Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 14 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vyvoj a využití bezmotorových letadel
Bečka, Pavel ; Schoř, Pavel (oponent) ; Zablatzký, Jiří (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá historií, vývojem a využitím bezmotorových letadel. V první části je uvedena stručná historie tohoto leteckého odvětví a to jak ve světě, tak v Československu. Ve druhé části jsou uvedena konstrukční schémata těchto strojů. Ve třetí části se nalézá stručné pojednání o materiálech, které byly a jsou užívány v tomto odvětví letecké produkce a nakonec ve čtvrté části je uveden přehled způsobů, jaké jsou využívány pro starty těchto letounů.
Fatigue Life Evaluation of Composites Structures
Mihalides, Dušan ; Kopřiva, Tomáš (oponent) ; Juračka, Jaroslav (oponent) ; Klement, Josef (vedoucí práce)
The doctoral thesis deals with fatigue life evaluation of composites structures. The thesis pro-vides complex review of problematic and it is based on recent situation assessment. The main ob-jective of the thesis is to design the methodology of fatigue life evaluation of composites struc-tures. The designed methodology is applied to fatigue life evaluation of sailplane wing and propel-ler blades. One part of the thesis deals with laboratory fatigue tests of composite specimens which are intended for comparison of the effect of manufacturing technology and environment condition.
Load State of an Aircraft with an Elastic Wing
Schoř, Pavel ; Daněk, Vladimír (oponent) ; Slavík, Svatomír (oponent) ; Píštěk, Antonín (vedoucí práce)
This thesis proposes a methodology, how to calculate the load state of an aircraft with an elastic wing by first-order panel panel method according to Katz and Plotkin, Low-Speed Aerodynamics, 2001 coupled to a struc- tural analysis method according to Píštěk et al., Pevnost a životnost letadel I, 1988 and Lebofsky,Numerically Generated Tangent Stiffness Matrices for Geometrically Non-Linear Structures, 2013. For a flow, which is similar to a potential flow, panel methods can provide an accurate information about all characteristics required for a calculation of aerodynamic load. Unlike the CFD based methods, this method can be used on an average personal computer.
Návrh zařízení umožňujícího opětovné připojení větroně k vlečnému letounu
Ryba, Filip ; Löffelmann, František (oponent) ; Sklenář, Filip (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá návrhem dvojdílného systému pro spojení větroně a vlečného letounu ve vzduchu. Teoretická část se zabývá shrnutím principu funkcí větroňů a analýzou uskutečněného pokusu o opětovné spojení. Praktická část probírá navržené části konceptů, které by mohly funkci plnit a pomocí jejich kombinace je vytvořeno finální konstrukční řešení. Řešení je zpracováno ve výkresové dokumentaci a ověřeno manuálními a MKP výpočty.
Aerodynamic analysis of morphing geometry application to sailplane winglet design
Malinowski, Matěj ; Jebáček, Ivo (oponent) ; Popela, Robert (vedoucí práce)
This master’s thesis deals with aerodynamic analysis and optimisation of sailplane winglet. Winglet is considered with ability of in-flight shape changing and optimisation process is focused to revealing of optimal shapes for different flight regimes. First part of thesis describes current efforts in the field of design and development of winglets with variable geometry. Second part is focused on the description of winglet function, followed by third part which describing optimisation methods, which may be used for the winglet optimisation. Description of the aircraft fitted with winglet chosen for the optimisation process is next part of thesis followed by airworthiness requirements for the category of chosen aircraft. Model of typical flight of this aircraft is next part. Rest of the thesis is organized according to the process of searching optimum winglet shapes. Wing and winglet parametric CAD model description is followed by CFD model creation process and CFD simulation pre-processing description. Optimisation process details are revealed in the penultimate chapter. The final part of the thesis contains evaluation of the optimisation process results.
Nosné soustavy kluzáků
Löffelmann, František ; Weis, Martin (oponent) ; Jebáček, Ivo (vedoucí práce)
Práce pojednává o vlivu geometrických charakteristik na aerodynamické vlastnosti křídel v obecném smyslu, zatížení konstrukce křídla a popisuje typická konstrukční řešení křídel. Dále jsou uvedeny základní požadavky na kluzáky dle předpisu CS-22. Následně jsou popisovány kompozitní konstrukce a je nastíněn postup jejich návrhu. Popsány jsou nosné soustavy dvou rozdílných současných vysokovýkonných větroňů (Schleicher ASW 22, SZD 56-2 Diana-2). Nakonec jsou porovnány moderní kluzáky, jejich výkony a na tomto základě jsou srovnány výkony 15metrové třídy a 18metrové třídy.
Návrh zařízení umožňujícího opětovné připojení větroně k vlečnému letounu
Ryba, Filip ; Löffelmann, František (oponent) ; Sklenář, Filip (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá návrhem dvojdílného systému pro spojení větroně a vlečného letounu ve vzduchu. Teoretická část se zabývá shrnutím principu funkcí větroňů a analýzou uskutečněného pokusu o opětovné spojení. Praktická část probírá navržené části konceptů, které by mohly funkci plnit a pomocí jejich kombinace je vytvořeno finální konstrukční řešení. Řešení je zpracováno ve výkresové dokumentaci a ověřeno manuálními a MKP výpočty.
Load State of an Aircraft with an Elastic Wing
Schoř, Pavel ; Daněk, Vladimír (oponent) ; Slavík, Svatomír (oponent) ; Píštěk, Antonín (vedoucí práce)
This thesis proposes a methodology, how to calculate the load state of an aircraft with an elastic wing by first-order panel panel method according to Katz and Plotkin, Low-Speed Aerodynamics, 2001 coupled to a struc- tural analysis method according to Píštěk et al., Pevnost a životnost letadel I, 1988 and Lebofsky,Numerically Generated Tangent Stiffness Matrices for Geometrically Non-Linear Structures, 2013. For a flow, which is similar to a potential flow, panel methods can provide an accurate information about all characteristics required for a calculation of aerodynamic load. Unlike the CFD based methods, this method can be used on an average personal computer.
Aerodynamic analysis of morphing geometry application to sailplane winglet design
Malinowski, Matěj ; Jebáček, Ivo (oponent) ; Popela, Robert (vedoucí práce)
This master’s thesis deals with aerodynamic analysis and optimisation of sailplane winglet. Winglet is considered with ability of in-flight shape changing and optimisation process is focused to revealing of optimal shapes for different flight regimes. First part of thesis describes current efforts in the field of design and development of winglets with variable geometry. Second part is focused on the description of winglet function, followed by third part which describing optimisation methods, which may be used for the winglet optimisation. Description of the aircraft fitted with winglet chosen for the optimisation process is next part of thesis followed by airworthiness requirements for the category of chosen aircraft. Model of typical flight of this aircraft is next part. Rest of the thesis is organized according to the process of searching optimum winglet shapes. Wing and winglet parametric CAD model description is followed by CFD model creation process and CFD simulation pre-processing description. Optimisation process details are revealed in the penultimate chapter. The final part of the thesis contains evaluation of the optimisation process results.
Fatigue Life Evaluation of Composites Structures
Mihalides, Dušan ; Kopřiva, Tomáš (oponent) ; Juračka, Jaroslav (oponent) ; Klement, Josef (vedoucí práce)
The doctoral thesis deals with fatigue life evaluation of composites structures. The thesis pro-vides complex review of problematic and it is based on recent situation assessment. The main ob-jective of the thesis is to design the methodology of fatigue life evaluation of composites struc-tures. The designed methodology is applied to fatigue life evaluation of sailplane wing and propel-ler blades. One part of the thesis deals with laboratory fatigue tests of composite specimens which are intended for comparison of the effect of manufacturing technology and environment condition.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 14 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.