Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 159 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.03 vteřin. 
Životní příběh jedince se zrakovým postižením a jeho rodiny
KOTKOVÁ, Markéta
Předkládaná diplomová práce se zabývá subjektivním vnímáním vlastní životní situace a celkového životního příběhu dospělého jedince se zrakovým postižením a s dětskou mozkovou obrnou. Jedinec je vnímán v kontextu celé jeho rodiny, a tak jsou nedílnou součástí výpovědi dalších rodinných příslušníků. Cílem práce je detailní popis života dospělého jedince pohledem několika generací jeho rodiny. Pod-otázky jsou bližší specifikací hlavní výzkumné otázky. Pro dosažení cíle byla prováděna analýza narativních rozhovorů se samotným jedincem s postižením, jeho rodiči, babičkou, sestrou a neteří. Narativní rozhovory nám umožnily detailněji zachytit subjektivní prožívání každého člena rodiny. V teoretické části je stručně popsáno zrakové postižení a taktéž dětská mozková obrna. Dále se práce zaměřuje na specifika vyplývající ze zrakového postižení v souvislosti s osobnostním pojetím jedince. Další důležitou kapitolou je rodina dítěte s postižením, která má na jedince bezesporu velký vliv. Osamělost, která doprovází osoby s postižením, je nedílnou součástí celkového pojetí na námi stanovenou otázku. Zdravotní postižení je součástí společnosti. Dříve, resp. před rokem 1989 tomu tak nebylo. Potkat jedince s jakýmkoliv postižením se nestávalo příliš často. Pro dnešní společnost se může zdát tato skutečnost poněkud nepředstavitelná. Diplomová práce umožňuje nahlédnout do doby, kdy možnosti, přístupy a celkový pohled na rodinu s jedincem s postižením byly od samého začátku naprosto odlišné, než je tomu dnes. Výsledky výzkumného šetření poukazují na vliv nedostatečné podpory v tehdejší době, která mohla určitým způsobem ovlivnit nejen jedincovu, ale i rodinnou současnost. Data sesbíraná k diplomové práci mohou být využita jako výukový materiál studijních programů, které připravují studenty na jejich budoucí pomáhající profesi. Dále mohou být přínosem rodinám, které se nacházejí v podobné situaci.
Rozvoj pohybových dovedností u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku
BILÁ, Simona
Tato bakalářská práce se zaměřuje na rozvoj pohybových dovedností u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku. Uplatnění práce bude zejména u pedagogických pracovníků mateřských škol hlavního vzdělávacího proudu při inkluzivním vzdělání předškoláků se zrakovým postižením. Cílem této práce je sestavit edukační program pohybových aktivit. Aktivity mají za úkol rozvíjet oslabené pohybové dovednosti dítěte, které vznikají důsledkem zrakového postižení. Pro naplnění cílů bude zvolena kvalitativní strategie. Práce se skládá ze dvou částí - části teoretické a praktické. V teoretické části je představena terminologie spjatá k problematice zrakového postižení. Nalezneme zde klasifikaci jednotlivých zrakových vad, nejčastější zrakové vady v předškolním věku a obecná specifika vývoje dítěte se zrakovým postižením. Dále je zde objasněna problematika pohybu těchto dětí a zejména význam pohybových aktivit pro děti se zrakovým postižením. Poslední kapitola teoretické části je věnovaná možnostem předškolního vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praktická část bakalářské práce obsahuje návrh edukačního programu pohybových aktivit. Tyto aktivity mohou posloužit pedagogům hlavního vzdělávacího proudu mateřských škol v případě, že jim je do třídy integrováno dítě se zmíněným postižením. Aktivity mají ale své využití i u intaktních dětí v mateřských školách i v domácím prostředí. Pohybové aktivity jsou v edukačním programu zaměřeny především na rozvoj chůze a stability těla. U každé aktivity je uvedena motivace, podrobný popis činnosti s fotodokumentací a případně zvolené pomůcky pro danou aktivitu.
Práce s ICT a moderními technologiemi žáků a studentů se zrakovým postižením při distanční výuce
Fajkusová, Helena ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Tato práce se zaměřuje na téma moderních digitálních pomůcek pro žáky se zrakovým postižením, které lze využít při vzdělávání. Teoretická část se zabývá dílčími oblastmi, a to vzdělávání žáka se zrakovým postižením, digitálními technologiemi, které při vzdělání žáka můžeme využít a distanční výuce. Autorský výzkum proběhl na základě modelu kvalitativního zkoumání metodou polostrukturovaného rozhovoru, který byl zpracován po jednotlivých oblastech. Z výsledků vyplývá, že nejčastěji žáci využívali standartní digitální zařízení a to počítač, případně jako doplňková zařízení tablet a mobilní telefon. Co se týká speciálních kompenzačních pomůcek, zmíněn byl zejména braillský displej. Na téma odečítacích softwarů v největší míře hovořili dotazovaní o NVDA a JAWS s ambivalentními pohledy. V rámci distanční výuku uvedli někteří z respondentů problém se v prostředí sdílených online souborů zorientovat, využili však různých forem k získání informací, jak s programy pracovat. Bylo uvedeno, že si informace získávali sami na webových stránkách, někteří se obrátili na rodiče anebo přímo na vyučující, kteří je mohli navést s pomocí zrakové kontroly. V závěrečných kapitolách jsou také zmíněné pozitivní dopady distanční výuky v oblasti prohloubení zájmu o využívání digitálních technologií a možné navýšení...
Význam a možnosti kompenzačních pomůcek pro děti se zrakovým postižením z pohledu rodičů
BLÁHOVÁ, Pavlína
Bakalářská práce se zabývá problematikou informovanosti rodičů o významu a dostupnosti kompenzačních pomůcek pro děti se zrakovým postižením. Zaměřuje se především na názory rodičů o kompenzačních pomůckách a jejich dostupnost. Dále se zabývá významem a dostupností kompenzačních pomůcek, pro kompenzaci v oblasti zrakové percepce. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí, a to na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá etiologií zraku, rozdělením zrakových vad a kognitivním vývojem dítěte. Dále se zabývá kompenzačními pomůckami pro zrakově postižené a organizacemi, které jsou zaměřené na pomoc lidem s postižením zraku. Praktická, neboli výzkumná část, byla zpracována pomocí kvantitativního výzkumného šetření. Pro sběr dat bylo použito dotazníkové šetření. Dotazník byl tvořen z 16 otázek. 4 otázky z dotazníku byly otevřené a 13 otázek bylo uzavřených. Výzkumný soubor celkem tvořilo 100 vyplněných dotazníků. Tyto dotazníky vyplnili respondenti, kteří mají děti se zrakovým postižením. Z výzkumného šetření byla zjištěna informovanost rodičů o kompenzačních pomůckách a jejich dostupnost. Z výsledku výzkumu vyplývá, že je informovanost u oslovených respondentů dostačující. Dále z výsledků vyplývá, že většina respondentů nespolupracuje s níže uvedenými organizacemi. Většina respondentů dostává informace o kompenzačních pomůckách od lékaře, a ve většině případů se jedná o samoplátce.
Návrh vzdělávacího programu pro děti se zrakovým postižením předškolního věku zaměřený na rozvoj samostatnosti, sebeobsluhy a základních hygienických návyků
ZACHOVÁ, Veronika
Bakalářská práce se zabývá tématem samostatnosti, sebeobsluhy a hygienických návyků u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku. Cílem je vyhledat a analyzovat teoretické poznatky a na jejich základě vytvořit návrh vzdělávacího programu pro pedagogy mateřských škol, kteří mají ve třídě právě dítě se zrakovým postižením. Pro naplnění cíle byla zvolena kvalitativní metoda (pozorování, analýza dokumentů, rozhovor). Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. První kapitola teoretické části se zabývá pojmem zrakové postižení, nejčastějšími zrakovými vadami u dětí, vývojem dítěte a možností péče o dítě se zrakovým postižením. Ve druhé kapitole je blíže specifikováno předškolní vzdělávání, včetně legislativních a kurikulárních dokumentů. Třetí kapitola se věnuje teoretickému podkladu pro praktickou část práce, tedy samostatnosti, sebeobsluze a hygienickým návykům u dětí se zrakovým postižením. Praktickou část tvoří návrh vzdělávacího programu, který je rozdělen na tři oblasti: oblast hygienický návyků a dovedností, oblast návyků a dovedností spojených s oblékáním a svlékáním a oblast návyků a dovedností spojených se stolováním. Každá z nich má několik podkapitol, kde jsou uvedeny aktivity, které mohou využít pedagogové v mateřských školách při edukaci dítěte se zrakovým postižením.
Adaptace didaktických materiálů vybraných vzdělávacích obsahů pro vzdělávací oblast Člověk a příroda pro žáky se zrakovým postižením v základním vzdělávání
KREJČÍKOVÁ, Jitka
Cílem této bakalářské práce bylo teoreticky zpracovat specifika dítěte a žáka se zrakovým postižením, a tato teoretická východiska následně vztáhnout k výuce žáků se zrakovým postižením ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda. Na základě těchto teoretických východisek pak bylo dílčím cílem vytvořit adaptované didaktické materiály a pomůcky vybraných vzdělávacích obsahů této oblasti, využít je ve vzdělávacím procesu a zhodnotit je. Vybranými vzdělávacími obsahy se staly Obecná biologie a genetika a Biologie hub probírané v hodinách přírodopisu 6. třídy základní školy a vytvořené adaptované didaktické materiály a pomůcky byly využity při výuce na základní škole hlavního vzdělávacího proudu pro žákyni s těžkým zrakovým postižením s IV. stupněm podpůrných opatření a asistentem pedagoga.
Možnosti prevence a podpory správného řečového vývoje dětí se zrakovým postižením v předškolním věku
KOLEŠOVÁ, Anežka
Bakalářská práce je zaměřena na děti předškolního věku, které mají zrakové postižení souběžně s řečovými vadami. Hlavním cílem bakalářské práce je zpracování aktuálního poznání vymezeného problému a následné vypracování vzdělávacího obsahu předmětu speciálně pedagogické péče. Bakalářská práce je rozdělena na dvě části, kterými jsou teoretická a praktická část. Teoretická část se věnuje osobám se zrakovým postižením, klasifikaci zrakového postižení a vadám, které vedou ke vzniku zrakového postižení u dětí. Zabývá se specifiky vývoje u dětí se zrakovým postižením a následně se více zaměřuje na řeč a její vývoj. V neposlední řadě se zaměřuje na logopedickou intervenci a vzdělávání žáků se zrakovým postižením. Praktická část bakalářské práce byla vypracována na základě pozorování a polostrukturovaného rozhovoru. Na tomto podkladě vznikl vzdělávací obsah speciálně pedagogické péče (návrh školního vzdělávacího programu) s názvem "Logopedická péče u dětí se zrakovým postižením". Součástí empirické části je také "Návrh aktivit pro realizaci vzdělávacího obsahu předmětu speciálně pedagogické péče: Logopedická péče", který mohou využít studenti, učitelé MŠ, ale i rodiče dětí se zrakovým postižením.
Individuální program rozvoje zrakové percepce dítěte s postižením zraku prostřednictvím LiteScout tabule a příslušenství
KUČEROVÁ, Jana
Tato bakalářská práce se zabývá rozvojem zrakového vnímání u dítěte se zrakovým postižením pomocí tabule LiteScout a jejího příslušenství. Teoretická část této práce se zaměřuje na charakteristiku zrakového postižení, pojednává o nápravě funkce postiženého orgánu, o rozvoji nepostižených smyslů a funkcí, které nahrazují funkci postiženého zraku a popisuje metodiku rozvoje zrakového vnímání, tzv. zrakovou stimulaci. Hlavní část bakalářské práce se zabývá popisem samotného diagnostického a intervenčního nástroje a vytvořením individuálního plánu rozvoje zrakového vnímání. Výsledkem této bakalářské práce je vytvořený individuální plán s cvičeními na míru konkrétního dítěte se zrakovým postižením. Dalším výsledkem této práce je překlad metodických materiálů k LiteScout tabuli, který je v příloze této práce.
Specifika realizace a dostupnost volnočasových aktivit osob se zrakovým postižením
MOLZEROVÁ, Hana
Bakalářská práce se zabývá problematikou realizací a dostupností volnočasových aktivit osob se zrakovým postižením. Cíl bakalářské práce je zaměřen na specifika realizace volnočasových aktivit osob se zrakovým postižením, hodnoty a potřeby osob se zrakovým postižením v rámci trávení volného času. Na uvedeném podkladě je provedena kvalitativní studie zaměřena na specifika realizace volnočasových aktivit osob se zrakovým postižením a její dostupnost. . Práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část obsahuje tři hlavní oblasti vymezující zrakové postižení, volný čas, realizaci a dostupnost volnočasových aktivit, a to v souvislosti osob se zrakovým postižením. Následně jsou tyto hlavní oblasti doplněny o dílčí podoblasti, které se věnují konkrétním volnočasovým aktivitám osob se zrakovým postižením a jejich rozdělením. Specifika realizace volnočasových aktivit, význam volného času a instituce zastřešující volnočasové aktivity osob se zrakovým postižením. Ve výzkumné části byl použit kvalitativní přístup bádání. Výzkumná část obsahuje metodologii a popisuje techniku sběru dat. Data jsou sbírána metodou polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvoří dospělé osoby se zrakovým postižením. Získaná data jsou analyzována kategorizací dle předem nastavených kritérií. Na konci výzkumné části jsou data vyhodnocena. Výzkum přinesl řadu skutečností. Vyplývá z něj, že jedinci se zrakovým postižením využívají řadu specifik k uskutečnění volnočasových aktivit. Nabídka je široká a samotná dostupnost je ovlivněna jedincem, bydlištěm, věkem a také okolím. Výstupy bakalářské práce mohou být využity jako studijní materiál pro studenty studijních programů zaměřených na pomáhající profese. Dále mohou být upotřebitelné pro organizace, které vytvářejí nabídku volnočasových aktivit osob se zrakovým postižením.
Realizace výuky tělesné výchovy žáků se zrakovým postižením v základních školách hlavního vzdělávacího proudu.
CHYNOVÁ, Lucie
Bakalářská práce se zabývá problematikou realizace tělesné výchovy u žáků se zrakovým postižením v základních školách hlavního vzdělávacího proudu. Práce je rozdělena na část teoretickou a na část praktickou. V teoretické části se čtenář dozví co to znamená zrakové postižení a jakým způsobem se dá zrakové postižení kompenzovat pomocí sluchu, čichu, hmatu a chuti. Dále se dozví o vývoji zrakově postiženého dítěte ať už se jedná o vývoj kognitivních funkcí, pohybu či sociálního vývoje. Teoretická část je rozdělena na 2 základní části, kdy druhou část tvoří systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením. Praktická část je zaměřena na 3 zrakově postižené žáky, kteří navštěvují základní školu hlavního vzdělávacího proudu. S těmito žáky, jejich rodiči a pedagogickými pracovníky byl proveden polostandardizovaný rozhovor. Dále je zde popis hodiny tělesné výchovy, která byla součástí výzkumu této práce.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 159 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.