Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15 záznamů.  předchozí11 - 15  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Sociální dynamika a interetnické vztahy v prostředí základních škol
Vorlíček, Radek ; Samek, Tomáš (vedoucí práce) ; Bittnerová, Dana (oponent) ; Synková, Hana (oponent)
Radek Vorlíček ABSTRAKT Disertační práce se zabývá sociální dynamikou marginality a dominance v prostředí základních škol. Zaměřuje se na dynamiku sociální vzdálenosti mezi dětmi na základních školách a všímá si, jak tato dynamika upevňuje či naopak oslabuje jejich postavení v hierarchii. Popisuje sociální interakce v kolektivu dětí a zaznamenává kontext, v němž probíhá inkluze a exkluze těch, kdo jsou vnímáni jako nositelé jiné než dominantní identity, ať už má povahu spíše etnickou nebo sociálně třídní. Zkoumá, jakou roli zastává škola v procesu konstituování a vyjednávání (sociálních, etnických a interakčních) hranic ve školním prostředí. Makrosociálním rámcem výzkumu jsou témata fungování českého školství a jeho segregační, integrační či asimilační tendence. Disertační práce je založena na dlouhotrvajícím kvalitativním, induktivním a etnografickém výzkumu. Hlavní metodou výzkumu bylo pozorování. Výzkum se do jisté míry opírá o perspektivu goffmanovsky chápaného interakcionismu. Probíhal deset měsíců ve dvanácti základních školách v různých regionech České republiky a Slovenské republiky. Práce je členěna do čtyř hlavních částí: (1) úvod pojednává o cílech a struktuře disertační práce; (2) metodologie se vztahuje k výzkumnému procesu, strategii a metodám, analýze dat, teoreticko-metodologickým diskuzím,...
Vlivy působící na výběr střední školy u romských žáků
Horká, Terezie
Bakalářská práce se zabývá vlivy, které působí na výběr střední školy u romských žáků. V teoretické části je vymezena romská národnost, charakteristiky romské kultury a romský žák. Dále je zde popisována volba střední školy a s ní definované pojmy jako volba povolání a volba další vzdělávací dráhy. V dané problematice jsou uvedeny výsledky několika výzkumů, které byly realizovány v minulosti. Z těchto výzkumů vyplývají faktory, které na žáka působí při výběru střední školy a daného oboru. Hlavním cílem teoretické části je poukázat na faktory, které na žáka základní školy při výběru střední školy působí a jakým způsobem. Metody použité pro zpracování teoretické části jsou studium odborných literárních zdrojů, pedagogických časopisů, tvorba výpisků a jejich analýza, srovnání a syntéza. Hlavním cílem praktické části je zmapování vlivů, které na romské žáky základních škol při výběru další vzdělávací dráhy působí a jakým způsobem. Metoda použitá pro zpracování praktické části bude polostrukturovaný rozhovor s pěti informanty. Bude použito záměrné vzorkování na typických případech. Informanty budou žáci devátých ročníků základních škol, kteří se účastní projektu Doučování v Muzeu romské kultury. Data z rozhovorů budou vyhodnocena pomocí otevřeného kódování.
Romské děti na 1.st.ZŠ
Miclíková, Petra ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá romskými dětmi ve školách. Cílem práce bylo zjistit úspěšnost romských žáků v dokončování ZŠ a v přípravných třídách při ZŠ, ověřit jak se učitelům na 1. stupni ZŠ pracuje s romskými dětmi a jaké jsou zkušenosti učitelů s pedagogickými asistenty u romských žáků. Další část výzkumu zjišťuje u romských žáků 5. tříd jakou vidí svoji vzdělávací a životní perspektivu. V závěru výzkumného šetření zaměřené na pedagogicko-psychologickou poradnu jsem zjišťovala, jakými způsoby může pedagogicko-psychologický pracovník ovlivnit vzdělávání romského žáka na škole. Celá práce je členěna do čtyř kapitol. První tři kapitoly jsou věnovány teoretickým poznatkům. První kapitola se zaměřuje na historii a kulturu Romů, jejich původ, tradiční rodinné vztahy a zvyky, hudbu, romský jazyk a vztah k majoritní společnosti. Druhá kapitola charakterizuje mladší školní věk, jeho školní zralost, tělesný, emoční a jazykový vývoj, také se zabývá vývojem poznávacích procesů, socializaci a otázkou školního neprospěchu. Třetí kapitola pojednává o vzdělání romských dětí na školách, jejich začlenění do základních škol a o problémech spojených se vstupem do školy. Čtvrtá část je výzkumná, informuje o průběhu a výsledcích vlastního výzkumného šetření. Klíčová slova: Život Romů, mladší školní věk, rodina, romský...
Sociálně pedagogická práce s minoritami
Matuštíková, Hana ; Poláčková, Věra (vedoucí práce) ; Janebová, Eva (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou sociálně pedagogické práce s minoritami. Vstupní teoretické kapitoly mají za úkol vymezit základní teoretické pojmy, přinášejí základní informace o vybraných národnostních menšinách. Těžiště teoretické části práce spočívá v popisu postupů a konkrétních aktivit, které mohou napomoci k začlenění žáků etnických menšin do systému školy. Do poslední kapitoly diplomové práce je zařazena empirická sonda, která je zaměřena na problematiku profesní orientace a volby povolání romských žáků Základní školy v Obrnicích. Pozornost je zaměřena na vliv rodiny, roli školy a dalších institucí v této oblasti.
Podpora romských žáků středních škol
BŘEČKOVÁ, Gabriela
Teoretická část této práce je věnována odlišnostem výchovy v romské rodině oproti majoritní rodině, vzdělávání romské menšiny, vzdělanostním šancím romských žáků a nerovnostem při přechodu na střední školu ve srovnání s majoritní populací. Dále jsou zde popsány důvody předčasného odchodu romských žáků ze středních škol a je vymezen termín Podpory s jejími změnami, které probíhaly v průběhu let do června roku 2011. Cílem bakalářské práce je identifikace efektivnosti Podpory sociálně znevýhodněných romských žáků středních škol a studentů vyšších odborných škol. Pro získání potřebných dat byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu, technika polostrukturovaného rozhovoru doplněná o sekundární analýzu dat. Výzkumný soubor tvořilo osm zástupců středních škol v Jihočeském kraji, kteří v minulosti žádali o Podporu. Z výsledků výzkumu vyplývá, že všichni romští žáci žádají o Podporu ihned na začátku studia, většina z nich opakovaně, a to zvlášť na každé období. Pokud romský žák splní dané podmínky pro přiznání Podpory, musí ještě splnit podmínky pro vyplacení Podpory. Poskytnutá dotace se proplácí zpětně, a to za období září až prosinec v prosinci a za období leden až červen v červnu. Nevyužité finanční prostředky se vrací zpět na MŠMT. Současně z výzkumu vyplývá, že vyplnění žádosti o Podporu není jednoduché. Počet romských žáků, kteří žádali o Podporu od ledna 2005 do června 2011, vykazuje sestupnou tendenci. Důvody nevyužití Podpory tvořily u více jak poloviny romských žáků špatný odhad nákladů na studium a současně nedoložení příslušných dokladů ke zpětnému proplacení, v 21 % bylo důvodem nevyužití Podpory ukončení studia žáka a zbytek tvořila neomluvená absence. Předpokládá se, že by tato práce mohla posloužit jako zdroj informací pro širokou veřejnost, neboť Podpora, též nazývaná pozitivní diskriminace, je výrazným motivačním prvkem pro sociálně znevýhodněné romské žáky, pro které není snadné pokračovat v sekundárním vzdělávání. Současně by se tato práce mohla stát zdrojem výzkumu v dalších regionech.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 15 záznamů.   předchozí11 - 15  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.