|
Analýza impedančních vlastností kobylky u strunných nástrojů
Němec, Petr ; Nop, Patrik (oponent) ; Jirásek, Ondřej (vedoucí práce)
Je známým faktem, že kobylky akustických nástrojů tvoří důležitý prvek v „akustickém obvodu“ těl těchto nástrojů. Jejich funkce zastává akustický filtr, který má vliv především v pásmu 2 – 6 kHz a vyšších frekvencích. Zůstává zde prostor pro odhalení spojitostí mezi vlivem konkrétních mechanicko– akustických vlastností materiálu samotné kobylky na akustické vlastnosti celého nástroje. Cílem je odhalit tyto spojitosti pro vybrané vzorky materiálů s vlastnostmi v rozsahu běžně používaných materiálů i s vlastnostmi extrémními. Jsou navrženy experimenty, které změří vlastnosti materiálů a z těchto materiálů se vyrobí kobylky, které jsou následně za konstantních podmínek změřeny. Na základě výsledků jsou navrženy možné spojitosti a doporučen další výzkum.
|
|
Analýza impedančních vlastností kobylky u strunných nástrojů
Němec, Petr ; Nop, Patrik (oponent) ; Jirásek, Ondřej (vedoucí práce)
Je známým faktem, že kobylky akustických nástrojů tvoří důležitý prvek v „akustickém obvodu“ těl těchto nástrojů. Jejich funkce zastává akustický filtr, který má vliv především v pásmu 2 – 6 kHz a vyšších frekvencích. Zůstává zde prostor pro odhalení spojitostí mezi vlivem konkrétních mechanicko– akustických vlastností materiálu samotné kobylky na akustické vlastnosti celého nástroje. Cílem je odhalit tyto spojitosti pro vybrané vzorky materiálů s vlastnostmi v rozsahu běžně používaných materiálů i s vlastnostmi extrémními. Jsou navrženy experimenty, které změří vlastnosti materiálů a z těchto materiálů se vyrobí kobylky, které jsou následně za konstantních podmínek změřeny. Na základě výsledků jsou navrženy možné spojitosti a doporučen další výzkum.
|
|
Úvod do problematiky barvy zvuku barokních a moderních houslí
Klimeš, Jakub ; OTČENÁŠEK, Zdeněk (vedoucí práce) ; PINKAS, Martin (oponent)
Práce se zabývá konstrukčními rozdíly houslí barokního a moderního typu, propojením těchto rozdílů s objektivními akustickými poznatky a jejich vlivem na barvu zvuku.
Obsahuje: organologické shrnutí vývoje nástroje do 17. století, popis základních akustických principů tvorby zvuku na houslích, organologické shrnutí konstrukčních změn od baroka po současnost a jejich částečné projení s hudební akustikou. Poslední kapitolou je pak vlastní výzkum. Zde jsou porovnávána spektra harmonických složek jednotlivých tónů nástrojů barokních a moderních a jejich směrové vyzařovací charakteristiky. Vyvozené závěry jsou pak dány do souvislosti se subjektivním popisem barvy zvuku.
|
| |