Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Jak rodiče dětí předškolního věku uvažují o výchově?
PRA, Lucie
Hlavním výzkumným cílem této diplomové práce je zjistit, jak rodiče dětí předškolního věku uvažují o výchově. První a druhá kapitola se snaží přiblížit rodinu jakožto výchovné prostředí a rodičovství jako základ pro pochopení výchovy v rodině. Třetí kapitola je věnována kvalitativnímu výzkumnému šetření, které se snaží za pomoci fenomenologického rozhovoru přiblížit to, jak rodiče uvažují o výchově. Čtvrtá kapitola se zabývá výchovou a výchovným působením, jež porovnává zjištěné poznatky z vlastního výzkumu s teorií uváděnou v odborné literatuře.
Rodinné prostředí a konzumace alkoholu mezi mladistvými
Rendlová, Barbora ; Soukup, Petr (vedoucí práce) ; Tuček, Milan (oponent)
Diplomová práce s názvem Rodinné prostředí a konzumace alkoholu u mladistvých se zabývá vztahem čtyř dimenzí rodinného prostředí a konzumace alkoholu u šestnáctiletých. Těmito čtyřmi dimenzemi jsou způsob trávení volného času, struktura rodiny, styl rodičovské výchovy a socioekonomický status. V teoretické části práce je nejdříve popsán vliv rodiny na vývoj dítěte a také vymezen proces socializace, prostřednictvím kterého rodina na dítě působí. Dále je rozebrána souvislost mezi rodinným prostředím a konzumací alkoholu u mladistvých a poté jsou charakterizovány čtyři zkoumané dimenze rodinného prostředí ve vztahu ke konzumaci alkoholu. Souvislost rodinného prostředí a konzumace alkoholu u mladistvých byla zkoumána pomocí smíšeného designu výzkumu. V hlavní, kvantitativní části práce byly pomocí dat z Evropské školní studie o alkoholu a jiných drogách (ESPAD) z roku 2007 zkoumány vztahy mezi vybranými dimenzemi rodinného prostředí a ukazateli konzumace alkoholu, dále byla vytvořena typologie mladistvých konzumentů alkoholu. Na výsledky této části práce navázala část kvalitativní, kde byly pomoci deseti polostrukturovaných rozhovorů zkoumány hlubší souvislosti a směr vztahů zjištěných na základě analýzy kvantitativních dat. Tato část byla především zaměřena na styl rodičovské výchovy a trávení volného...
Vnímání autority učitele žáky 6. a 9. ročníků ZŠ
Matějková, Karolína ; Šaroch, Jaroslav (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent)
Diplomová práce se věnuje vnímání autority učitele žáky 6. a 9. ročníku ZŠ. Hlavním cílem práce je porovnat vnímání autority učitele žáky výše uvedených věkových skupin z různých hledisek. Mezi tato hlediska patří ontogenetické fáze vývoje, pohlaví žáků a prostředí, ve kterém žáci žijí. V rámci teoretické části práce jim bude věnována pozornost. Mezi další témata práce patří pojem autorita a autorita učitele. Výzkumná část vychází z kvantitativního šetření, realizovaného pomocí dotazníku vytvořeného k účelům výzkumu. Úkolem dotazníku je zjistit, zda se vnímání autority učitele mění v závislosti na věku žáků, tedy konkrétní fázi ontogenetického vývoje, a jaký vliv mají na vnímání autority učitele žáky 6. a 9. ročníku výše uvedená hlediska. Za účelem potvrzení, doplnění či upřesnění získaných dotazníkových dat byl veden polostrukturovaný rozhovor s vybranými pedagogy. Rozhovoru se účastnilo pět učitelů, dva muži a tři ženy různého věku, s odlišnou délkou praxe a z různých škol. Cílem rozhovorů bylo zjistit, jaký je názor vybraných učitelů na percepci autority učitele žáky 6. a 9. ročníku z hlediska ontogenetických fází vývoje žáků, prostředí, ze kterého žáci pocházejí a pohlaví žáků. Data získaná formou rozhovorů byla porovnána s daty dotazníkového šetření. Bylo sledováno, zda výsledky dotazníkového...
Rodinné prostředí a konzumace alkoholu mezi mladistvými
Rendlová, Barbora ; Soukup, Petr (vedoucí práce) ; Tuček, Milan (oponent)
Diplomová práce s názvem Rodinné prostředí a konzumace alkoholu u mladistvých se zabývá vztahem čtyř dimenzí rodinného prostředí a konzumace alkoholu u šestnáctiletých. Těmito čtyřmi dimenzemi jsou způsob trávení volného času, struktura rodiny, styl rodičovské výchovy a socioekonomický status. V teoretické části práce je nejdříve popsán vliv rodiny na vývoj dítěte a také vymezen proces socializace, prostřednictvím kterého rodina na dítě působí. Dále je rozebrána souvislost mezi rodinným prostředím a konzumací alkoholu u mladistvých a poté jsou charakterizovány čtyři zkoumané dimenze rodinného prostředí ve vztahu ke konzumaci alkoholu. Souvislost rodinného prostředí a konzumace alkoholu u mladistvých byla zkoumána pomocí smíšeného designu výzkumu. V hlavní, kvantitativní části práce byly pomocí dat z Evropské školní studie o alkoholu a jiných drogách (ESPAD) z roku 2007 zkoumány vztahy mezi vybranými dimenzemi rodinného prostředí a ukazateli konzumace alkoholu, dále byla vytvořena typologie mladistvých konzumentů alkoholu. Na výsledky této části práce navázala část kvalitativní, kde byly pomoci deseti polostrukturovaných rozhovorů zkoumány hlubší souvislosti a směr vztahů zjištěných na základě analýzy kvantitativních dat. Tato část byla především zaměřena na styl rodičovské výchovy a trávení volného...
Předávání hodnot v rodině
Bryknarová, Jana ; Tuček, Milan (vedoucí práce) ; Kuchař, Pavel (oponent)
Diplomová práce se zabývá přenosem hodnot a norem v rodině. Cílem práce je kvantifikovat, do jaké míry v moderní české rodině k přenosu hodnot dochází, tj. do jaké míry (a zda vůbec) lze hovořit o vlivu rodičů na hodnoty jejich dětí. V druhém kroku je cílem zjistit, do jaké míry mají vliv vzdělání rodičů a styl výchovy, který v době dospívání dítěte uplatňují. Oporou pro zjištění je analýza datového souboru "Kulturní a hodnotové orientace 2008", který je unikátní tím, že obsahuje reálné rodinné páry (rodiče a jejich dospělé děti). Pozornost je zaměřena na hodnoty na různém stupni obecnosti (hodnotovým rámcům, hodnotovým orientacím, postojům a normám) a na výchovu v rodině jako na zdroj hodnot. Z analýz vyplývá vysoká míra shody mezi rodiči a jejich dětmi v oblasti hodnot. Jako hlavní ovlivňující proměnné byly identifikovány vzdělání rodičů a výchovný styl, který uplatňovali.
Rodina a výchova
STOSZKOVÁ, Denisa
Tato práce se zabývá vlivem rodiny a mateřské školy na výchovu a vývoj dítěte a je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část je rozdělena na čtyři kapitoly. První kapitola Dítě je zaměřena na přirozené lidské potřeby, na etapy dětství, respektive na etapu předškolního věku. V kapitole Rodina je tento pojem vysvětlen několika autory. Další kapitola se zabývá výchovou a výchovnými styly, vlivem výchovy na chování dítěte. V poslední kapitole je dokázána nezbytnost docházky do mateřské školy, její pozitivní či negativní vliv na dítě, úskalí při vstupu dítěte do školky. Praktická část obsahuje výzkum, který využívá metod dotazníkového šetření a rozhovoru. Cílem výzkumu bylo zjistit obecné i konkrétní informace o rodině, zda se rodiče dostatečně věnují svým dětem, jak tráví společný volný čas, jaké využívají metody, zda jsou děti i rodiče spokojeni s mateřskou školou. Výzkum je obohacen o srovnání odpovědí rodičů a odpovědí dětí.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.