Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vliv indolových alkaloidů na vybrané buněčné linie a DNA struktury
Dobrovolná, Michaela ; Hoová, Julie (oponent) ; Brázda, Václav (vedoucí práce)
G-kvadruplexy (G4) jsou sekundární struktury DNA tvořené seskupením guaninů, u kterých bylo prokázáno, že hrají roli v mnoha biologických funkcích, včetně regulace načasování replikace a potlačení exprese onkogenů. V této práci byly testovány čtyři rostlinné alkaloidy (harmin, harman, harmalin a brucin), jako potenciální G4 ligandy, které by mohly regulovat, indukovat, nebo konvertovat různé topologie G4. Dále byl studován jejich vliv na buněčné linie kožních fibroblastů HDF164 a karcinomu prsu MCF-7, u kterých byl prokázán na dávce závislý mechanismus inhibice růstu. U harminu, harmalinu a brucinu byla potvrzena interakce s paralelním G4 promotoru protoonkogenu c-Myc, u harminu, harmanu a harmalinu s hybridním G4 telomerické DNA. Navíc byla ověřena schopnost testovaných sloučenin interagovat s dvouřetězcovou DNA telecího brzlíku (ctDNA) pomocí UV-Vis absorpční spektroskopie. Metylační test ukázal, že DNA buněk MCF 7 ošetřených harminem a brucinem byla hypermetyovaná.
Obsahové látky v rostlinách čeledi lilkovitých (Solanaceae) s využitím ve výuce biologie
Marečková, Michaela ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Diplomová práce s názvem "Obsahové látky v rostlinách čeledi lilkovitých (Solanaceae) s využitím ve výuce biologie" má za úkol seznámit čtenáře se základními toxikologickými a farmakologickými termíny obsaženými v informacích o rostlinách čeledi lilkovitých (Solanaceae). Dále podrobněji seznamuje s rostlinami čeledi lilkovitých (Solanaceae) a jejich obsahovými látkami. Popisuje využití a zneužití těchto rostlin k travičství, využití v lidovém léčitelství, homeopatii i moderní medicíně. Seznamuje s historií využívání a především zneužívání rostlin obsahujících alkaloidy. Dále popisuje možnosti didaktického využití, formou laboratorních prací a posuzuje a porovnává kvalitu informací dostupných ve studijní literatuře pro střední školy. Informací v této práci obsažených lze prakticky využít při výuce odborných předmětů, jako je například toxikologie, farmakologie nebo farmakognózie na středních odborných školách se zaměřením na chemický a farmaceutický průmysl. Klíčové pojmy: Obsahové látky, rostlinné alkaloidy, jedovaté rostliny, využití a zneužití lilkovitých rostlin.
Rostlinné alkaloidy - začlenění učiva do tématického okruhu Biologie rostlin na víceletých gymnáziích
Větrovská, Eva ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Odcházelová, Tereza (oponent)
Předkládaná diplomová práce je zaměřena na začlenění učiva rostlinných alkaloidů do běžné výuky na osmiletých gymnáziích nebo odpovídajících ročnících základních škol a středních škol. Cílem diplomové práce je poskytnout informace o významných rostlinných alkaloidech, začlenění této problematiky v kurikulárních dokumentech a jsou zde specifikovány vybrané metody výuky. Tyto metody byly prakticky ověřeny na Gymnáziu Karla Čapka, Dobříš, a to pomocí autorských návrhů ve vyučovací hodině, projektové výuce a laboratorním cvičení. Z hlediska přínosu pro žáky bylo ověřeno, že výuku rostlinných alkaloidů v organizačních formách - projektová výuka a laboratorní cvičení - lze provést efektivněji než v běžné vyučovací hodině. Klíčová slova: rostlinné alkaloidy, vyučovací metody, vyučovací hodina, projektová výuka, laboratorní cvičení, biologie, chemie
Rostlinné alkaloidy - začlenění učiva do tématického okruhu Biologie rostlin na víceletých gymnáziích
Větrovská, Eva ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Odcházelová, Tereza (oponent)
Předkládaná diplomová práce je zaměřena na začlenění učiva rostlinných alkaloidů do běžné výuky na osmiletých gymnáziích nebo odpovídajících ročnících základních škol a středních škol. Cílem diplomové práce je poskytnout informace o významných rostlinných alkaloidech, začlenění této problematiky v kurikulárních dokumentech a jsou zde specifikovány vybrané metody výuky. Tyto metody byly prakticky ověřeny na Gymnáziu Karla Čapka, Dobříš, a to pomocí autorských návrhů ve vyučovací hodině, projektové výuce a laboratorním cvičení. Z hlediska přínosu pro žáky bylo ověřeno, že výuku rostlinných alkaloidů v organizačních formách - projektová výuka a laboratorní cvičení - lze provést efektivněji než v běžné vyučovací hodině. Klíčová slova: rostlinné alkaloidy, vyučovací metody, vyučovací hodina, projektová výuka, laboratorní cvičení, biologie, chemie
Obsahové látky v rostlinách čeledi lilkovitých (Solanaceae) s využitím ve výuce biologie
Marečková, Michaela ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Diplomová práce s názvem "Obsahové látky v rostlinách čeledi lilkovitých (Solanaceae) s využitím ve výuce biologie" má za úkol seznámit čtenáře se základními toxikologickými a farmakologickými termíny obsaženými v informacích o rostlinách čeledi lilkovitých (Solanaceae). Dále podrobněji seznamuje s rostlinami čeledi lilkovitých (Solanaceae) a jejich obsahovými látkami. Popisuje využití a zneužití těchto rostlin k travičství, využití v lidovém léčitelství, homeopatii i moderní medicíně. Seznamuje s historií využívání a především zneužívání rostlin obsahujících alkaloidy. Dále popisuje možnosti didaktického využití, formou laboratorních prací a posuzuje a porovnává kvalitu informací dostupných ve studijní literatuře pro střední školy. Informací v této práci obsažených lze prakticky využít při výuce odborných předmětů, jako je například toxikologie, farmakologie nebo farmakognózie na středních odborných školách se zaměřením na chemický a farmaceutický průmysl. Klíčové pojmy: Obsahové látky, rostlinné alkaloidy, jedovaté rostliny, využití a zneužití lilkovitých rostlin.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.