|
Výchova jako problém u Radima Palouše
Dytrych, Ondřej ; Rybák, David (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent)
Hlavním tématem práce je promýšlení specifického smyslu výchovy a vzdělávání ve filosofii Radima Palouše. Z této základní problematiky specifičnosti výchovy jako přivádění k rozumění celku (řádu) světa u Palouše budeme dále explikovat klíčové motivy. Mezi tyto motivy patří především existence člověka jako bytosti od-povědné za celek světa a ostatních lidí. Dále problém školy jako specifické temporální situace překračující každodenní shon (ascholia) a provoz, zkrátka kvaltování, a scholé jako svobody k sobě, která se rozvíjí ve schopnosti dialogického se-tkávání se sebou i s druhými. Tato základní půda bude konkretizována též v dějinné dimenzi propojováním pro Palouše důležitých myslitelů (především Sokrates, Komenský, Patočka).
|
|
Příběh - světci a světice
Štěrbová, Terezie ; Kornatovský, Jiří (vedoucí práce) ; Uhl Skřivanová, Věra (oponent)
SHRNUTÍ / ABSTRAKT/ ZÁVĚR Během psaní této bakalářské práce jsem se pokusila popsat obsahovost a význam světců a světic v jejich obecném teoretickém a společenském chápání. Především mne zaujala společenská úloha světců a světic, jakožto patronů v rámci lidové zbožnosti a zvyklostí. S vybranými světci jsem se pokusila netradičním způsobem propojit místa v krajině, ve které jsou právě oni uctívání a jsou mocnými ochránci těchto posvěcených míst. Tato specifická místa jsem vybírala ve své rodné krajině Beskyd. Krajina této oblasti a mnou vybraná posvátná místa, mne silně inspirovaly nejen v mé výtvarné realizaci, ale také v plánování pedagogických úkolů pro děti ve věkovém rozmezí 6-10 let. Posvátná místa, mající svého patrona, ukryta i v těch nejhlubších lesích nebo označující bod, ve kterém se křižují dvě polní cesty, budou vždy důležitým prvkem pro naši společnost. Člověk věřící nebo ne, vždy bude cítit něco nepopsatelného z těchto míst. Bude si říkat, že daný patron zde drží svou ochranou ruku, nebo bude věřit v magickou sílu ukrytou v přírodě z předkřesťanských dob. Stále však tato místa v sobě ponesou příběhy a legendy svatých. A nejen ty. Skrze tato místa se budou stále vanout příběhy lidí, jako podzimní chladný vánek, který vdechuje krajině posvátnou energii. Posvátná místa, která jsou zasvěcená už...
|
|
Etika ve sportu
Hovorka, Josef ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent)
Jméno a příjmení autora: Bc. Josef Hovorka Název diplomové práce: Etika ve sportu Katedra: Katedra občanské výchovy a filosofie Vedoucí diplomové práce: Prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc. Rok obhajoby diplomové práce: 2012 Abstrakt: Cílem práce je přinést nový přístup k problematice etiky ve sportu, iniciovat změnu pohledu na sport, vytvořit preventivně-vzdělávací program a změnit přístup ve výchově nejenom sportovců, ale také dětí a mládeže v České republice. Klíčová slova: hra, celek, Areté, olympismus, doping, fair play Souhlasím s půjčováním diplomové práce v rámci knihovních služeb.
|
|
Pracovní listy zaměřené na vztah celek a jeho části
Navarová, Zuzana ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent)
Bakalářská práce se věnuje dětskému vnímání celku a jeho částí při práci s pracovními listy. Pracovní listy nejsou chápány izolovaně, ale jsou zasazeny do specifické didaktické struk- tury v rámci školního projektu zaměřeného na Pražské pověsti a legendy. Práce představuje vybrané aktivity formulované k vytvořeným pracovním listům, k jejichž řešení jsou použity různé metody práce. Předložená práce vychází z Teoretické část zaměřené na dítě předškolního věku, před- matematickou gramotnost a pracovní listy. Praktická část představuje vytvořené pracovní listy, úkoly a jejich charakteristiku. Užití pracovních listů v praxi mateřské školy bylo sledováno v rámci kvalitativního výzkumu na vzorku třinácti předškolních dětí jedné mateřské školy. Všechny pracovní listy se vztahují k problematice "celek a jeho části", každý jiným způsobem. Proces řešení předpokládá činnosti spojené s porovnáváním, usuzováním a uvažováním, s uspořádáním, tříděním, kompletací a dekompozicí. Proces řešení úkolů dětmi je natočen na videozáznam a posléze analyzován. Metodami řešení bakalářského úkolu byly rešerše, kvali- tativní výzkum, pozorování, evidence sledovaných jevů, analýza a diskuze. Analýzou dat došlo k rozdělení pracovních listů na použitelné v původním zadání a na pracovní listy, které vyžadují dílčí úpravy. Analýza...
|
|
Problém areté ve filosofii Anny Hogenové
Urbášek, Aleš ; Rybák, David (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
Tato práce si klade za cíl ohledat myšlenkové motivy Anny Hogenové, vedoucí především k pochopení významu ctnosti zvané areté. Areté jako schopnosti v jednotlivé, konkrétní situaci zachytit celek, takový, který není pojmově definovatelný a neukazuje se jako verifikovatelné jsoucno. Cesta k pochopení takto myšleného celku začíná u René Descarta a následného vzniku fenomenologie Edmunda Husserla, na něhož navazuje Heidegger, který nám možnost zachytit celek demonstruje na tzv. náladách. U Patočkova porozumění celku již spatřujeme přímou souvislost s Hogenovou, jež tvrdí, že to jsou právě celky, na které se dnes, i díky empirické vědě, zapomnělo. Areté je představeno také v souvislosti výchovy, kde by jejím smyslem, podle Hogenové, mělo být právě přivádění k onomu celku. Kromě ústředního motivu se práce také snaží zachytit filozofku s jejími hlavními tématy, jako je např. problematika počátku nebo nutnost žít životem z vlastního pramene. KLÍČOVÁ SLOVA Hogenová, areté, výchova, celek, fenomenologie
|
|
Příběh - světci a světice
Štěrbová, Terezie ; Kornatovský, Jiří (vedoucí práce) ; Uhl Skřivanová, Věra (oponent)
SHRNUTÍ / ABSTRAKT/ ZÁVĚR Během psaní této bakalářské práce jsem se pokusila popsat obsahovost a význam světců a světic v jejich obecném teoretickém a společenském chápání. Především mne zaujala společenská úloha světců a světic, jakožto patronů v rámci lidové zbožnosti a zvyklostí. S vybranými světci jsem se pokusila netradičním způsobem propojit místa v krajině, ve které jsou právě oni uctívání a jsou mocnými ochránci těchto posvěcených míst. Tato specifická místa jsem vybírala ve své rodné krajině Beskyd. Krajina této oblasti a mnou vybraná posvátná místa, mne silně inspirovaly nejen v mé výtvarné realizaci, ale také v plánování pedagogických úkolů pro děti ve věkovém rozmezí 6-10 let. Posvátná místa, mající svého patrona, ukryta i v těch nejhlubších lesích nebo označující bod, ve kterém se křižují dvě polní cesty, budou vždy důležitým prvkem pro naši společnost. Člověk věřící nebo ne, vždy bude cítit něco nepopsatelného z těchto míst. Bude si říkat, že daný patron zde drží svou ochranou ruku, nebo bude věřit v magickou sílu ukrytou v přírodě z předkřesťanských dob. Stále však tato místa v sobě ponesou příběhy a legendy svatých. A nejen ty. Skrze tato místa se budou stále vanout příběhy lidí, jako podzimní chladný vánek, který vdechuje krajině posvátnou energii. Posvátná místa, která jsou zasvěcená už...
|
|
Etika ve sportu
Hovorka, Josef ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent)
Jméno a příjmení autora: Bc. Josef Hovorka Název diplomové práce: Etika ve sportu Katedra: Katedra občanské výchovy a filosofie Vedoucí diplomové práce: Prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc. Rok obhajoby diplomové práce: 2012 Abstrakt: Cílem práce je přinést nový přístup k problematice etiky ve sportu, iniciovat změnu pohledu na sport, vytvořit preventivně-vzdělávací program a změnit přístup ve výchově nejenom sportovců, ale také dětí a mládeže v České republice. Klíčová slova: hra, celek, Areté, olympismus, doping, fair play Souhlasím s půjčováním diplomové práce v rámci knihovních služeb.
|
|
Cereální výrobky a jejich význam ve výživě
NOVOTNÁ, Jitka
Práce se zabývá průzkumem informovanosti veřejnosti ohledně základních znalostí cereálií a jejich konsumace. Teoretická část popisuje složení cereálií a jejich využití pro lidskou výživu. Dále se zabývá nutriční hodnotou cereálií a zdravotními aspekty konzumace cereálií. Mimo jiné k důležitým částem této práce patří označování výrobků z obilovin, důležité pro orientaci na trhu a cereálie v prevenci civilizačních chorob. K této práci byl udělán průzkum informovanosti veřejnosti ohledně základní znalosti cereálií a jejich konsumace. Stěžejní myšlenkou je zjistit jaká je informovanost veřejnosti a přispět k jejímu zvyšení. Dotazníkovou metodou bylo zjištěno, že informovanost veřejnosti je u lidí s pravidelnými pohybovými aktivitami vyšší než u lidí bez pohybových aktivit. Že ženy konsumují v průměru více cereálií než muži a že informovanost veřejnosti a konsumace cereálií s věkem nestoupá. K závěrům práce byl vytvořen osvětový leták ve kterém byly shrnuty podstatné informace ohledně cereálií a jejich konsumace.
|