Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4,065 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.08 vteřin. 

Trestní odpovědnost právnických osob
JINDROVÁ, Ivana
Práce se zabývá problematikou trestní odpovědnosti právnických osob v české právní úpravě, kde jsou srozumitelně vysvětleny části z právní úpravy. Věnuje se např. definici právnické osoby, trestným činům a sankcím, které mohou být uloženy právnické osobě. Pomocí komparace je zde porovnána česká a rakouská právní úprava, jejich vzájemné podobnosti i odlišnosti. Údaje získané od Nejvyššího státního zastupitelství ČR a Ministerstva spravedlnosti ČR ukazují využívání tohoto institutu v praxi.

Civilní nouzové plánování v České republice a jeho rozvoj a úloha v rámci Severoatlantické aliance
POPELÁŘ, Ondřej
Předkládaná diplomová práce se zabývá civilním nouzovým plánováním v České republice a jeho rozvojem a úlohou v rámci Severoatlantické aliance. Hlavní část práce v teoretické oblasti, je zaměřena na civilní nouzové plánování (CNP) na úrovni NATO a civilní nouzové plánování na úrovni České republiky. V prvním případě je práce zaměřena na vysvětlení konceptu civilního nouzového plánování, jeho vznik a vývoj v podmínkách Aliance. Je zde popsán průběh vývoje CNP, při změně strategických koncepcí NATO, změny priorit a zaměření CNP v důsledku změny politické situace. Důležité pro pochopení problematiky je vyobrazení úkolů, které CNP v rámci Aliance plní a rovněž Ministerská směrnice, coby hlavní dokument pro civilní nouzové plánování. Podrobně bylo popsáno pět základních úloh, které jsou aktuální již od platnosti první Ministerské směrnice a jejichž platnost přetrvává do dnešních dob. Nedílnou součástí CNP NATO bylo vyobrazení jeho organizační struktury, která je pro pochopení prakticky orientované části nezbytná. Druhá sekce hlavní části je orientovaná na civilní nouzové plánování v podmínkách České republiky. Na této úrovni je civilní nouzové plánování metodickým nástrojem k usměrňování havarijního a krizového plánování, kde zabezpečuje jejich soulad a zabraňuje duplicitě s obranným plánováním. Jsou zde charakterizovány oblasti, na které se CNP zaměřuje a vyobrazeno legislativní i institucionální zajištění. Hlavní část praktické oblasti je zaměřena na plnění hlavních úkolů jednotlivými gestory, kteří fungují v rámci čtyř základních plánovacích skupin. Pro co možná nejlepší přehled realizace úkolů Ministerské směrnice, byl zvolen následující postup: hlavní úkoly Ministerské směrnice a plnění těchto úkolů, bylo rozděleno na tři hlavní části, a to dle kategorií cílů Ministerské směrnice. Jednotlivé cíle jsou plněny v rámci čtyř plánovacích skupin. Plánovací skupiny jsou poté rozděleny do rezortů, které jsou v České republice jejich gestory. Výsledkem je přehledné vyobrazení, kde můžeme vidět hlavní úkoly jednotlivých ústředních orgánů státní správy, plnění těchto úkolů v rámci Aliance a jejich realizaci do podmínek České republiky. U každého úkolu je rovněž možné vidět, zda již byl splněn, či je stále rozpracován a jeho plnění se překlene do období další Ministerské, nyní už Politické, směrnice. V diskuzi je rozebrána problematika plnění jednotlivých úkolů, stejně jako důležitost finančního zajištění civilního nouzového plánování. Na závěr diskuze je kladen důraz na nezbytnost propojení národní a alianční úrovně. Ta je zajištěna přes stálé zástupce ve výboru CEPC a zástupce v jednotlivých plánovacích skupinách. Na příkladu několika členských zemí je ukázáno, jak funguje (i nefunguje) komunikace mezi zástupci v systému CNP na několika úrovních. V závěru práce je zhodnocena legislativní a institucionální provázanost CNP České republiky a Aliance. Na rozdíl od institucionální provázanosti, která je plně dostatečná, tomu tak není u provázanosti legislativní. V systému provázanosti je rovněž zdůrazněna důležitá úloha stálého zástupce CEPC a zástupců plánovacích skupin. Hlavní část závěru je věnována faktům vycházejícím z výsledků a diskuze práce, které vypovídají o naplnění cílů práce. Systém fungování civilního nouzového plánování České republiky byl shledán jako velice efektivní a to i ve srovnání s dlouholetými členy jakými jsou kupříkladu Velká Británie či Francie. Na druhou stranu i přes prokázanou kvalitu a efektivitu by bylo přínosné zanesení civilního nouzového plánování do právního řádu ČR, pro jeho ucelenou legislativní podobu. Tato změna by neměla ani takový vliv na pracovní činnost, jako spíše určitou politickou váhu. Na závěr je kladně zodpovězena výzkumná otázka, jež měla zhodnotit, zda současný stav fungování CNP v České republice pokrývá potřeby Severoatlantické aliance.

K některým otázkám nájmu a převodu vlastnictví družstevních bytů
Vaníčková, Klára ; Oehm, Jaroslav (vedoucí práce) ; Salač, Josef (oponent)
127 Z Á V Ě R Cílem této práce bylo pokud možno uceleně nahlédnout do problematiky převodů bytů z vlastnictví bytových družstev na jejich členy. Práce se zaměřuje především na současnou právní úpravu. Pro objasnění některých pojmů či vztahů stávající úpravy jsem provedla malý exkurz i do legislativních ustanovení, která byla již novelizována. Jsem si vědoma toho, že tato práce rozhodně neobsáhla všechny otázky týkající se nájmu družstevních bytů a převodů vlastnictví družstevních jednotek. Pozornost by si jistě zasloužily i daňové aspekty celé problematiky, popřípadě i rozbor právních vztahů převodů družstevních jednotek v rámci konkurzního a insolvenčního řízení. S ohledem na předepsaný rozsah práce však tyto nakonec do práce zahrnuty nebyly. Po důsledném studiu dané problematiky nezbývá než konstatovat, že stávající právní úprava zejména převodů vlastnictví družstevních jednotek je nejasná a nepřehledná. Obsahuje navíc mnoho dalších, toliko odkazových ustanovení, což celou věc dále více znepřehledňuje. Skrývá v sobě řadu nevyřešených otázek, z nichž mnohé z nich nejsou, ke škodě věci, zákonem vůbec řešeny. Dochází tak k nežádoucímu jevu tzv. mezer v zákoně. Z tohoto důvodu bylo Ministerstvem pro místní rozvoj postupně vypracováno několik návrhů nového zákona o vlastnictví bytů (nZOVB). V otázce převodů...

Proces unifikace civilní odpovědnosti v Evropě a jeho odrazy v českém právu
Tůmová Křivohlavá, Petra ; Švestka, Jiří (vedoucí práce) ; Dvořák, Jan (oponent)
110 Závěr Závěrem lze shrnout, že odpovědnost je nepochybně jedním ze základních pilířů celosvětového společenství, na němž je vystavěna samotná existence lidské pospolitosti, jejích morálních a právních pravidel. V posledních desetiletích sílí nesporně tlak na sjednocení práva, které by umožňovalo zlepšit funkčnost globálního propojení světa.249 Zejména v rámci Evropské unie lze nalézt příklady úspěchů plynoucích z harmonizačního procesu právních úprav členských států. Obdobný cíl si kladou i koncepty PETL a PEL. Ojedinělost předložených návrhů civilní odpovědnosti spočívá zejména v tom, že je vypracovaly dvě na sobě nezávislé skupiny vědeckých pracovníků. Zároveň se Česká republika nyní nachází ve fázi procesu schvalování nového civilního kodexu, jehož případné přijmutí by znamenalo značné koncepční a obtížně revidovatelné změny. Není zřejmě sporu, že nový civilněprávní kodex by měl vstřebat aktuální vývoj, k němuž v oblasti soukromého (deliktního) práva dochází, a tedy i např. zachycovat trendy na celoevropské akademické úrovni.250 Naznačené požadavky na nový soukromoprávní kodex jako celek by samozřejmě měl splňovat i oddíl věnovaný civilní odpovědnosti za škodu. Plánovaná rekodifikace občanského práva v současné podobě bezesporu hluboce zasáhne do samotné podstaty české civilistiky, což je ostatně i...

Dopad zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, na denní stacionář pro seniory
Pokludová, Jitka ; Šiklová, Jiřina (vedoucí práce) ; Holmerová, Iva (oponent)
Jak se promítl nový zákon o sociálních službách do praxe? Opravdu mění poskytované služby, vytváří bezpečný právní rámec pro uživatele a přináší individuální přístup personálu? Cílem práce bylo charakterizovat změny vyvolané Zákonem č.108/2006 Sb., o sociálních službách a popsat, jak se tento zákon promítl na sociální službu Gerontologického centra v Praze 8. Dílčím cílem výzkumné studie je zjistit postoje pracovníků denního stacionáře na změny vyvolané zákonem o sociálních službách. Diplomová práce představuje nový zákon o sociálních službách, uvádí historický vývoj sociálních služeb po roce 1989 a zabývá se kvalitou sociálních služeb. Na základě charakterizovaných změn v denním stacionáři byly stanoveny výzkumné teze. Řízená interview, která jsou součástí práce, byla vedená s pracovnicemi denního stacionáře pro seniory. Rozhovory ověřují platnost výzkumných tezí a zjišťují názory pracovnic na aplikaci zákona v jejich zařízení. Výzkumná studie ukázala, že dopad zákona na denní stacionář hodnotí pracovnice převážně pozitivně. Některé požadavky zákona jsou v zařízení těžko uplatnitelné. U uživatelů, kteří těžko komunikují, je individuální plánování služby vedeno jen formálně. Proto navrhuji podpořit motivaci zaměstnankyň vzdělávacím kurzem s praktickým nácvikem dovedností alternativních forem komunikace.

Dotační podvody v ČR, jejich odhalování a právní odpovědnost
Štětka, Martin ; Pikola, Pavel (vedoucí práce)
Diplomová práce s názvem ,,Dotační podvody a ČR, jejich odhalování a právní odpovědnost" ve své teoretické části popisuje legislativní rámec podvodu a dotačního podvodu v ČR. Detailně se věnuje jednotlivé právní úpravě. Dále porovnává legislativu v dalších zemích EU. V praktické části jsem se věnoval rozboru konkrétních skutků spáchání dotačního podvodu a to především typu pachatelů, způsobu spáchání a motivace. V této části je zhodnocena situace a vývoj legislativy v ČR a postup orgánů činných v trestním řízení po vstupu do Evropské unie. V závěru této práce poukazuji na nepostradatelnost právní odpovědnosti. Zamyšlením nad dalším vývojem legislativního rámce a úpravou současného paragrafového znění.

Nájem bytu manželi a užívání družstevního bytu manželi v nové úpravě po 1.1.2014
Prantlová, Soňa ; Kadlecová, Eva (vedoucí práce) ; Pavla, Pavla (oponent)
Diplomová práce se věnovala tématu nájmu bytu manželi a jeho užívání tak, jak je to zakotveno v nové zákonné úpravě občanského zákoníku č. 89/2012 Sb. Ten nahradil do té doby fungující občanský zákoník z roku 1964. V nové právní úpravě je zakotvena řada nových institutů, jejichž cílem je především ochránit slabší stranu, v tomto případě nájemce. Diplomová práce byla rozčleněna na teoretickou a praktickou část. V teoretické části byla věnována pozornost základním pojmům, které zde byly definovány. Byla zde charakterizována práva nájemce a pronajímatele. Byla rozebrána právní úprava bydlení dle nového občanského zákoníku. Praktická část se věnovala interpretaci výsledků dotazníkového šetření. Byli osloveni nájemci několika bytových domů ve městě Kralupy nad Vltavou. Na základě dosažených zjištění byla navržena některá doporučení pro zvýšení informovanosti o právech a povinnostech nájemců, jakož i o celé problematice bydlení z právního hlediska.

Autorské právo u audiovizuálního díla a analýza webových stránek poskytujících audiovizuální díla
Chrastecká, Nicolle ; Sigmund, Tomáš (vedoucí práce) ; Čermák, Radim (oponent)
Bakalářská práce je vytvořena na základě teze: "Neschopnost vymýtit audiovizuální pirátství netkví v nedostatečném výkladu práva, ale v absenci konkurenceschopných internetových stránek s legálním obsahem." V průběhu práce se zkoumá výklad práva, zda je, či není jeho výklad dostatečný v návaznosti na audiovizuální pirátství. Analýza se zaměřuje především na odpovědnost poskytovatele volného prostoru, na poskytovatele nelegálního obsahu, na poskytovatele odkazu na nelegální obsah a na uživatele, kteří nelegální obsah stahují. Výsledky této analýzy jsou v závěrečné části zhodnoceny. V praktické části se práce zaměřuje na SWOT analýzu stránek poskytující audiovizuální díla legálně a na webové stránky poskytující díla nelegálně, známe především jako datová úložiště. Výsledky SWOT analýzy jsou porovnány a slouží k podpoření teze. Zároveň výsledky slouží i k predikci možného vývoje audiovizuálního pirátství a vývoje nově přicházející služby Netflix. Výsledky SWOT analýzy webových stránek poskytující audiovizuální díla a jejich porovnání jsou v závěrečné části podpořeny výsledky dotazníkového šetření, které se zaměřuje, jak na porovnání webových stránek s legálním a nelegálním obsahem tak na predikci možného vývoje služby Netflix.

Konkurence na trhu přepravy osobními automobily
Jírů, Michal ; Švarc, Zbyněk (vedoucí práce) ; Štěpánek, Petr (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá nově vznikající konkurencí na trhu přepravy osobními automobily. Hlavním cílem práce je přiblížit tuto konkurenci představením konkrétních služeb, kterými jsou Uber, WunderCar, Liftago, upTAXI a Jízdomat. Dále se v práci věnuji posouzení zákonnosti principů, na kterých tyto nové služby fungují, a porovnání hlavních faktorů osobní dopravy, pomocí nichž hodnotím jednotlivé přepravní možnosti a přínos představených služeb pro přepravu osobními automobily a dopravu obecně. Pro zlepšení kontextu tématu je zde uveden také popis a právní úprava osobní dopravy, jakožto i taxislužby. Z práce vyplývá, že všechny zmíněné služby figurují pouze jako zprostředkovatelé přepravy a nejsou tak za samotnou přepravu odpovědny. Za případné porušení podmínek stanovených pro přepravu osobními automobily odpovídají sami řidiči, kteří prostřednictvím těchto služeb přepravu nabízejí. Hlavními přínosy zmiňovaných služeb jsou využití nových technologií, zefektivnění přepravy osobními automobily a zvýšení její dostupnosti pro cestující.

Regulace dodavatelsko-odběratelských vztahů v potravinářském řetězci
Mokrejšová, Veronika ; Zadražilová, Dana (vedoucí práce) ; Klosová, Anna (oponent) ; Zeman, Jiří (oponent) ; Vyhnálek, Petr (oponent)
Tato práce se zabývá dodavatelsko-odběratelskými vztahy v potravinářském řetězci a možnostmi jejich regulace. Cílem je zhodnotit dopady regulace dodavatelsko-odběratelských vztahů prostřednictvím Zákona o významné tržní síle a jejím zneužití na subjekty v potravinářském řetězci a případně navrhnout alternativní řešení regulace těchto vztahů. V práci je stanovena následující hypotéza: Zákon o významné tržní síle nevede ke změně poměru sil mezi dodavateli a odběrateli. Práce je rozdělena do pěti logických celků. První z nich vymezuje problematiku dodavatelsko-odběratelských vztahů, zejména tzv. "nekalých" praktik. Důraz je kladen na přístup Evropské komise a posuzování "nekalosti" dle dopadu na spotřebitele, investice a hospodářskou soutěž. Ze srovnání podílů na trhu a rentabilit vyplývá, že dodavatelský sektor jako celek není proti maloobchodu znevýhodněn, vyjednávací převahu mohou mít obchodníci spíše vůči vybraným dodavatelům z řad malých a středních podniků. Za "nekalé" jsou pak, i na základě mikroekonomické analýzy, považovány retroaktivní změny a nadměrné přenášení rizik na obchodního partnera. Druhá část mapuje způsoby regulace pomocí tvrdých a měkkých prvků práva na úrovni EU, jejích jednotlivých členských států se zvláštním důrazem na Českou republiku a Zákon č. 395/2009 Sb. o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití. Výsledkem je konstatování, že regulace je v EU nestejnorodá a v různých zemích přináší různé výsledky. Třetí celek nastoluje možnosti samoregulace prostřednictvím společenské odpovědnosti firem, přičemž hlavní potenciál řešení dodavatelsko-odběratelských vztahů vidí v aplikaci stakeholder dialogu, ve kterém smluvní strany společně hledají příčiny protichůdných pozic, které se skrývají v jejich potřebách a zájmech, a snaží se identifikovat společné potřeby a vytvořit sdílenou hodnotu, která ve prospěch obou vytvořenou hodnotu zvyšuje, místo aby ji přerozdělovala ve prospěch jednoho z nich. Čtvrtá část přináší výsledky výzkumu mezi maloobchodníky, dodavateli obchodních řetězců a zemědělci, jejich názory na zákon o významné tržní síle, na změny, které přinesl, a také na jednotlivé "nekalé" praktiky. Bylo zjištěno, že dodavatelům zákon příliš nepomohl, postavení při vyjednávání zlepšil pouze u nepatrné části respondentů a nesplnil ani úlohu ochrany malých a středních podniků. Praxe dodavatelsko-odběratelských vztahů zůstává po úpravě právních formulací ve smlouvách téměř stejná jako před účinností zákona, jedinou významnou změnou je zkrácení lhůty splatnosti na 30 dní, které ovšem mnohým dodavatelům nevyhovuje. Zemědělců se zákon nedotkl, maloobchodníci jej chápou jako překážku v podnikání a nadbytečnou regulaci. Tato část tedy potvrzuje hypotézu této práce. Poslední část práce navrhuje řešení problematiky prostřednictvím zapojení mnoha zainteresovaných stran od samotných obchodních partnerů (samoregulace), přes stát (regulace univerzálním zákonem), až po zákazníky, nevládní neziskové organizace a média (vytvoření poptávky po zodpovědném chování podniků).