, že by nějaký jiný autor dosud publikoval obdobnou aplikace modelu BGM v prostředí českého finančního trhu. V této práci dále konstruuji predikce dynamiky české a eurové výnosové křivky peněžního trhu pomocí modelů CIR a GP jakožto zástupců různých typů modelů úro- kových měr. Pro posouzení predikční schopnosti jednotlivých modelů a vhodnosti jejich použití v prostředí českého trhu během různých situacích na finančním trhu navrhuji ucelený systém tří kritérií založený na porovnání predikcí se skutečností. Z této analýzy pre- dikční schopnosti vyplývá, že na základě modelu BGM lze získat predikce dynamiky výnosové křivky českého peněžního trhu s vysokou predikční schopností a nejlepší kva- litou ve srovnání s ostatními analyzovanými modely, nicméně i model GP poskytuje relativně kvalitní predikce. Naopak predikce učiněné na základě modelu CIR jakožto 6 zástupce modelů okamžité úrokové míry při popsání skutečnosti zcela selhaly. V situaci, kdy ekonomika umožňuje záporné sazby a zároveň existuje signifikantní pravděpodob- nost jejich zavedení, doporučuji provedení predikcí dynamiky výnosové křivky českého peněžního trhu pomocí modelu GP, který záporné sazby připouští. Součástí této analýzy je i provedení statistického testu predikční schopnosti jednotlivých modelů a informace o dalších možných statistických testech pro zhodnocení kvality modelů. Při aplikaci Berkowitzova testu byla u všech zkoumaných modelů zamítnuta hypotéza o tom, že vý- sledné predikce přesně popisují skutečnost. Tento fakt je však při aplikaci statistických testů na reálná data běžný i při použití relativně dobrého modelu především z důvodu obtížného splnění podmínek testů v reálném světě. Takovouto analýzu predikční schop- nosti vybraných modelů úrokových měr a navíc v prostředí českého finančního trhu jsem doposud v žádných jiných publikacích nezaznamenala. Posledním cílem této práce je navržení vhodného přístupu k predikci dynamiky ri- zikové přirážky českých státních dluhopisů, kterou definuji jako rozdíl mezi výnosem státních dluhopisů a fixní sazbou CZK IRS totožné délky. Takto definovaný ukazatel kreditního rizika České republiky modeluji pomocí modelu GP. Pro získání časových řad rizikové přirážky potřebných k odhadu parametrů modelu GP odhadnu nejdříve výnosové křivky českých státních dluhopisů pomocí Svenssonova modelu pro každý obchodní den od roku 2005. Z výsledných simulací je patrné, že model GP relativně dobře predikoval skutečný vývoj rizikových přirážek všech analyzovaných splatností. Navržený postup je vhodný pro modelování kreditního rizika České republiky na zá- kladě využití informací z finančních trhů. S takovýmto přístupem k modelování rizikové přirážky státních dluhopisů a navíc v českém prostředí jsem se doposud v žádné jiné publikaci nesetkala.

Analysis of drawing contributions from the Regional Operational Programme in the Košice Region 2007 - 2013
Hupka, Peter ; Kalábová, Markéta (vedoucí práce) ; Abrhám, Josef (oponent)
Regionální politika se stává jednou ze strategických priorit Evropské unie až s jejím postupným rozšířením. Hlavním nástrojem této politiky jsou dotace pro zaostalejší regiony. Tato práce má za cíl zhodnotit Regionální operační program v Košickém kraji v rámci programového období 2007 až 2013. Teoretickou částí autor popisuje proces formování Evropské unie, obecně charakterizuje eurofondy a specifikuje Slovenskou republiku a Košický kraj. Analytická část je věnována charakteristice samotného Regionálního operačního programu. Použitím metody porovnávání jsou hodnoceny jednotlivé prioritní osy operačního programu na základě úspěšnosti čerpání alokací. Pro objektivní zhodnocení byl porovnán i Košický kraj s ostatními kraji Slovenské republiky na úrovni prioritních os. Na základě analýzy autor zhodnotil Regionální operační program v Košickém kraji jako úspěšný s prostorem na zlepšení přizpůsobení alokací.

Analýza financování výzkumu a vývoje v České republice
Vacek, Jan ; Hnilica, Jiří (vedoucí práce) ; Sieber, Patrik (oponent)
Tématem této bakalářské práce je analýza financování výzkumu a vývoje v České Republice. Výzkum a vývoj je důležitý pro posílení konkurenceschopnosti České Republiky, neboť představuje zdroj zvyšování produktivity, hospodářského růstu i zaměstnanosti. Výsledky výzkumu a vývoje vedou k vytváření nových výrobků a služeb, čímž zvyšují kvalitu života českých občanů. Tato bakalářská práce se zabývá analýzou financování výzkumu a vývoje v České republice. Cílem práce je zjistit, kdo v České republice výzkum a vývoj financuje, kam tyto finanční prostředky plynou a jakým způsobem a na co jsou využívány. Také je zde věnována pozornost zaměstnancům pracujícím ve výzkumu a vývoji a také pracovištím, ve kterých tito zaměstnanci pracují. Bakalářskou práci pak uzavírá porovnání údajů za Českou republiku s ostatními státy Evropské Unie.

Filmový cestovní ruch
Čepková, Petra ; Abrhám, Josef (vedoucí práce) ; Kalábová, Markéta (oponent)
Tématem této diplomové práce je nový fenomén v oblasti cestovního ruchu - filmový cestovní ruch. Hlavním cílem práce je charakterizovat filmový cestovní ruch, který může být nástrojem ke zvýšení návštěvnosti dané destinace, ve které probíhalo natáčení. Dalším hlavním cílem zhodnocení filmového turismu v Evropě, respektive ve Velké Británii a Severním Irsku, které jsou v této oblasti na poměrně vyspělé úrovni. Práce je rozdělena do osmi hlavních kapitol, kdy v první kapitole je stručně definován pojem cestovní ruch, jeho význam a typy dle místa jeho realizace. Ve druhé kapitole je přiblížen destinační managment, na který navazuje marketingové řízení destinace ve čtvrté kapitole. V páté části je charakterizován filmový cestovní ruch, jeho historie, nabídka, filmové marketingové nástroje a typologie účastníka filmového cestovního ruchu. Následující části zachycují význam a efektivitu filmového turismu, filmový turismus v České republice a v Evropě, kde byla hlavní pozornost věnována Velké Británii a Severnímu Irsku. Závěrečná část obsahuje vlastní výzkum, kdy pomocí kvantitativního i kvalitativního šetření byl zkoumán potenciál filmového cestovního ruchu u respondentů z České republiky.

The services of transport companies in international personal transportation on relation Czech Republic – Slovak republic.
Dacejová, Júlia ; Zelený, Lubomír (vedoucí práce) ; Mervart, Michal (oponent)
Diplomová práce sa zabývá mezinárodní osobní dopravou mezi hlavním městem České republiky, Prahou a metropolí východního Slovenska, Košicami. Práce sa věnuje autobusové a železniční dopravě, na ktorou je kladen větší důraz. Užším zaměřením práce jsou služby dopravců, ktoré nabízejí cestujícím. Analýza nabízených služeb nám umožňuje zobrazit úroveň cestování v relaci Praha Košice a též vytváří představu o konkurenčním boji, zejména na železnici. Závěr patří zhodnocení stavu osobní dopravy v relaci Praha Košice a nastínění možného budoucího vývoje.