Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 14,040 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.28 vteřin. 

Využití financování ze zdrojů EU pro rozvoj sociální oblasti v Jihočeském kraji se zaměřením na možná rizika financování projektů
CANDROVÁ, Štěpánka
Předmětem bakalářské práce ?Využití financování ze zdrojů EU pro rozvoj sociální oblasti v Jihočeském kraji se zaměřením na možná rizika financování projektů? je po-psání možností využití prostředků z fondů Evropské unie pro rozvoj sociální oblasti se zaměřením na financování sociálních služeb. První část je zaměřena popis a význam regionální politiky Evropské unie, jejích cílů, principů a nástrojů. Jsou zde popsány jednotlivé strukturální fondy Evropské unie se zaměřením na sociální oblast, jejich operační programy. Vzhledem k zaměření práce je zde popsán systém sociálních služeb v České republice a zdroje jeho financování. V druhé části jsou popsány projekty pro financování sociálních služeb v Jihočeském kraji a rizika jejich financování. V závěru je provedena analýza zdrojů financování sociálních služeb.

Udržitelný rozvoj cestovního ruchu na Vysočině
Veselá, Markéta ; Macháček, Jaroslav (vedoucí práce) ; Vondráková, Zuzana (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématikou udržitelného rozvoje cestovního ruchu na regionální úrovni, pro zpracování problematiky byl zvolen Kraj Vysočina. Pro zhodnocení udržitelnosti jeho rozvoje je zkoumán potenciál turismu destinace v jeho jednotlivých oblastech včetně klíčových produktů, které jsou podrobeny srovnání s doporučeními obecně uznávaných organizací cestovního ruchu. Práce zahrnuje také srovnání se zkušenostmi z oblasti turismu z dalších krajů České republiky. Kraj Vysočina vykazuje v oblasti cestovního ruchu vhodné výchozí předpoklady pro jeho udržitelný rozvoj, a to především z hlediska nabídky těchto produktů, která zahrnuje jak produkty šetrné k životnímu prostředí, tak kulturní atraktivity přispívající k osobnímu rozvoji jedinců, respektující lidská práva a podporující vzájemnou toleranci rozdílů mezi kulturami a jejich různorodosti. Jako problémová se však jeví prostorová nevyváženost jeho rozvoje v rámci kraje, způsobená především koncentrací turistických atraktivit do konkrétních destinací a nízká místní iniciativa v naopak méně atraktivních oblastech. Pro tyto nedostatky práce navrhuje řešení, na základě analýzy se jako vhodné nástroje jeví geocaching, pořádání kulturních událostí, podpora vzniku místních destinačních kanceláří v kraji, podpora cykloturistiky a zakládání vysoce navštěvovaných turistických cílů.

Politické a sociální aspekty územní samosprávy - participace obyvatel na veřejném životě obcí
Kučerová, Zuzana ; Kopřiva, Radek (vedoucí práce) ; Lenka, Lenka (oponent)
Východiskem práce je dosavadní teorie zapojení občanů do života municipalit a občanská společnost. Práce se soustředí na ověření uplatnitelnosti Nekolova konceptu, který je typologií forem účasti, na dvou vybraných obcích v České republice, a to Týnce nad Labem a Krakovan. Práce se soustředí zejména na popis participačních forem a klade si otázku, jaké faktory stojí v pozadí rozdílů v účasti lidí. Ukazuje se, že Nekolův koncept je ve snaze porozumět důvodům účasti dobrým nástrojem. Zároveň práce přináší poznatek o rozdílech v účasti ve sledovaných obcích. Rozhodujícím rozdílovým činitelem je stabilita politického prostředí. V obci Krakovany je politické prostředí dlouhodobě etablované a je spojené s postavou starosty, který je důležitým iniciátorem rozvoje obce.

Lidský a sociální kapitál v základním školství
KOKŠTEIN, Jiří
Obsahem diplomové práce je náhled do teoretických studií, které se problematikou lidského a sociálního kapitálu zabývají z různých pohledů, zabývají se jejich vývojem v čase, jejich měřitelností, zkoumají je a doplňují o další poznatky.Tato část práce obsahuje i vztah lidského a sociálního kapitálu v návaznosti na stárnutí lidské populace a zaměřuje se na lidský kapitál starších pracovníků. Teoretické studie končí náhledem do problematiky základního školství, role učitele a snaží se poskytnout informace o již provedených průzkumech v této oblasti školství, které v aplikační části poslouží k porovnání s mnou získanými daty z dotazníkového šetření. Aplikační část práce je zaměřena na pedagogické pracovníky základních škol. Vzdělávání v dnešním globalizovaném světě mění nejen svůj obsah, ale i metody a formy práce. Nezastupitelnou roli v tomto procesu sehrávají pedagogové. Aby vyhověli všem na ně kladeným požadavkům, je nezbytné, aby i oni věnovali zvýšenou pozornost svému dalšímu vzdělávání a sdílení nabytého vzdělání, což je nezbytné k růstu lidského i sociálního kapitálu, poněvadž jsou ve vzájemné interakci. Práce zkoumá vybraný vzorek pedagogů a přistupuje k této problematice zjišťováním toho, co je ke vzdělávání motivuje, zda jsou spokojeni s přínosem vzdělávacích akcí, jakému typu vzdělávání dávají přednost atd. Práce zjištěné skutečnosti dále analyzuje a hledá vztahy mezi věkem a pohlavím pedagogů dle stanovených hypotéz. Pedagog je člověk, který je v neustálém kontaktu s ostatními lidmi. To samozřejmě dále formuje jeho životní postoje a zkušenosti. Jako lidská bytost vnímá názory společnosti a utváří si na ní vlastní názory, které ho následné mohou ovlivňovat při výkonu jeho profese. Proto je v této části práce věnován prostor i zkoumání přemosťovacího sociálního kapitálu, který určuje velikost okruhu lidí, s kterými se pedagogové obecně stýkají a vzájemně ovlivňují. Posledním výzkumem, který je v práci možno nalézt, je vnímání společenského postavení pedagogů jimi samotnými.

Využití pracovních činností v procesu sociální integrace dospělých s mentálním postižením.
SVITÁKOVÁ, Iveta
V rámci své bakalářské práce jsem se věnovala využití pracovních činností v procesu sociální integrace dospělých s mentálním postižením, přičemž cílem bylo vytvořit, zrealizovat a vyhodnotit pravidelnou pracovní činnost určenou specifické skupině dospělých s mentálním postižením a zaměřenou primárně na rozvoj sociální integrace. Text práce je strukturován do šesti kapitol. V první z nich jsem se zaměřila na vymezení mentálního postižení, charakteristiku dospělosti jako důležitého vývojového období v životě člověka a na dospělost jedinců s mentálním postižením s cílem nalézt a pojmenovat specifika, která byla třeba při práci s touto cílovou skupinou zohlednit. V následující části jsem se věnovala sociální integraci, jejím determinantům a prostředí, ve kterém se uskutečňuje. Na získané výstupy jsem navázala ve třetí kapitole, v níž jsem se zaměřila na klíčové kompetence, z nichž jsou pro sociální integraci nezbytným podkladem zejména sociální, personální a komunikativní kompetence. Cílený rozvoj těchto kompetencí lze realizovat prostřednictvím edukační činnosti, která však musí respektovat specifika účastníků a dobrovolnost účasti. Oba tyto předpoklady lze naplňovat v rámci zájmového vzdělávání s využitím adekvátních pedagogických metod. Na tyto oblasti jsem proto zacílila svou pozornost v závěru kapitoly. Kapitola čtvrtá je věnována práci a pracovním činnostem, konkrétně vymezení pojmů, jejich charakteristice, významu a roli pracovních činností v životě člověka, respektive člověka s mentálním postižením. Na základě všech získaných teoretických poznatků a s využitím dosavadních zkušeností s cílovou skupinou jsem v páté kapitole navrhnula specifický vzdělávací program založený na pracovních činnostech a zaměřený na rozvoj vybraných klíčových kompetencí. Do vzdělávacího programu se dobrovolně přihlásili čtyři účastníci, přičemž jsem se rozhodla sledovat rozvoj kompetencí jen tří účastníků z důvodu, že jeden účastník docházel velmi nepravidelně. Program byl realizován třikrát týdně, vždy 2,5 hodiny po dobu sedmi měsíců (od října 2015 do května 2016) v prostorách vzdělávacího centra Mo-zai-ka. Na počátku realizace vytvořeného vzdělávacího programu účastníci souhlasili s tím, že budeme dodržovat a rozvíjet správné návyky potřebné pro dobré vzájemné vztahy ve skupině a výsledky pracovní činnosti. Na základě individuálních charakteristik účastníků jsem připravovala pracovní činnosti, které měly přispět také k rozvoji sociálních a personálních a komunikativních kompetencí. Ty jsem průběžně sledovala a zaznamenávala. Během realizace programu jsem kladla důraz na opakování, trpělivé jednání s účastníky a vytvoření přátelské atmosféry. Po ukončení vzdělávacího programu jsem rozvoj kompetencí u tří vybraných účastníků vyhodnotila. Na základě toho jsem dospěla k závěru, že k největší změně došlo v komunikativních kompetencích. Posun jsem zaznamenala i v sociálních a personálních kompetencích, zde se však výsledky u jednotlivých účastníků značně lišily. Přesto se domnívám, že cíl práce byl splněn. Uvedené výsledky ukazují, že vzdělávání ve volném čase založené na pracovních činnostech může vést k rozvoji sociálních, personálních a komunikativních kompetencí, které jsou pro dospělé s mentálním postižením nezbytné v procesu sociální integrace. Tato bakalářská práce může být zajímavým zdrojem inspirace pro realizaci obdobných programů zacílených na sociální integraci osob s mentálním postižením.

Tanec jako prostředek integrace dospělých s mentálním postižením
KRAUMANNOVÁ, Eva
Cílem bakalářské práce Tanec jako prostředek integrace dospělých s mentálním postižením bylo vytvořit, realizovat a vyhodnotit taneční kurz zaměřený na rozvoj sociálních kompetencí dospělých lidí s mentálním postižením. Práce se věnuje dospělým lidem s mentálním postižením a volnočasové aktivitě zaměřené na tanec. Ve volném čase lidí s mentálním postižením je prostor pro rozvíjení sociálních kompetencí. V reakci na současnou situaci nabídky volnočasových aktivit pro dospělé lidi s mentálním postižením jsem pokládala za přínosné založit taneční skupinu lidí s mentálním postižením, zároveň s jedinci intaktními v prostorách, které jsou pro ně neznámé. Na základě aktivity, kterou je možné realizovat zábavně, lze všestranně rozvíjet osobnost člověka a jeho sociální kompetence, které jsou předpokladem úspěšné integrace. Bakalářská práce se skládá ze čtyř kapitol. V první kapitole je vymezen pojem mentální postižení. Následně se pozornost zaměřuje na charakteristiku cílové skupiny, tedy dospělých osob s lehkou a střední mentální retardací. Dále je popsán zásah postižení do oblasti psychiky člověka a oblasti sociální. Ve druhé kapitole je nejprve definován pojem tanec a popis jeho využitelnosti v oblasti volnočasové, umělecké, ale i terapeutické. Ve třetí kapitole jsou vypsány předpoklady pro úspěšnou integraci. V závěru teoretické části je propojení cílové skupiny a aktivity pro rozvoj sociálních kompetencí. Na teoretickou část bakalářské práce navazuje část praktická, čtvrtá kapitola. Jedná se o program šestiměsíčního kurzu, který jsem sestavila na základě analýzy odborné literatury a získaných zkušeností při vedení tanečních lekcí a práci s lidmi s mentálním postižením. V programu budou zahrnuty metody práce a vyhodnocení dílčích činností. Šesti měsíční taneční kurz probíhal ve školním roce 2015/2016 a účastnilo se ho šest dospělých lidí s mentálním postižením. Do kurzu byly zapojeny studentky Jihočeské univerzity. Pro jednotlivé taneční lekce byly stanoveny dílčí cíle a aktivity byly uzpůsobeny tak, aby v nejvyšší možné míře nenásilně rozvíjely sociální kompetence účastníků. Kurz byl realizován v prostorách Občanského sdružení IN. Pro vyhodnocení aktivity a zjištění progresu v oblasti sociálních kompetencí účastníků bylo stanoveno několik oblastí rozvoje. Několik vybraných sociálních kompetencí bylo rozděleno do hodnotících škál. Účastníci byli hodnoceni při začátku kurzu a znovu po šesti měsících. Metodou vyhodnocení bylo vlastní pozorování. Zaměřila jsem se na evaluaci svého působení, evaluaci skupiny a každého jednotlivce. Evaluace proběhla také ze strany účastníků kurzu. Taneční lekce a aktivity s nimi spojené se osvědčily jako vhodný prostředek pro rozvíjení sociálních kompetencí dospělých s mentálním postižením. U pěti účastníků se hodnoty zvýšily v 5 10 ze 17 sledovaných kompetencí. Regres nastal u účastníka, který prožíval poslední dva měsíce kurzu náročnou životní situaci. Nejvýrazněji a u všech účastníků se zvýšily hodnoty v oblasti spolupráce ve skupině. U pěti účastníků došlo k progresu v navazování a udržování očního kontaktu a navazování konverzace. U jednoho účastníka se zvýšila hodnota v oblasti vystupování ve skupině, u jednoho v oblasti samostatnosti a jeden oproti začátku oslovoval ostatní účastníky jménem. Celkově se členové skupiny stali sebevědomějšími. K dosažení žádoucích výsledků přispíval fakt, že se kurz konal mimo známé prostory a v kolektivu dalších dospělých intaktních jedinců. Důležitý byl také přístup lektora, promyšlení a stanovení cílů a reakce na podněty účastníků. Při realizaci taneční aktivity s lidmi s mentálním postižením dochází k rozvoji sociálních kompetencí. Při promyšleném postupu lze kompetence rozvíjet intenzivněji a přesto nenásilně. Bakalářská práce má sloužit jako motivace pro pracovníky, kteří by chtěli touto aktivitou naplňovat volný čas dospělých s mentálním postižením a cíleně tak působit na jejich rozvoj.

Rozdílný vývoj depopulace venkovského území české a rakouské části Novohradských hor 1930/1991/2011
Havlová, Renata ; Majerová, Věra (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá rozdílnými a shodnými rysy českého a evropského venkova. Jedná se o důležité a aktuální téma. Důvodem jsou významné změny, kterými venkov za poslední léta prošel. Mezi cíle této práce patří prvotně stanovit a sjednotit jednotnou typologii pro český a evropský venkov. Dalším cílem je stanovit zásadní historické peripetie, které se podílely na vývoji jednotlivých venkovských prostředí. Významným cílem práce je vyhodnotit na českém a evropském venkově změny kulturně-sociologické, demografické a geografické, ekonomické a politické aj. Cílem práce je dále vyhodnotit, zda a jakým způsobem probíhá rozvoj a financování venkova. Kdo a jakým způsobem se na rozvoji a financování podílí. Do jaké míry je pro jednotlivé evropské a české venkovské oblasti důležité působení Evropské unie a využívání dotačních titulů. A také do jaké míry venkov změnily. Zda se bude venkov ubírat k evropsky požadované konvergenci, či naopak k divergenci. Z metodologického hlediska je použit kvantitativní výzkum s využitím deduktivní metody. Data jsou čerpána zejména z Českého statistického úřadu, statistického úřadu Evropské unie a z Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj. Získané údaje jsou pak převedeny do výsledných tabulek a graficky zaneseny do grafů a map. Pro přehlednost je v závěru práce provedena SWOT analýza. Z hlediska metodologie je venkov chronologicky zarámovat do příslušných teorií regionálního rozvoje a ekonomického vývoje. Vyústěním této práce je podrobná analýza zjištěných rozdílů. Významným cílem je snaha navrhnout určitá opatření pro udržitelný a prosperující venkovský - regionální rozvoj v českém prostředí. Do budoucna by se na venkově měla zlepšit a zvýšit občanská vybavenost, dopravní obslužnost, nabídka investorů a celkově zvýšit pozitivní vztah k venkovu s přidanou hodnotou. Výsledkem by do budoucnu na venkově měla být větší hustota obyvatelstva, vyšší porodnost a vyšší zaměstnanost.

Celoživotní vzdělávání ředitelů škol a jejich profesní rozvoj
Hejdová, Eva ; Trunda, Jiří (vedoucí práce) ; Trojan, Václav (oponent)
NÁZEV: Celoživotní vzdělávání ředitelů škol a jejich profesní rozvoj AUTOR: Bc. Eva Hejdová KATEDRA: Centrum školského managementu VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Jiří Trunda ABSTRAKT: Diplomová práce je zaměřena na problematiku celoživotního vzdělávání ředitelů mateřských a základních škol. Vychází z teoretických poznatků dané problematiky, z odborné literatury a dalších dostupných zdrojů, praktická část je založena na získání dat z dotazníkového šetření a jeho analýze. Zaměřuje se na vývoj konceptu celoživotního vzdělávání, strategické dokumenty, úlohu, kompetence a profesní rozvoj ředitelů škol v České republice a ve vybraných zemích Evropské unie. Uvádí etapy a atributy celoživotního vzdělávání, součásti a funkce celoživotního učení, další vzdělávání, význam a zhodnocení situace v oblasti celoživotního vzdělávání v České republice. Cílem práce je zmapovat oblast celoživotního vzdělávání ředitelů škol, dotazníkové šetření je zaměřeno na zjištění, jaký postoj mají ředitelé k oblasti celoživotního vzdělávání, dále na specifikaci jejich vzdělávacích potřeb a preferenci nejpřijatelnějších forem vzdělávání. Výsledkem diplomové práce je zviditelnění vzdělávacích potřeb ředitelů mateřských a základních škol, poptávky po zaměřenosti vzdělávání a nejpřijatelnějších forem vzdělávání. KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní vzdělávání,...

Rozdílný vývoj depopulace venkovského území české a rakouské části Novohradských hor 1930/1991/2011
Havlová, Renata ; Majerová, Věra (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá rozdílnými a shodnými rysy českého a evropského venkova. Jedná se o důležité a aktuální téma. Důvodem jsou významné změny, kterými venkov za poslední léta prošel. Mezi cíle této práce patří prvotně stanovit a sjednotit jednotnou typologii pro český a evropský venkov. Dalším cílem je stanovit zásadní historické peripetie, které se podílely na vývoji jednotlivých venkovských prostředí. Významným cílem práce je vyhodnotit na českém a evropském venkově změny kulturně-sociologické, demografické a geografické, ekonomické a politické aj. Cílem práce je dále vyhodnotit, zda a jakým způsobem probíhá rozvoj a financování venkova. Kdo a jakým způsobem se na rozvoji a financování podílí. Do jaké míry je pro jednotlivé evropské a české venkovské oblasti důležité působení Evropské unie a využívání dotačních titulů. A také do jaké míry venkov změnily. Zda se bude venkov ubírat k evropsky požadované konvergenci, či naopak k divergenci. Z metodologického hlediska je použit kvantitativní výzkum s využitím deduktivní metody. Data jsou čerpána zejména z Českého statistického úřadu, statistického úřadu Evropské unie a z Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj. Získané údaje jsou pak převedeny do výsledných tabulek a graficky zaneseny do grafů a map. Pro přehlednost je v závěru práce provedena SWOT analýza. Z hlediska metodologie je venkov chronologicky zarámovat do příslušných teorií regionálního rozvoje a ekonomického vývoje. Vyústěním této práce je podrobná analýza zjištěných rozdílů. Významným cílem je snaha navrhnout určitá opatření pro udržitelný a prosperující venkovský - regionální rozvoj v českém prostředí. Do budoucna by se na venkově měla zlepšit a zvýšit občanská vybavenost, dopravní obslužnost, nabídka investorů a celkově zvýšit pozitivní vztah k venkovu s přidanou hodnotou. Výsledkem by do budoucnu na venkově měla být větší hustota obyvatelstva, vyšší porodnost a vyšší zaměstnanost.

Potenciál udržitelného rozvoje obce
Uhlíková, Ivana ; Varvažovská, Pavla (vedoucí práce) ; Marcela, Marcela (oponent)
Diplomová práce se zabývá analýzou strategie udržitelného rozvoje se zaměřením na environmentální pilíř a následné hodnocení implementace environmentální udržitelnosti ve městě Kladně. Cílem bylo zhodnotit aktivní i perspektivní environmentální politiku tohoto města. V teoretické části jsou popsány jednotlivé zákony, dokumenty a nástroje týkající se environmentální politiky a udržitelného rozvoje. Práce popisuje zájmové území, jeho historický vývoj, demografii, životní prostředí, sociální oblast a kulturu. Na konkrétních příkladech je poté doporučeno, jak by environmentální management města Kladna mohl postupovat. Navržená doporučení jsou výsledkem analýzy všech zjištěných dostupných informací a zahrnují také potřeby a požadavky obyvatel města. Důležitá je aktualizace Strategie environmentální politiky a uvedení aktivit ze Strategie udržitelného rozvoje SO ORP Kladno do praxe. Zlepšení veřejné služby a komunitní soudržnost. Vytvoření školních fór na základních školách. Závěrečná část obsahuje výsledky terénního šetření. Při tom byly rozdány a sesbírány dotazníky v kombinaci s řízenými rozhovory.