Název:
Možnosti prevence a podpory správného řečového vývoje dětí se zrakovým postižením v předškolním věku
Překlad názvu:
Possibilities of prevention and support of the right speech development of children with visual impairment in preschool age
Autoři:
KOLEŠOVÁ, Anežka Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na děti předškolního věku, které mají zrakové postižení souběžně s řečovými vadami. Hlavním cílem bakalářské práce je zpracování aktuálního poznání vymezeného problému a následné vypracování vzdělávacího obsahu předmětu speciálně pedagogické péče. Bakalářská práce je rozdělena na dvě části, kterými jsou teoretická a praktická část. Teoretická část se věnuje osobám se zrakovým postižením, klasifikaci zrakového postižení a vadám, které vedou ke vzniku zrakového postižení u dětí. Zabývá se specifiky vývoje u dětí se zrakovým postižením a následně se více zaměřuje na řeč a její vývoj. V neposlední řadě se zaměřuje na logopedickou intervenci a vzdělávání žáků se zrakovým postižením. Praktická část bakalářské práce byla vypracována na základě pozorování a polostrukturovaného rozhovoru. Na tomto podkladě vznikl vzdělávací obsah speciálně pedagogické péče (návrh školního vzdělávacího programu) s názvem "Logopedická péče u dětí se zrakovým postižením". Součástí empirické části je také "Návrh aktivit pro realizaci vzdělávacího obsahu předmětu speciálně pedagogické péče: Logopedická péče", který mohou využít studenti, učitelé MŠ, ale i rodiče dětí se zrakovým postižením.The bachelor's thesis is focused on preschool children suffering from visual impairment along with speech defects. The main goal of this bachelor's thesis is to present the current knowledge of the defined problem as well as to provide the subsequent elaboration of the educational content of the subject special education care. The bachelor's thesis is divided into two parts: the theoretical and practical part. The theoretical part deals with people with visual impairment, classification of visual impairment and defects that lead to visual impairment in children. Furthermore, it addresses the specifics of development of visually impaired children and subsequently focuses more on speech and its development. Last but not least, the theoretical part is also focused on speech therapy intervention and education of visually impaired students. The practical part of the bachelor's thesis was developed based on the observation and semi-structured interview. On this basis, the educational content of special education care (school education programme draft) entitled "Speech Therapy Care for Visually Impaired Children" was created. Part of the empirical part also represents "Proposal of Activities for the Implementation of the Educational Content of the Subject Special Education Care: Speech Therapy", which can be used by students, kindergarten teachers, but also parents of visually impaired children.
Klíčová slova:
logopedická intervence; Návrh aktivit; zrakové postižení; řečové vady; Proposal of activities; speech defect; speech therapy intervention; visual impairment Citace: KOLEŠOVÁ, Anežka. Možnosti prevence a podpory správného řečového vývoje dětí se zrakovým postižením v předškolním věku. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/64020